De ce au blocat sindicaliștii metroul din București: Cele trei lovituri date de Ministerul Transporturilor ”cartelului” condus de Ion Rădoi, fost parlamentar PSD

Mihai Roman mart. 26, 2021 2 comentarii
Ion Radoi sindicat Metrorex Metrou InquamPhotos Octav Ganea

Sindicaliștii de la Metrorex au blocat vineri dimineață metroul după ce compania controlată de Ministerul Transporturilor a aplicat vineri o nouă lovitură sindicatului condus de Ion Rădoi, fost parlamentar PSD și lider al organizației de peste 20 de ani. Astfel, Metrorex a notificat o firmă controlată de sindicalistul Rădoi să elibereze toate spațiile comerciale din metrou până la 2 aprilie.

A fost doar ultima dintr-o serie de decizii luate de Ministerul Transporturilor în mandatul lui Cătălin Drulă, prin care acesta a încercat să stopeze influența puternicului sindicat. De altfel, Drulă a vorbit despre sindicatul Metrorex ca despre ”un cartel”, iar pe Rădoi l-a catalogat drept ”nabab”.

Prima decizie a fost plafonarea bugetului de salarii la metroul bucureștean, după ce sindicatul obținuse anul trecut, în plină pandemie, o creștere a veniturilor salariaților cu 18%. Ca urmare a plafonării bugetului de cheltuieli, salariile mărite de anul trecut pot fi păstrate doar dacă se fac disponibilizări.

În paralel, Ministerul Transporturilor a arătat că mulți dintre angajații metroului iau sporuri necuvenite și a cerut stoparea practicii. E vorba despre sporul de tunel, prevăzut în contractul colectiv de muncă, în cuantum de 20-40% din venitul de bază, despre care un raport al Corpului de Control a arătat că este acordat abuziv pentru că de el beneficiază toți angajații, nu doar cei care „lucrează în condiții deosebite, vătămătoare, grele sau periculoase”.

Ulterior, Drulă a anunțat că va sesiza Curtea de Conturi și DNA legat de modul în care a fost administrat Metrorex. El a și schimbat membrii Consiliului de Administrație, care la rândul lor au ales o nouă conducere executivă. El a arătat că, sub vechea conducere controlată de sindicat, fondul salarial la Metrorex s-a triplat în condițiile în care veniturile companiei au rămas aceleași, până în anul 2020 când din cauza pandemiei au scăzut dramatic.

Drulă a spus la acel moment că majorările salariale de 18% au fost, practic, negociate de sindicaliști, dat fiind că dintre cei 15 oameni care au participat la renegocierea contractului colectiv de muncă, 10 erau din sindicat. ”Oameni care n-au avut preocuparea de a apăra interesele acționarului majoritar, respectiv ale statului, și totodată interesul public”, a spus Drulă într-o emisiune televizată.

O altă lovitură a venit la 5 martie, când Drulă a anulat un ordin din 2014 prin care prezența sindicatelor era obligatorie la ședințele de conducere. Practic, sindicatul condus de Ion Rădoi a fost exclus de la luarea deciziilor legate de companie.

Ultimul episod din lupta lui Drulă cu Rădoi s-a înregistrat joi, 25 martie, când Metrorex a notificat firma care administrează spațiile comerciale din rețeaua de metrou să le elibereze „în regim de urgență” și să le predea către administratorul rețelei de transport subteran până la data de 2 aprilie. Firma este controlată de sindicatul condus de Rădoi.

Metrorex își argumentează decizia prin faptul că aceste spații comerciale „pun în pericol siguranța transportului subteran, cu afectarea directă a exigențelor de securitate la incendiu şi evacuarea persoanelor în caz de urgență”.

Ion Rădoi conduce sindicatul de la metrou de peste 20 de ani, fiind unul dintre cei mai longevivi șefi ai mișcării sindicale. El a fost atât deputat, cât și senator PSD în perioada 2000 – 2008. A devenit celebru printr-o altă grevă, în plină campanie prezidențială din 2009.

Citește și:

Lupta Metrorex cu sindicatul condus de liderul etern, Ion Rădoi: Compania cere eliberarea tuturor spațiilor comerciale din stațiile de metrou până pe 2 aprilie

BREAKING Metroul nu circulă vineri dimineață. Protest spontan al sindicaliștilor, care au coborât pe calea de rulare și au împiedicat trenurile să plece

Ion Rădoi, șeful sindicatului de la metrou / InquamPhotos - Octav Ganea

Comentarii

  1. Metroul a fost construit din banii noștri ai bucureștenilor și acum se pare că a ajuns în buzunarul unor mafioți. Nu exista lege pentru asa ceva? Și apropo :care este definitia în Dex a cuvintului spontan? Nu cumva sub aceasta formula se ascunde lipsa de responsabilitate a celor ce organizează asemenea proteste ilegale?

  2. Lacomia celor mai imbuibati. C`asa`i romanu, cand se crede stapan pe bunurile alorlalti. Unde e dreptatea ? Sa le reamintim ca METROUL nu este al lor. Este al tuturor. Poporul l-a platit si este construit pe teritoriul poporului. Ei sunt doara angajati acolo. De aia era mai corect comunismul, de fapt era socialism. Statul e obligat sa le asigure un salariu corect calculat fata de restul populatiei si atat. Fac greva, santajeaza, afara definitiv. Unul nu sufla inainte de 89. Daca cei de la electricitate nici ei nu le mai dau curent, pot sa plece acasa. Sau daca nici un calator nu mai intra in metrou o luna, un an, adio, se duc inapoi la tara de unde au venit. Astazi au facut tarii si romanilor o paguba imensa, trebuie sa plateasca. Armata ar trebui sa fie pregatita sa-i inlocuiasca si sa-i dea afara.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.