Publicația auto britanică Autocar a făcut un test de aproape 13.000 de kilometri cu o mașină Dacia Duster. Jurnalistul care a făcut atâția kilometri cu Duster a spus la final: “Acest SUV cu un raport calitate-preț excelent este un model simpatic și polivalent. Ne pare rău să ne despărțim de el.”
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Când apare o propunere cu adevărat avantajoasă, avem dreptul să fim sceptici, scrie jurnalistul britanic, care spune că și el a fost prima dată când a văzut cât de mult, sau mai degrabă cât de puțin, cerea Dacia pentru noul Duster. Este vorba de un preț de pornire de sub 20.000 de lire sterline.
“Când Duster a fost lansat la sfârșitul anului trecut, îmbunătățirile față de modelul de a doua generație au fost uimitoare. Dar, având în vedere prețul scăzut, am rămas sceptic cu privire la cum se va traduce asta în lumea reală.
Dar Duster-ul chiar își face simțită prezența de aproape: are o alură impresionantă, și deși n-aș merge până acolo încât să spun că poate întrece un Defender în acest sens, există un sentiment similar de admirație aici.
Duster-ul nostru este în echiparea de mijloc, Journey, ceea ce înseamnă că primim un ecran de infotainment de 10.1 inci cu wireless Apple CarPlay/Android Auto și navigație încorporată, un ecran pentru șofer de 7.0 inci, scaune din material textil (cu accente de culoarea blugilor albaștri specifice echipării Journey) și ornamente de plastic negru. Caracteristicile specifice echipării includ aer condiționat automat, patru camere pentru parcare și jante de 18 inci.”, notează jurnalistul.
Va trebui să plătești un extra de 800 de lire pentru echiparea de top, Expression, pentru a avea scaune încălzite și un sistem modular de bare pe plafon (pentru transportul bicicletelor, de exemplu).
Dacia oferă, de asemenea, o variantă 4×4 cu o motorizare mild-hybrid mai puțin puternică.
Duster-ul teste costă 26.700 de lire sterline și ar fi greu să găsești ceva de această mărime și cu un grup motopropulsor comparabil la același preț.
O variantă de bază a unui Nissan Qashqai cu sistemul său e-Power începe de la 34.860 de lire, în timp ce un Skoda Kamiq de dimensiuni similare costă cam la fel ca Duster-ul, dar doar în varianta 1.0 litri manual.
Acele 26.700 de lire – în jur de 350 de lire pe lună pe o perioadă de patru ani cu un avans de 3.000 de lire – nu mai sună atât de rău acum.
În primul rând, Duster-ul este spațios, cu un portbagaj care poate înghiți până la 517 litri de bagaje – perfect pentru un weekend în afara orașului cu patru adulți sau pentru o încărcătură completă de decorațiuni de nuntă, costume și alte accesorii matrimoniale.
În cabină, chiar și cu toate cele cinci locuri ocupate, nu te simți înghesuit și există suficiente spații de depozitare pentru lucrurile esențiale pe drum. Din păcate, a fost nevoie de doar cinci minute în prima dintre aceste călătorii pentru ca ceva să-i atragă atenția: boxele sunt destul de slabe.
Calitatea sunetului într-un Peugeot 208 nou, de 20.000 de lire, este mult mai bună, de exemplu, susține jurnalistul
Încercarea de a prelua apeluri la viteze de peste 55 mph (aproximativ 88 km/h) a dus la preluarea a prea mult zgomot și apelantul nu mă putea auzi clar. Să scazi sub 55 mph nu mai prezenta probleme.
Aceste călătorii lungi au arătat, de asemenea, că scaunele Duster-ului nu sunt la fel de moi precum se simt în călătoriile mai scurte. El spune că având o înălțime de 183 cm, i-a fost greu să găsească poziția perfectă de condus, având în vedere linia joasă a plafonului (vederea este obstrucționată dacă scaunul este prea sus) și podeaua ridicată (genunchii stau în piept dacă scaunul este prea jos), notează jurnalistul Autocar.
Totuși, majoritatea acestor probleme au fost uitate instantaneu de îndată ce a venit factura de combustibil a lunii: peste 2000 de mile, patru plinuri și… doar 260 de lire cheltuite. Asta înseamnă 13 pence pe milă (aprox. 10.5 bani pe km) și acesta este motivul pentru care sistemul hibrid al Daciei, lucru care l-a entuziasmat.
Da, motorul de 1.6 litri este un pic zgomotos pe alocuri, iar cutia de viteze cu patru trepte, fără ambreiaj, poate ține turațiile puțin prea mult (și, prin urmare, să fie destul de zgomotoasă), dar trece de la mersul electric la cel pe benzină fără probleme, iar un consum de peste 55 mpg (5.1 l/100 km) la orice fel de călătorie este pur și simplu absurd – în sensul bun, desigur.
În plus, Duster-ul este pur și simplu o mașină grozavă, așa că e greu să-i fii supărat pentru mult timp. Da, există mici neajunsuri, dar nicio altă mașină la un preț similar nu oferă atât de mult pentru mai puțin.
El a testat mașina și ca și doarmă în ea. Dacia Duster-ul nostru este acum echipat cu un pat rabatabil, o saltea dublă și un cort. Problema este că ocupă cam tot portbagajul.
Noul Duster are un spațiu de încărcare destul de generos de 517 litri, dar Sleep Pack-ul ocupă totul. Există un pic de spațiu sub structura de susținere a patului, dar acesta este necesar pentru cortul în sine.
În ciuda greutății suplimentare din spate, Duster-ul nu se conduce deloc diferit și nu există niciun semn că economia de combustibil ar scădea de la cele 56 mpg (5.1 l/100 km) obișnuite.
După ce reușește să monteze cortul, jurnalistul a văzut că vecinii de camping râdeau de el.
“Vecinii mei încă se uită și oare văd invidie în ochii lor? De fapt, nu – râd de el. De mine. Fac un pas înapoi pentru a vedea cum arată setup-ul final și este clar ce li se pare tuturor atât de amuzant: este echivalentul în camping al unui desen făcut de un copil de patru ani care se mândrește cu o mâzgălitură.
Indiferent, îmi petrec noaptea și, spre surprinderea mea, este o experiență destul de relaxantă: a fost de fapt mai bine decât orice altă excursie cu cortul pe care am avut-o anterior.
Salteaua și jaluzelele de blocare a luminii sunt deosebit de geniale. Totuși, nu aș recomanda asta celor claustrofobi: am stat foarte, foarte aproape de plafonul mașinii.
Deci, pentru a răspunde la întrebarea mea anterioară: este acesta viitorul campingului? Este conversia Sleep Pack un “ucigaș” al rulotelor? Ei bine, nu prea, dar este o idee distractivă.”, spune el despre această opțiune.
Pentru cei dintre voi care se gândesc să facă pasul, asigurați-vă că (a) aveți un garaj în care să depozitați Sleep Pack-ul atunci când nu este folosit, deoarece a-l ține în portbagaj a fost destul de enervant din punct de vedere al spațiului pentru bagaje, și (b) poate ar fi bine să vă gândiți de două ori la cortul în sine.
Testarea celor 13.000 de kilometri s-a încheiat după patru luni, cu o gamă largă de călătorii diferite pe diverse suprafețe și îndeplinind și alte sarcini pe lângă. În plus, un coleg de la Autocar a dus mașina într-o excursie europeană.
Și concluzia:
Acea linie de centură înaltă, profilul ridicat și capota lungă (toate pe care le poți vedea în timp ce conduci) contribuie la o robustete brută. Felicitări șefului de design Dacia, David Durand. Acum, doar Jeep Wrangler și Land Rover Defender 110 arată mai bine, în ochii mei.
Dar aspectul nu este totul: o mașină trebuie să fie bună și pentru viața de zi cu zi. Duster-ul și cu mine am petrecut mult timp împreună, mult din el făcând naveta. De obicei, constat că drumul meu de 135 de mile dus-întors de acasă la birou este un fel de test de foc pentru majoritatea mașinilor pe care le avem la test, și de data asta nu a fost diferit.
La viteză, Duster-ul a oferit o călătorie fără probleme, confortabilă, cu o poziție bună de condus (găsită prin reglare manuală) și o vizibilitate excelentă în jur. Direcția ușoară a făcut ca și porțiunile de drum în afara autostrăzii să fie ușoare. De asemenea, mi-a plăcut cum Duster-ul părea să fi fost proiectat cu pragmatism în minte.
Acest lucru a fost exemplificat de butonul său ADAS: o simplă apăsare dublă aplica instantaneu setările de siguranță personalizate, care pentru mine dezactivau asistența pentru menținerea benzii (care era destul de slabă) și recunoașterea limitei de viteză (foarte slabă).
Asta însemna că nu mai trebuia să navighez prin meniuri plictisitoare pentru a dezactiva funcțiile individuale de fiecare dată când mă urcam în mașină, așa cum se întâmplă, de exemplu, cu Volkswagen-urile de azi. Dar partea cea mai tare a Duster-ului a fost grupul său motopropulsor hibrid.
Acesta constă dintr-un motor pe benzină de 1.6 litri, suplimentat de două motoare electrice și este ales de 75% dintre noii cumpărători de Duster. Am avut o medie de 56 mpg (5.1 l/100 km) în general – și țineți minte, acesta este un SUV de 1.4 tone.
Fratele meu conduce momentan un Renault Clio cu același setup și are o medie la fel, în ciuda faptului că mașina sa cântărește cu aproximativ 300 kg mai puțin. În termeni reali, asta însemna că atunci când era plin, rezervorul de combustibil de 50 de litri al Duster-ului (care costa în medie 65 de lire să-l umpli) îmi oferea patru navete și ceva.
Asta echivala cu aproximativ 16 lire pe o navetă dus-întors, ceea ce este o valoare uimitor de bună. Zâmbetul meu larg și contul bancar fericit au ajutat la estomparea unora dintre micile neplăceri ale SUV-ului, cum ar fi ecranul de infotainment destul de rudimentar pentru 2025, de 10.1 inci, care uneori avea “glitch-uri” (în special în ceea ce privește sunetul).
De asemenea, scaunele deveneau puțin inconfortabile după aproximativ o oră, iar microfonul încorporat de slabă calitate făcea conversațiile telefonice inutile peste 60 mph (96 km/h).
Cu toate acestea, acestea erau genul de nemulțumiri pe care am fost fericit să le ignor, având în vedere ce pachet bun a fost, per total. Atât de bun este pachetul pentru preț, de fapt, încât SUV-ul românesc plin de curaj a câștigat recent titlul de “Cea mai bună mașină ca valoare” la recenta ediție a Premiilor Autocar – deși i-aș fi acordat eu însumi acest titlu oricum.
“A fost un succes fenomenal”, ne-a spus directorul de brand Dacia UK, Luke Broad. “Recepția mașinii a fost fenomenală. Livrările au crescut cu 22%. A trebuit să gestionăm volumul de cereri pe care le trimiteam către dealeri, pentru că nu voiam să-i copleșim cu cereri. Este o problemă neobișnuită, dar este o problemă bună.”
Mai mult, Duster-ul își păstrează bine valoarea. Mașina testată este în prezent la vânzare pentru puțin peste 20.000 de lire cu 8271 de mile la bord și ne așteptăm să scadă cu doar alte 7000 de lire în următorii patru ani.
Deci, dacă sunteți în căutarea unui SUV arătos, bine echipat și briliant de eficient, care nu vă va ruina și care va mai valora ceva peste câțiva ani, vă implor să nu mai căutați mai departe. Duster-ul ar putea fi, de fapt, singura mașină de care veți avea vreodată nevoie.