În ultimul deceniu, mașinile cu șapte locuri au suferit o transformare semnificativă. În timp ce în trecut erau concepute în mod tradițional ca monovolume, precum acum dispărutele Ford Galaxy și Volkswagen Sharan, cele mai bune mașini cu șapte locuri de astăzi sunt predominant SUV-uri la modă, scrie publicația britanică Autocar.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Însă, indiferent de cât de elegant arată, obiectivul general al unei mașini cu șapte locuri nu s-a schimbat: să transporte familia, să ducă toate cumpărăturile și, ocazional, să se transforme în dubă pentru pachetele de la Ikea..
Alegerea jurnaliștilor de la Autocare pentru cea mai bună mașină cu șapte locuri disponibilă la vânzare este Dacia Jogger, care se distinge prin valoarea sa imbatabilă și prin practicitatea imensă pe care puține altele o pot egala.
Pe locul următor se află Kia EV9, o opțiune electrică ce se mândrește cu un interior excelent, un spațiu bun pe al treilea rând și o autonomie substanțială.
1. Dacia Jogger
Design: 8 | Interior: 7 | Performanță: 7 | Ținută de drum și manevrabilitate: 8 | Costuri: 10
PUNCTE PRO
- Valoare incredibilă
- Mild-hybrid eficient
- Design fermecător
PUNCTE CONTRA
- Al treilea rând de scaune duce lipsă de spațiu
- Motorizări anoste
- Rulaj amplu în viraje
Cel mai bun pentru: Valoare
Este probabil că nu e o surpriză că cea mai mare gură de aer proaspăt de pe piața mașinilor cu șapte locuri a venit de la Dacia.
La puțin peste 4,5 metri lungime, Jogger este ceva mai scurt decât un monovolum tipic din segmentul C, dar asta nu-l împiedică să ofere un spațiu utilizabil pentru până la șapte pasageri.
Dacia Jogger este un transportor de oameni complet echipat, dar, mai important, este cea mai ieftină mașină de pe această listă.
Între break, monovolum și SUV, Jogger are suficient spațiu pentru șapte adulți, deși al treilea rând de scaune este cel mai potrivit pentru copii în călătoriile mai lungi.
Cu scaunele din spate coborâte sau scoase complet, există o capacitate de transport de până la 2094 de litri, plus câteva compartimente de depozitare bine ambalate, ascunse în cabină.
Conducerea Joggerului este o experiență mixtă, dar nu este rea. Are un mers suplu și anost, în timp ce motorul său pe benzină turbo de 1,0 litri, cu trei cilindri, este un complice plăcut și dispus.
Direcția ușoară și precisă, combinată cu o poziție de ședere ușor ridicată, face ca Joggerul să fie ușor de poziționat pe drum, iar, deși se poate legăna ca un bețiv în virajele luate în forță, aderența este puternică și manevrabilitatea rămâne întotdeauna fidelă.
2. Kia EV9
Design: 8 | Interior: 9 | Performanță: 9 | Ținută de drum și manevrabilitate: 7 | Costuri: 9
PUNCTE PRO
- Aspect îndrăzneț
- Interior versatil
- Autonomie mare
PUNCTE CONTRA
- Se simte mai mare pe drum decât rivalii
- Calitatea materialelor e sub prețul cerut
- Motorizarea electrică nu se potrivește tuturor
Cel mai bun pentru: Motorizare electrică
Mașinile electrice încep să-și facă loc în segmentul mașinilor cu șapte locuri, iar Kia EV9 este una dintre primele din acest lot.
S-ar putea ca pentru producătorul său să fie totul despre stil, impact și crearea de imagine de brand, dar EV9 ar trebui să aibă de fapt o influență surprinzător de rațională pe piața mașinilor electrice mari.
Cu siguranță nu va fi greu să-l găsiți într-o parcare aglomerată. Are aproximativ aceeași dimensiune ca Range Rover Sport și are un design cu adevărat îndrăzneț, astfel încât posedă o prezență autentică.
Dimensiunea sa pură și designul inteligent îi permit să ofere configurații de cabină cu șase și șapte locuri. Prima opțiune schimbă bancheta glisantă cu trei locuri de pe al doilea rând cu o pereche de “scaune de căpitan” pivotante, un pic ca cele pe care le-ați găsi în Mercedes-Benz V-Class.
Scaunele de pe al treilea rând sunt suficient de mari pentru adulți mici și copii cu scaune auto pentru copii, ceea ce este util, deoarece patru din cele cinci scaune din spate au puncte Isofix. Scaunele din spate se pliază și se depliază electric.
Cu toate scaunele ridicate, portbagajul este suficient de mare pentru o cantitate rezonabilă de cumpărături, în timp ce modul cu cinci locuri îl face foarte generos.
3. Hyundai Santa Fe
Design: 9 | Interior: 10 | Performanță: 6 | Ținută de drum și manevrabilitate: 7 | Costuri: 7
PUNCTE PRO
- Calitate superioară
- Spațiu din abundență
- Multă tehnologie
PUNCTE CONTRA
- PHEV-ul este scump și are o autonomie electrică scurtă
- Va fi prea mare pentru unii
- Ușor de dezactivat sistemele ADAS enervante
Cel mai bun pentru: Ambianța interioară
Hyundai Santa Fe a fost întotdeauna unul dintre preferații noștri pe piața mașinilor cu șapte locuri, iar reînnoirea sa din 2024 i-a cimentat poziția de opțiune de referință.
Interiorul este elegant, practic și foarte ușor de folosit. Totuși, două mici scăpări: geamul lateral din spate scârțâia și nu există loc de depozitare pentru husa rulou a portbagajului atunci când folosești al treilea rând de scaune.
Pe lângă un design complet inspirat de retro, Santa Fe este mai mare și mai spațios ca niciodată, plin de tehnologie și o modalitate confortabilă de a călători cu până la șase pasageri.
Santa Fe vine fie cu o motorizare full hybrid, fie cu una plug-in hybrid, cu o putere maximă de 249 CP. În varianta PHEV, oferă o autonomie electrică de doar 53 km, ceea ce este puțin dezamăgitor, dar restul mașinii compensează.
Mărimea portbagajului variază în funcție de specificații și motorizare, dar PHEV-ul cu șapte locuri are 985 de litri cu scaunele din spate rabatate (comparativ cu 992 de litri pentru hibridul obișnuit) sau 621 de litri cu ele ridicate.
4. Volkswagen Multivan
Design: 8 | Interior: 8 | Performanță: 7 | Ținută de drum și manevrabilitate: 8 | Costuri: 7
PUNCTE PRO
- Interior flexibil
- Spațiu din abundență
- Confort excelent pe distanțe lungi
PUNCTE CONTRA
- Autonomia electrică ar putea fi mai bună
- Relativ scump
- Sistem de infotainment complicat
Cel mai bun pentru: Versatilitate
Volkswagen Multivan este un monovolum tradițional: o cutie pe roți complet rațională și spațioasă, care oferă spațiu și versatilitate de neegalat.
Aceasta este o mașină relaxată, ușor de condus, cu un interior extrem de spațios și practic. Doar datorită arhitecturii pe care o folosește, are toată capacitatea de a fi echipată cu cel mai recent hardware și software de asistență pentru șofer și siguranță.
O formă de transport de familie genial de rațională, combină unul dintre cele mai flexibile interioare din industrie cu o dinamică de condus matură și o notă de atracție premium.
Datorită faptului că se bazează pe platforma MQB, care stă la baza a tot, de la Volkswagen Golf la Skoda Kodiaq, Multivan se manevrează și ca o mașină, cu o precizie surprinzătoare și o rafinare excelentă a rutei.
De asemenea, are acces la opțiuni pe benzină, diesel și PHEV. Acesta din urmă folosește un motor pe benzină de 1,4 litri și un motor electric pentru 215 CP și o autonomie electrică de 50 km.
Punctul forte al Multivanului este însă interiorul său modular, care poate fi aranjat exact cum doriți, cu mai mult decât suficient spațiu pentru șapte pasageri. În plus, are o ușă glisantă pe fiecare parte.
5. Land Rover Defender 130
Design: 8 | Interior: 9 | Performanță: 8 | Ținută de drum și manevrabilitate: 8 | Costuri: 7
PUNCTE PRO
- Spațiu pentru opt persoane
- Capacitate serioasă off-road
- Manevrabilitate captivantă
PUNCTE CONTRA
- Preț ridicat
- Fiabilitate discutabilă
- Este absolut imens
Cel mai bun pentru: Dezirabilitate
Acest cel mai mare Land Rover Defender ar fi trebuit să fie un candidat pentru vârful acestui clasament, deoarece, deși este scump, interiorul său inteligent configurabil oferă opțiunea de a avea până la opt locuri.
Este mare, înaltă și grea, dar este o mașină de autostradă atât de bună, cu o vizibilitate excelentă, scaune mari și confortabile, o poziție relaxată la volan și o stabilitate și izolare excepționale, chiar și în condiții nefavorabile.
Defender-ul cu șapte locuri are scaune pe al treilea rând care sunt puțin mai mici decât cele ale Land Rover Discovery-ului înrudit, dar sunt încă perfect utilizabile de către copii, adolescenți și adulți mai mici.
6. Land Rover Discovery
Design: 8 | Interior: 8 | Performanță: 8 | Ținută de drum și manevrabilitate: 8 | Costuri: 7
PUNCTE PRO
- Vibe de lux
- Șapte locuri standard
- Cel mai spațios al treilea rând
PUNCTE CONTRA
- Relativ scump
- Rivalii sunt mai eficienți
- Scaunele cu pliere electrică nu sunt standard
Cel mai bun pentru: Spațiul pe al treilea rând
Cea de-a treia generație de Land Rover Discovery rămâne o opțiune excelentă de mașină cu șapte locuri de dimensiuni mari, datorită șarmului plăcut și a caracteristicilor cu adevărat luxoase.
Discovery este un adevărat Land Rover: modernizat, rafinat și la fel de plăcut ca întotdeauna.
Lansat în 2017 și actualizat în 2021, vine cu șapte locuri standard. Este serios de spațios, cu spațiu excelent pentru cap și picioare pentru toți pasagerii și, cel mai important, se află în fruntea listei pentru spațiul de pe al treilea rând.
Spațiul în portbagaj este de 1137 de litri atunci când folosiți doar cinci scaune, dar scade la 258 de litri atunci când le folosiți pe toate șapte.
În prezent, Discovery este disponibil doar cu un motor diesel mild-hybrid, care oferă 348 CP și un sprint de la 0 la 100 km/h în 5,9 secunde. Așadar, în afară de Defender, Discovery este probabil cea mai bună opțiune de pe această listă în ceea ce privește performanța.
7. Skoda Kodiaq
Design: 7 | Interior: 8 | Performanță: 8 | Ținută de drum și manevrabilitate: 7 | Costuri: 8
PUNCTE PRO
- Design eficient cu șapte locuri
- Valoare excelentă pentru bani
- Motor diesel flexibil
PUNCTE CONTRA
- Rulaj ferm
- Manevrabilitate ușor nejudecată
- Cabina ar putea fi mai luxoasă
Cel mai bun pentru: Autonomia electrică a PHEV-ului
Skoda s-a extins pe piața SUV-urilor cu șapte locuri în 2016, lansând o mașină care a făcut o diferență inteligentă între opțiunile de dimensiuni mari și cele de dimensiuni medii.
Kodiaq, acum la a doua generație, are o cabină mare și un portbagaj generos pentru o mașină de prețul și dimensiunea sa, iar toate versiunile sale, cu excepția variantei de bază, au șapte locuri standard.
Singura dimensiune în care mașina duce lipsă de spațiu este lățimea cabinei. Și pentru că scaunul de la mijloc, de pe al doilea rând, nu poate fi glisat într-o poziție decalată față de cele două din exterior, este dificil să instalați trei scaune pentru copii unul lângă altul.
Gama de motoare a Kodiaq constă dintr-un motor pe benzină turbo de 1,5 litri cu asistență mild-hybrid și un motor diesel de 2,0 litri.
Motorizarea PHEV este disponibilă doar la varianta cu cinci locuri.
8. Volkswagen Tayron
Design: 8 | Interior: 7 | Performanță: 7 | Ținută de drum și manevrabilitate: 8 | Costuri: 7
PUNCTE PRO
- Gamă vastă de motorizări
- Autonomie electrică excelentă la PHEV
- Spațios și ușor de condus
PUNCTE CONTRA
- Spațiul de pe al treilea rând este limitat
- Nu e interesant de condus
- PHEV-ul are doar cinci locuri
Cel mai bun pentru: Selecția motorizărilor
Noul SUV Tayron înlocuiește Tiguan Allspace ca mașină de pasageri cu șapte locuri de la Volkswagen.
Este, de departe, cel mai bun din clasa sa de condus și deosebit de confortabil atunci când este echipat cu amortizoarele adaptive, dar oferă mai puțin spațiu și confort pe al treilea rând.
Este disponibil cu o gamă largă de motorizări, inclusiv benzină, diesel, mild-hybrid și plug-in hybrid.
Este o opțiune bună din toate punctele de vedere, cu o dinamică de condus accesibilă, un interior plăcut și motorizări eficiente, dar al treilea rând va fi foarte strâmt pentru oricine mai mare decât un elev de liceu.
Cu toate acestea, la fel ca în cazul Skoda Kodiaq înrudit, versiunea PHEV (care are o autonomie electrică de 112 km) nu este disponibilă cu șapte locuri.
9. Volvo XC90
Design: 7 | Interior: 8 | Performanță: 6 | Ținută de drum și manevrabilitate: 7 | Costuri: 8
PUNCTE PRO
- Conducere relaxată și confortabilă
- Realmente practic
- Interior liniștit și ușor de utilizat
PUNCTE CONTRA
- Alte PHEV-uri oferă o autonomie electrică mai bună
- Mașinile de top sunt relativ scumpe
- Versiunea B5 poate fi lentă și anostă atunci când este solicitată
Cel mai bun pentru: Conducerea zilnică
Faptul că Volvo XC90 este disponibil la vânzare de aproape 10 ani este o dovadă a amestecului său convingător de spațiu, practicitate, confort și clasă – iar un facelift menține lucrurile proaspete în 2025.
Suspensia pasivă a lui Volvo a făcut minuni. Există mai puțin zgomot la viteză redusă pe suprafețe neuniforme și, în general, se simte doar ca o mașină mare, mai degrabă decât ca un 4×4, absorbind denivelările și crestăturile fără prea multă instabilitate.
Unele rivale sunt mai incisive la condus, dar XC90 oferă un echilibru excelent între performanță, eficiență și costuri de întreținere reduse, în special pentru utilizatorii de afaceri – mai ales în forma sa plug-in hybrid.
Cea mai mare forță a XC90 este interiorul său spațios și bine echipat, care este de înaltă calitate și finisat inteligent. Are suficient spațiu pentru ca șapte adulți să călătorească confortabil, cu scaunele de pe al treilea rând oferind spațiu bun pentru cap și picioare.
Gama se deschide cu motorul mild-hybrid pe benzină B5, cu 247 CP, dar există și modelul rafinat plug-in hybrid T8, cu 443 CP și o autonomie electrică de 71 km.
10. Mercedes-Benz GLB
Design: 8 | Interior: 7 | Performanță: 7 | Ținută de drum și manevrabilitate: 8 | Costuri: 7
PUNCTE PRO
- Confortabil
- Manevrabilitate îngrijită
- Mult spațiu interior
PUNCTE CONTRA
- Motoare diesel nefinisate
- Rulajul e afectat de platforma de hatchback
- Se luptă în virajele mai rapide
Cel mai bun pentru: A fi la modă
Mercedes a adoptat o strategie de design interesantă cu cel mai nou și mic SUV al său: a miniaturizat o mare parte din ADN-ul vizual al celui mai mare (GLS) și a înghesuit șapte locuri standard într-un vehicul suficient de mic încât probabil nu v-ați aștepta să le găsiți.
GLB-ul arată inteligent și este practic, dar identitatea sa se simte forțată uneori.
GLB este disponibil ca 200 pe benzină, 200d diesel, 220d diesel sau AMG 35 pe benzină, care împrumută motorul său turbo de 2,0 litri, cu 302 CP, de la hot hatch-ul AMG A35.
Chiar și motorul de bază pe benzină oferă o performanță amplă pentru ceea ce este o mașină destul de relaxată pe șosea, cu o calitate a rulajului impresionantă pe amortizoarele adaptive și un control al caroseriei puțin moale și permisiv, dar totuși bun.
Modelele 4Matic cu tracțiune integrală sunt, de asemenea, impresionante în off-road, rivalizând cu Land Rover Discovery Sport în ceea ce privește capacitatea de a merge oriunde.
În cele din urmă, Mercedes a extins atractivitatea GLB-ului cu versiunea electrică EQB, care păstrează opțiunea de a avea șapte locuri.
Aceasta este disponibilă în variantele EQB 300 de 225 CP și EQB 350 de 288 CP, ambele cu o configurație cu motor dublu, cu tracțiune integrală. Este confortabilă și ușor de condus, dar cu prețuri începând de la puțin peste 55.000 de lire sterline, nu este ieftină, iar o autonomie de până la 413 km se situează mult în spatele rivalilor mai ieftini, chiar dacă aceștia au doar cinci locuri.
CUM SĂ ALEGI CEA MAI BUNĂ MAȘINĂ CU ȘAPTE LOCURI
Atunci când alegi o mașină cu șapte locuri, ar trebui să iei în considerare următoarele aspecte:
Metoda de propulsie
De ce contează: Mașinile cu șapte locuri vin cu o varietate de motorizări, inclusiv pe benzină, diesel, hibrid și electric.
- Simplitate: Motoarele pe benzină și diesel sunt cele mai simple. Infrastructura este deja la locul ei și nu trebuie să iei nicio măsură de precauție.
- Greutate: Mașinile mici și ușoare se potrivesc mai bine cu motorizările electrice decât modelele mai mari, cum ar fi mașinile cu șapte locuri.
- Autonomie: Mașinile cu șapte locuri cu o dinamică mai slabă și sarcini mai grele nu vor fi la fel de eficiente.
Dimensiune
De ce contează: Prea mică și nu vei avea suficient spațiu, chiar și într-o mașină cu șapte locuri; prea mare și plătești pentru metal inutil.
- Cât de mare e prea mare?: Ce utilitate vei avea de pe urma spațiului suplimentar și ai nevoie de o mașină cu șapte locuri?
- Spațiul în portbagaj: Unele mașini cu șapte locuri sacrifică spațiul din portbagaj pentru un al treilea rând de scaune. Ar trebui să verifici dacă există suficient spațiu pentru toate scenariile.
- Există suficient spațiu pentru picioare?: Unele mașini cu șapte locuri nu sunt suficient de spațioase pentru ca adulții să stea confortabil pe al treilea rând, acel spațiu fiind cel mai bun pentru copii.
Tehnologie
- Porturi de încărcare: Dacă transporți șase pasageri, există șanse ca cel puțin unul dintre ei să vrea să-și încarce dispozitivele mobile la un moment dat. Ar trebui să verifici dacă modelul ales oferă suficiente porturi de încărcare USB.
Performanță
De ce contează: Performanța variază foarte mult între mașini.
- Conducerea de zi cu zi: În general, dacă ești în căutarea unei mașini cu șapte locuri, transporți o greutate mare.
- De asemenea, s-ar putea să prioritizezi confortul și linia în detrimentul vitezei și agilității.