Dana Dima, vicepreşedinta BCR, nu se aşteaptă ca statul să încheie prea curând procesul de digitalizare, dar cheamă băncile şi ceilalţi actori implicaţi în economie să investească în susţinerea întreprinderilor mici şi mijlocii – dintre care cele mai multe sunt firme foarte mici – dintre care cele mai multe sunt firme foarte mici – prin asigurarea unei predictibilităţi, a investiţiilor în digitalizare şi în educaţia antreprenorială, transmite News.ro.
„Provocarea majoră este cum să faci faţă într-un mediu inflaţionist unei supraaglomerări de schimbări impredictibile şi cum poţi ca şi antreprenor să reuşeşti să-ţi creşti business-ul, să creşti forţa de muncă şi să poţi să gestionezi pe termen mediu şi lung, nu pentru un an de zile, business-ul tău. Aici este provocarea”, spune Dana Dima, vicepreşedintă a BCR, responsabilă cu aria de retail.
Dima spune că inflaţia a fost o provocare pentru firme anul trecut, dar că în ultimii 29 de ani firmele s-au tot lovit de perioade cu inflaţie ridicată. Pe termen mai lung este nevoie ca firmele să fie capabile să se adapteze mai uşor unor perioade turbulente şi pentru acest lucru au nevoie de ajutor.
„Ceea ce am învăţat în această perioadă este să nu aşteptăm. Eu, personal, nu aştept niciodată şi nu voi aştepta nici ca stat să digitalizeze 100%, pentru că nu se va întâmpla cel puţin până când voi termina eu cu perioada aceasta de viaţă”, spune Dima.
Gândiţi-vă câţi dintre noi, dintre români în general, nu neapărat antreprenori, nu reuşesc să-şi gestioneze barierele generate de lucrurile care se schimbă peste noapte. Predictibilitatea este esenţială”, spune Dana Dima.
A doua investiţie este cea în digitalizare, care generează accesibilitate şi transparenţă eficienţă.
„Digitalizarea, deşi ne sperie, a făcut extraordinar de mult bine”, spune Dima, adăugând: „Haideţi să digitalizăm partea noastră, să nu mai aşteptăm de la stat!”.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Dima spune că inflaţia a fost o provocare pentru firme anul trecut, dar că în ultimii 29 de ani firmele s-au tot lovit de perioade cu inflaţie ridicată. Pe termen mai lung este nevoie ca firmele să fie capabile să se adapteze mai uşor unor perioade turbulente şi pentru acest lucru au nevoie de ajutor.
„Ceea ce am învăţat în această perioadă este să nu aşteptăm. Eu, personal, nu aştept niciodată şi nu voi aştepta nici ca stat să digitalizeze 100%, pentru că nu se va întâmpla cel puţin până când voi termina eu cu perioada aceasta de viaţă”, spune Dima.
Gândiţi-vă câţi dintre noi, dintre români în general, nu neapărat antreprenori, nu reuşesc să-şi gestioneze barierele generate de lucrurile care se schimbă peste noapte. Predictibilitatea este esenţială”, spune Dana Dima.
A doua investiţie este cea în digitalizare, care generează accesibilitate şi transparenţă eficienţă. „Digitalizarea, deşi ne sperie, a făcut extraordinar de mult bine”, spune Dima. „Haideţi să digitalizăm partea noastră, să nu mai aşteptăm de la stat!”. Dima explică cum volumele de credite IMM Plus au crescut cu 50% după procesul de digitalizare, în care informaţiile au fost prezentate clar pentru clienţi sau cum la BCR creditele pentru microîntreprinderi au crescut cu peste 10% pe stoc şi sunt aşteptate să crească în continuare rapid ca urmare a procesului de digitalizare din BCR.
A treia investiţie necesară este cea în educaţie, spune Dima.
„Şi nu vorbesc despre teoria dintr-o carte, vorbesc despre lucruri practice, educaţia antreprenorială poate aduce un beneficii esenţiale şi anume acela de a crea o strategie flexibilă în modul de abordare a unui business pentru un mic antreprenor”, adaugă ea.
Dima spune că 70-80% dintre companiile din România sunt companii foarte mici, cu sub un milion de euro cifră de afaceri şi care „se pierd pe drum foarte multe”. Educaţia antreprenorială permite firmelor să fie flexibile, să asimileze perioadele dificile de pandemie, războaie, inflaţie sau pot absorbi mai uşor schimbările de reglementare ale programelor guvernamentale.
Dima afimă că a constatat că antreprenorii cu companii mici nu cunosc în unele cazuri lucrurile de bază legate de cash flow şi indicatorii de solvabilitate şi că 30% sunt afectate de lipsa profitului.
„Şi dacă te uiţi, cum se spune, la lucruri mărunte, la bits şi bytes din ceea ce înseamnă un business plan şi un mod în care se construieşte un business mic, ai să observi că există costuri pe care nu ştiu să le gestioneze şi trebuie să-i ajutăm. Există soluţii prin care îşi pot genera un cash flow mult mai stabil decât ceea ce au. Există soluţii care pot ajuta înainte de a fi finanţaţi. Dar până aici primul lucru pe care trebuie să-l facem este să-i facem să fie profitabili. Asta înseamnă să creăm un cadru educaţional suficient de stabil şi de solid, la firul ierbii”, spune Dima.