Dacia și OMV Petrom conduc topul companiilor românești din regiune. Doar 10% din companiile din topul ECE sunt din țara noastră

Dacia, Mioveni Sursa foto: Uzina Dacia-Mioveni / Imagine oficială

Automobile Dacia, OMV Petrom, OMV Petrom Marketing, Lidl, Kaufland și Ford sunt cele mai mari companii incluse în Top 500 de jucători din Europa Centrală și de Est, realizat de Coface. Doar 56 de companii din totalul de 500 incluse în acest clasament provin din România, cu două mai puţine faţă de anul trecut, prima dintre ele, Dacia, fiind abia pe locul 22.

Per total, România este a patra cea mai importantă țară din top, după Polonia, Cehia și Ungaria.  Cifra de afaceri a companiilor din România prezente în top a însumat 63,39 miliarde euro, cu 5,3% mai puțin față de anul trecut, însă profitul a crescut cu 2,7%, la 2,99 miliarde euro.

Există trei sectoare dominante în România: 1) comerțul nespecializat, 2) sectorul minerale, chimice, petrol, plastic și farmaceutic și 3) sector auto și transport. Ponderea fiecăreia dintre acestea depășește 19% în cifra de afaceri a celor mai reprezentate companii românești, însă comerțul nespecializat pare să se bucure de cea mai mare pondere (23,1%).

Potrivit datelor Coface, anul acesta, 30 de companii româneşti au avansat în top, 20 au scăzut, două au stagnat şi patru sunt nou intrate în top. Cele patru companii nou intrate în top sunt: Farmexim, Nuclearelectrica, Timber Productions şi Transelectrica.

Există și trei companii antreprenoriale românești prezente în Top 500 ECE, respectiv Dedeman SRL, Altex România şi Fildas Trading.

„Anul trecut a marcat o serie de schimbări structurale pentru economii și companii din întreaga lume. În urma unui 2020 dificil, România a înregistrat o redresare economică rapidă, care s-a situat peste media regiunii. Cu toate acestea, întrucât vedem că pandemia se desfășoară într-un mod nefericit, în timp ce, în același timp, criza energetică și inflația vin cu provocări la adresa redresării economice, sectorul de afaceri trebuie să urmărească îndeaproape evoluțiile viitoare. Sunt încrezător că, având viziune și curaj, companiile locale pot genera o creștere durabilă și, prin aceasta, își pot îmbunătăți poziția în clasamentele regionale”, arată Eugen Anicescu, Country Manager Coface Romania.

Potriit lui, deși România are al treilea PIB din regiune, suntem pe locul 4 ca şi companii care acced topul şi nu vedem nicio companie în top 20.

„Un top al ţărilor: ca în fiecare an, Polonia pe primul loc. De altfel, top 4 (din punct de vedere al ţărilor din care fac parte companiile din top – n. r.) nu s-a schimbat. Avem: Polonia, Cehia, Ungaria, România. România în continuare acţionează sub potenţial. Anul trecut, aveam o companie în top 20; în top nu mai avem nicio companie, nici măcar în top 20, deşi ca a patra ţară şi ca dimensiune şi ca populaţie ar fi trebuit să fim reprezentaţi în top 10”, a spus Eugen Anicescu.

Eugen Anicescu a afirmat că România are mai multe companii care îşi cresc cifra de afaceri decât companii care îşi scad cifra de afaceri, pentru că sunt firme din sectoare care au beneficiat de această perioadă.

Ratingul mediu al companiilor din România care se află în top este de 7, al doilea cel mai mare din toate ţările. Reprezentantul Coface România a precizat că acesta se datorează faptului că România are companii extrem de solide în top 500. De asemenea, este încă o dovadă a polarizării în economia românească.

Sursa foto: Uzina Dacia-Mioveni / Imagine oficială

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *