De la Roma la Buzău: povestea unei antreprenoare care a renunțat la cei 17 ani din Italia pentru a paria totul pe o afacere în România

WhatsApp-Image-2024-03-26-at-12.01.01-PM

La doar 24 de ani, fără să cunoască limba italiană și cu gândul spre o viață mai bună, așa a pășit Lăcrămioara Avramescu pentru prima dată în Roma. Nu a putut să stea definitiv departe de casă, așa că după 17 ani s-a întors în România pentru a deschide un magazin alimentar, sub umbrela francizei LaDoiPași. Ideea s-a conturat pe vremea când se afla încă în Italia și a văzut reclama la un post TV românesc, și a decis împreună cu soțul ei că este o oportunitate pe care nu o pot rata.

Lăcrămioara este un antreprenor perseverent, optimist, care a riscat totul pentru a clădi o afacere în comerțul modern de proximitate. Povestea ei face parte din campania “Vis de Antreprenor”, lansată recent de METRO România.

„Am emigrat în Italia pentru a munci, deoarece în satul meu din Buzău nu erau locuri de muncă disponibile. În 2004-2005 nu erau foarte multe oportunități de angajare. Rata șomajului era foarte ridicată, mai ales la noi aici la țară îmi amintesc că erau doar câteva magazine alimentare. Am plecat singură la 24 de ani și am ales Italia din întâmplare. Pe vremea aceea, toți apropiații mei emigraseră în Spania”, își amintește Lăcrămioara Avramescu, care deține acum un magazin alimentar LaDoiPași.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Viața în Italia nu a fost ușoară. Lăcrămioara a îngrijit persoane în vârstă, apoi a urmat cursuri de limbă și specializare pentru a putea lucra în azile de bătrâni. Viața a luat o întorsătură favorabilă când l-a întâlnit pe cel care avea să-i devină soț, stabilit și el în Italia de 20 de ani. Perspectiva revenirii în țară nu a dispărut niciodată. Tocmai cu gândul acesta, Lăcrămioara a păstrat un spațiu pe care nu îl folosea, pentru ziua în care se vor retrage în satul său natal din Buzău. Soarta a făcut ca într-o zi să vadă la TV o reclamă LaDoiPași, i-a povestit soțului și au decis să facă din nou o schimbare radicală și să se întoarcă în țară. Momentul ideal a fost anul 2020, cu pandemia COVID-19, când lucrurile nu au mers prea bine pentru ei în Italia. Un an mai târziu, Lăcrămioara s-a întors acasă, împreună cu soțul său. A fost o mutare în grabă, nefiind pregătiți să revină atât de repede în România.

„Deși eram în străinătate, aveam acces și la posturi TV românești și așa am văzut publicitatea LaDoiPași. Ne-a venit ideea să amenajăm spațiul din România și să îl transformăm într-un magazin alimentar sub franciza METRO. Cu acest gând ne-am întors acasă”, precizează antreprenoarea.

Începutul a fost dificil în primul rând din cauză că spațiul deținut de Lăcrămioara Avramescu se afla lângă un alt magazin alimentar cunoscut deja de locuitorii satului. „Am mers la METRO Buzău să ne interesăm despre cum am putea intra în franciză, neavând experiență în domeniu. Dar directorul a văzut că suntem muncitori și implicați și ne-a dat o șansă.”, își amintește Lăcrămioara.

Planul de a deschide un magazin alimentar a fost inițial doar pentru a-și asigura un venit constant și pentru a fi mai aproape de casă, însă antreprenoarea spune că afacerea s-a dezvoltat în timp, iar magazinul a devenit foarte apreciat de cei din jur, fiind astăzi parte din comunitate.

Birocrația rămâne un obstacol, după cum povestește Lăcrămioara, care compară procesul de avizare din România cu cel din Italia, care este mult mai simplu. „Nu munca în sine a fost grea, ci procesul de autorizare. Îți trebuie multă răbdare, nu am anticipat că va fi atât de dificil fiind obișnuiti cu Italia, unde puteam obține diverse aprobări doar cu buletinul. Aici în România ai nevoie de o mulțime de documente”, precizează aceasta.

Neavând experiență în comerț, pentru familia Avramescu a fost greu să aranjeze volumul mare în magazin, astfel că sprijinul echipei METRO în perioada de pre-inaugurare a fost esențial . “Am primit sfaturi de la METRO despre cum să așezăm produsele pe raft, despre prețuri. Ulterior, noi doar a trebuit să respectăm ceea ce ne-au învățat reprezentanții companiei. Primele 2 săptămâni au fost cu noi zi de zi”, mai menționează antreprenoarea.

În cele din urmă, soții Avramescu au deschis magazinul LaDoiPași în decembrie 2021. „Am avut emoții până în ultima clipă. Au fost destule piedici, însă nu am cedat pentru că am încredere că orice începe rău trebuie să se termine bine“, povestește zâmbind antreprenoarea.

Cum arată o zi din viața unui mic antreprenor

O mare problemă cu care se confruntă cei doi soți este lipsa angajaților, ei fiind singurii care se ocupă de aprovizionarea și gestionarea magazinului. Lăcrămioara spune că și-ar dori să mai găsească o persoană care să îi ajute, în special pentru perioada verii, când este mai aglomerat. Cei doi muncesc aproape 15 ore deoarece nu au reușit să găsească un ajutor în plus.

„O zi din viața noastră arată așa: de dimineață până seara suntem aici în magazin, recepționăm marfa, facem prețurile, o aranjăm la raft. Dacă vine un client trebuie să lași tot ceea ce făceai înainte și să îl servești. Suntem aici de la 6 jumătate până la ora 21. Doar noi doi, eu și soțul meu. Avem nevoie de un angajat, mai ales vara, care să fie dispus să lucreze 8 ore, dar nu reușim”, spune Lăcrămioara.

Sătenii caută produse de bună calitate, deși prețurile au crescut

Lăcrămioara Avramescu transmite că locuitorii satului continuă să cumpere produse de bună calitate, chiar dacă prețul este mai mare. Clienții se limitează la a cumpăra mai puțin, însă nu își doresc doar produse ieftine, ci sunt mai atenți la ceea ce consumă.

„Noi nu avem un spațiu potrivit ca suprafață pentru a putea concura cu un magazin mare, dar de multe ori clienții vin și ne spun că avem prețuri similare, poate mai bune decât în supermarket. Pe o rază de 30 de km mai sunt doar două magazine mari, iar lumea caută să aibă totul lângă casă. Așa că am început, de exemplu, să aducem carne proaspătă, suntem singurul furnizor din zonă și clienții apreciază acest lucru. Până acum locuitorii erau obligați să meargă la marile magazine pentru a cumpăra astfel de produse. E clar că românul este afectat de inflație. Într-o parte caută ceva mai ieftin, dar dorește și calitate, nu doar ieftin și prost.”, precizează aceasta.

Lăcrămioara recunoaște că antreprenoriatul este o provocare continuă, care vine la pachet cu birocrația, concurența, lipsa de personal. Deși a rămas cu gândul la Italia, simte că alegerea de a se întoarce acasă a fost cea mai bună. „Îmi este dor de Italia. Am trăit acolo 17 ani, dar chiar și așa simt că nu am fost niciodată plecată. Acasă e tot acasă. Casa ta e acolo unde ești bine. Am făcut alegerea corectă de a emigra în acel moment când în țară nu se putea clădi un viitor. Lucrurile s-au schimbat, acum avem o afacere, pornită de la un vis, în care investim toată energia”.

Articolul face parte dintr-o campanie susținută de METRO.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. reclama mascata, cati bani se primesc pt asa o pivestioara cu happy end ? bine nu ma astept sa fie publicat commentul in ” democratia” in care traim 😆

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.