Curtea de Conturi va avea din 16 ianuarie un nou regulament privind activitatea de audit public extern, care defineşte clar relaţia cu entităţile auditate.
Curtea nu va mai emite decizii – actele administrative în care erau cuprinse măsurile dispuse în sarcina conducerii entităţii auditate – rapoartele de audit urmând să cuprinde recomandări, care vor fi implementate conform Planului de măsuri şi aprobate prin acte administrative. Evaluarea implementării va fi făcută prin rapoarte de follow-up care vor fi publicate pe site-ul instituţiei. Rapoartele de audit vor fi revizuite pe întreg lanţul ierarhic şi sunt asumate instituţional, împreună cu scrisorile către management, de către Plen sau de către directorii camerelor de conturi, conform mandatului acordat de Plen.
”Plenul Curţii de Conturi a României a aprobat, prin Hotărârea nr. 629 din data de 20 decembrie 2022, noul Regulament privind activitatea de audit public extern, care s-a publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.12 din 5 ianuarie 2023. Noul regulament este un alt pas realizat în continuarea implementării măsurilor de modernizare, standardizare şi transparentizare, asumate în amplul proces de reformă instituţională derulat în cadrul proiectului CCR – SAI pentru cetăţean – SIPOCA 744, realizat cu sprijinul Băncii Mondiale”, informează Curtea de Conturi.
Conform instituţiei, Regulamentul a fost elaborat în scopul reglementării aspectelor organizatorice privind desfăşurarea activităţii de audit public extern exercitată de Curtea de Conturi a României, având caracter de normă de aplicare a Legii nr. 94/1992.
”Acesta defineşte clar relaţia dintre Curtea de Conturi şi entităţile auditate, prin precizarea drepturilor şi obligaţiilor fiecărei părţi implicate în procesul de audit, în scopul unei colaborări eficiente care să conducă la creşterea performanţei în utilizarea fondurilor publice. Un element de noutate esenţial este reprezentat de faptul că rapoartele de audit sunt revizuite pe întreg lanţul ierarhic şi sunt asumate instituţional, împreună cu scrisorile către management, de către Plen sau de către directorii camerelor de conturi, conform mandatului acordat de Plen”, se arată în comunicat.
”Curtea de Conturi nu va mai emite decizii – actele administrative în care erau cuprinse măsurile dispuse în sarcina conducerii entităţii auditate. Rapoartele de audit vor cuprinde recomandări, care vor fi implementate conform Planului de măsuri şi aprobate prin acte administrative, respectiv: prin hotărâri ale Plenului, în cazul ordonatorilor de credite de la nivel central, precum şi de la nivelul judeţelor şi municipiilor reşedinţă de judeţ; prin decizii ale directorilor camerelor de conturi, în cazul rapoartelor de audit întocmite la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor, altele decât reşedinţele de judeţ. Verificarea modului în care recomandările au fost implementate se consemnează în rapoartele de follow-up care, de asemenea, se vor publica pe pagina de internet a instituţiei”, menţionează instituţia.
Noul regulament se va aplica începând cu data de 16 ianuarie 2023.