De la mașini la avioane: producătorii mondiali se pregătesc pentru taxele vamale ale lui Trump

beluga Sursa foto: Airbus

Pentru producătorii mondiali, revenirea lui Donald Trump la Casa Albă înseamnă în esență un singur lucru: războaie tarifare, scrie Financial Times. Trump a amenințat deja cu taxe vamale de 60% pentru importurile din China și cu taxe globale de 10 sau 20% pentru toți partenerii comerciali, inclusiv UE.

„Dacă voi fi președintele acestei țări, voi pune o taxă vamală de 100, 200, 2 000 %” pe mașinile din Mexic, a avertizat el luna trecută, descriind taxele vamale drept «cel mai frumos cuvânt din dicționar».

Prima administrație Trump din 2016 a folosit taxele vamale ca pe un instrument-cheie pentru a negocia acorduri mai bune cu partenerii săi comerciali. „Cred că ne putem aștepta la unele mișcări relativ timpurii în ceea ce privește taxele vamale”, a declarat Andy Leyland, director general al SC Insights, companie de consultanță pentru lanțul de aprovizionare cu baterii.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Automotive

Mașinile vor fi cu siguranță ținta taxelor vamale impuse de Trump, așteptându-se perturbări uriașe în lanțurile de aprovizionare și în planurile de investiții.

Dacă Trump merge mai departe cu creșterea taxelor vamale, companiile vor crește probabil producția în SUA. În iulie, Tesla a declarat că va crește producția locală după ce directorul său executiv, Elon Musk, susținător al lui Trump, a renunțat la planurile de a construi o gigafabrică în Mexic.

Alții, care nu au suficientă capacitate la fabricile lor americane, vor încerca să absoarbă taxele vamale suplimentare sau vor transfera costurile către consumatori prin creșterea prețurilor vehiculelor. Oxford Economics prognozează că sectorul auto va fi cel mai afectat în cadrul industriei producătoare din SUA, prețurile putând crește cu 3,7 % în cazul impunerii de noi taxe vamale.

Incertitudinea din SUA vine în contextul în care producătorii de automobile se luptă deja cu scăderea profiturilor din cauza creșterii costurilor de dezvoltare a vehiculelor electrice și a afluxului de oferte mai ieftine și mai bune din partea concurenților chinezi.

„Industria este supusă unui stres financiar masiv, dar cel mai mare punct de presiune va fi probabil cel al mărcilor germane, deoarece acestea exportă destul de mult”, a declarat un fost director al unui grup auto european.

Pe lista de ținte a lui Trump se află Mexicul, despre care a spus că „nu va vinde nicio mașină în Statele Unite”. Vecinul său sudic este în prezent cel mai mare partener comercial al Washingtonului, exporturile mexicane de automobile către SUA crescând cu 13% anul trecut, la 2,55 milioane.

Majoritatea celor mai mari producători auto din lume, de la Ford, Volkswagen la Toyota, au o prezență importantă în Mexic.

Japonezii de la Honda au declarat că tarifele americane asupra Mexicului ar afecta aproximativ 160.000 dintre exporturile lor de vehicule. Vicepreședintele executiv Shinji Aoyama a adăugat că grupul „va trebui să ia în considerare mutarea producției în altă parte” dacă vor fi instituite taxe vamale.

Măsura ar afecta, de asemenea, producătorii auto americani, în special General Motors și Stellantis, deoarece camioanele pe care le produc în Mexic se vând în volume mai mari și costă mai mult decât produsele Ford, potrivit analistului Barclays Dan Levy.

Levy a declarat că ar fi dificil să se impună taxe vamale pe produsele fabricate în Mexic fără a perturba industria auto din SUA. „Dacă o parte a mandatului [lui Trump] este de a evita inflația, impunerea de taxe vamale nu ajută pe partea inflaționistă”, a adăugat el.

Aerospațial

Orice taxe vamale considerabile ar putea afecta lanțul de aprovizionare strâns integrat al industriei aerospațiale, care încă nu și-a revenit complet după impactul pandemiei Covid. Taxele vamale pentru aeronavele noi ar putea însemna, de asemenea, costuri mai mari pentru companiile aeriene și, în cele din urmă, prețuri mai mari la bilete pentru pasageri.

Potrivit analiștilor, războaiele comerciale ar putea afecta Boeing mai mult decât arhicunoscutul său rival Airbus, având în vedere producția limitată a grupului american în străinătate. Exporturile de avioane Boeing ar putea face obiectul unor taxe vamale de retorsiune, ceea ce ar reduce cererea din partea clienților companiilor aeriene.

Boeing are „activități cu valoare adăugată foarte limitată în afara SUA, astfel încât războaiele comerciale ar avea un impact mare asupra cererii sale”, a declarat Nick Cunningham, analist la Agency Partners.

Cu toate acestea, având în vedere că atât Boeing, cât și Airbus se străduiesc să îndeplinească comenzile existente, „impactul practic pe care taxele vamale l-ar avea este discutabil”, a adăugat Cunningham. „Companiile aeriene ar putea, probabil, să anuleze, dar ar putea înlocui comenzile? Prin urmare, este greu de văzut cum ar putea cineva să câștige în acest caz.”

De asemenea, un înalt responsabil al unei companii aeriene americane a minimalizat impactul taxelor vamale asupra noilor comenzi ale companiilor aeriene. Acesta a declarat că un avion comandat acum nu va fi livrat și plătit până la începutul anilor 2030, iar astfel de decizii pe termen lung nu pot fi, prin urmare, influențate de ciclurile politice.

Orice s-ar întâmpla, Robert Stallard, analist la Vertical Research Partners, a declarat într-o notă că tarifele pentru noile aeronave „vor însemna foarte probabil prețuri mai mari la biletele de avion”.

Airbus construiește aeronavele A320neo și A220 la sediul său din Mobile, Alabama, dar orice avioane sau componente de aeronave importate în SUA ar putea fi afectate.

Guillaume Faury, directorul executiv al Airbus, a declarat săptămâna trecută că costurile oricăror noi taxe vamale vor fi transferate clienților, similar cu ceea ce s-a întâmplat în 2020, când administrația anterioară a lui Trump a impus taxe ca parte a unei dispute de lungă durată cu Europa privind subvențiile pentru aeronave.

Oțel și produse chimice

Președinția Trump va injecta mai multă incertitudine în industria siderurgică într-un moment în care tensiunile comerciale au crescut la nivel global din cauza valului de exporturi de oțel ieftin din China.

Se așteaptă ca cel mai mare producător de oțel din lume să exporte peste 100 de milioane de tone de metal în acest an, mai mult decât în orice an din 2016.

„Exporturile ar putea fi încărcate înainte ca Trump să impună noi taxe vamale anul viitor”, au declarat analiștii de la banca ANZ, ceea ce ar conduce la un nou val de exporturi din China.

Țările din întreaga lume au majorat taxele vamale la oțelul chinezesc, încercând să își protejeze industriile interne de exporturile în creștere ale celui mai mare producător mondial.

În Europa, producătorii de oțel s-au plâns de faptul că, în ciuda taxelor vamale existente, prețurile unor produse din oțel chinezesc sunt încă competitive în raport cu cele produse în regiune. Industria suferă, de asemenea, de efectele în lanț ale creșterii importurilor din alte părți, ca urmare a supracapacității globale.

ArcelorMittal, al doilea mare producător de oțel din lume, a solicitat joi măsuri comerciale mai puternice pentru a face față exporturilor din China.

„Nivelul crescut al importurilor în Europa este îngrijorător și este nevoie urgentă de măsuri comerciale mai puternice pentru a rezolva această problemă”, a declarat Aditya Mittal, directorul general al ArcelorMittal.

Trump, în timpul președinției sale anterioare, a impus în 2018 tacex vamale de 25% la importurile de oțel și de 10% la aluminiul din majoritatea țărilor, inclusiv UE. Sub conducerea lui Biden, SUA și UE au convenit să suspende taxele vamale în 2021, SUA introducând în schimb un sistem de cote.

Deși acest acord a fost prelungit până în 2025, producătorii de oțel din bloc ar putea fi afectați dacă Trump alege o creștere amplă a taxelor vamale la importurile de oțel.

Mittal le-a spus joi angajaților, într-o scrisoare internă, văzută de Financial Times, că societatea „susține în mod activ necesitatea unor măsuri comerciale urgente pentru a aborda creșterea importurilor neloiale”.

Trump, a spus el, a fost „fără echivoc în sprijinul său pentru producția internă de oțel, iar acest lucru a fost, de asemenea, foarte clar în timpul primei sale președinții”.

„Sper că noua comisie din Europa va fi la fel de angajată”, a adăugat Mittal.

Produsele chimice din UE sunt, de asemenea, susceptibile de a fi printre cele mai afectate în cazul impunerii de taxe vamale americane, potrivit Morningstar DBRS.

În cadrul industriei chimice, companiile își produc adesea bunurile în apropierea clienților pentru a reduce costurile de transport ale materialelor uneori periculoase sau instabile. De exemplu, BASF din Germania, cea mai mare companie chimică din lume, produce „majoritatea” vânzărilor sale din SUA în SUA.

Cu toate acestea, SUA a fost principala destinație de export pentru sectorul blocului, principalul exportator mondial de produse chimice, precum și unul dintre cei mai mari cumpărători din industria chineză.

Într-o scrisoare deschisă adresată lui Trump, Society of Chemical Manufacturers & Affiliates din SUA a salutat planurile acestuia de a stimula producția internă. „Angajamentul administrației de a repatria producția esențială, în special pentru produsele chimice esențiale pentru securitatea națională, va fi vital pentru consolidarea bazei industriale a SUA”, a declarat aceasta.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: