Comisia Europeană şi-a îmbunătăţit modul în care detectează şi corectează încălcările dreptului UE, dar perioada până la închiderea cazurilor de neîndeplinire a obligaţiilor este în continuare prea lungă, se arată într-un raport publicat, marţi, de Curtea de Conturi Europeană (ECA), transmite Agerpres.
În plus, auditorii au descoperit că deşi majoritatea cazurilor sunt soluţionate înainte de propunerea de către Comisie a unor sancţiuni financiare, unele state membre, deşi au fost sancţionate timp de mai mulţi ani, nu au rectificat încălcările dreptului Uniunii Europene.
“Comisia Europeană a făcut progrese în ceea ce priveşte modul în care gestionează detectarea şi corectarea încălcărilor dreptului UE, dar tot poate să dureze ani de zile până când încălcările sunt rectificate. Încălcările legislaţiei trebuie rectificate mai rapid, astfel încât să se asigure egalitate şi respectarea valorilor şi a principiilor comune ale UE. Cetăţenii şi întreprinderile au responsabilităţi care decurg din legislaţia UE, dar ei trebuie să aibă şi posibilitatea de a beneficia fără impedimente de normele stabilite de comun acord, pentru ca drepturile lor fundamentale să se aplice peste tot în UE”, a declarat Lefteris Christoforou, membrul ECA responsabil de acest audit, citat în comunicat.
De-a lungul anilor, Comisia s-a angajat să îşi îmbunătăţească procesul de asigurare a respectării dreptului UE şi a stabilit mai multe termene de referinţă pentru a gestiona mai bine plângerile şi cazurile de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor.
Respectarea acestor termene de referinţă s-a dovedit însă a fi o sarcină dificilă.
De exemplu, intervalul de timp necesar Comisiei pentru a finaliza controalele privind transpunerea şi conformitatea a scăzut din 2017. Totuşi, aproape jumătate din controale încă depăşeau termenele lor stabilite. Prin aceste controale, trebuie să se asigure faptul că măsurile naţionale de transpunere ale statelor membre acoperă şi sunt în conformitate cu toate dispoziţiile unei directive.
Situaţia este aceeaşi şi în cazul plângerilor.
Luni de zile pot trece până când acestea sunt evaluate şi ani de zile până când sunt soluţionate. Comisia nu furnizează sistematic informaţii detaliate despre numărul de petiţii pe care le primeşte de la Parlamentul European. Potrivit auditorilor, tratarea plângerilor şi a petiţiilor ar putea fi îmbunătăţită prin introducerea unor criterii clare şi consecvente, care să permită prioritizarea şi gruparea lor.
Auditorii subliniază şi că reclamanţii nu sunt întotdeauna informaţi cu privire la progresele înregistrate legat de plângerile lor.
Potrivit ECA, procedura “Eu Pilot”, în cadrul căreia Comisia şi statele membre poartă discuţii informale pe marginea unor cazuri complexe, s-a dovedit a fi eficace în soluţionarea majorităţii cazurilor, fără să se ajungă la proceduri formale de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor. Şi în cazul acestei proceduri însă, duratele medii de tratare a cazurilor pot depăşi doi ani. Atunci când sunt instituite proceduri formale de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor, o pondere tot mai mare a cazurilor tot durează prea mult să fie soluţionate, adică să fie trimise în faţa Curţii de Justiţie sau să fie închise. Deşi majoritatea cazurilor de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor au fost soluţionate înainte de propunerea de sancţiuni financiare de către Comisie, în unele cazuri, statele membre nu au rectificat încălcările dreptului UE, chiar dacă făceau obiectul acestor sancţiuni de mai mulţi ani.
De asemenea, monitorizarea şi raportarea procedurilor de asigurare a respectării dreptului UE au loc în mod regulat şi, în general, adecvat. Totuşi, Comisia nu publică informaţii despre cât de bine îşi respectă termenele de referinţă. Chiar dacă termenele de referinţă orientative publice nu au un caracter juridic obligatoriu, auditorii consideră că este important ca Executivul comunitar să raporteze cu privire la ele, deoarece acest lucru ar contribui la consolidarea controlului public.
Potrivit auditorilor, asigurarea respectării dreptului UE necesită timp şi resurse considerabile. În perioada 2012-2023, Parlamentul European a prezentat peste 8.000 de petiţii Comisiei, dintre care unele făceau trimitere la încălcări ale dreptului UE. Tot în aceeaşi perioadă, au fost înregistrate aproape 43.000 de plângeri de la cetăţeni, întreprinderi şi grupuri de interese. Peste 9.000 de cazuri de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor au fost deschise între 2012 şi 2023, printre care şi cazuri sesizate de Comisie. AGERPRES/(AS-autor: Constantin Balaban, editor: Andreea Marinescu)