Supermarketul românesc „La Cocoș” va intra în curând în „familia” germană a retailerilor Lidl și Kaufland, dacă autoritățile aprobă tranzacția prin care Grupul Schwarz vrea să preia un pachet majoritat de 70% al retailerului român fondat de Iulian Nica și Gianina Nica.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Început în 2014 la Ploiești, ca un singur magazin care vindea produse de import din Marea Britanie, La Cocoș a ajuns anul trecut cea mai puternică rețea locală din comerțul alimentar, cu afaceri de peste un miliard de lei.
Anul trecut, La Cocoș a surprins când a anunțat că a primit o investiție strategică de la BERD, fondul de private equity CEECAT Capit și Morphosis Capital, care deveneau acționarul majoritar pentru a ajuta retailerul să își extindă cu două cifre numărul de locații în 4 ani.
Dar o mai mare surpriză a avut loc miercuri, când grupul Schwarz, proprietarul lanţurilor de magazine Lidl şi Kaufland, a anunțat că va lua un pachet majoritar de 70% din La Cocoș, în ciuda faptului că grupul german nu face în mod normal achiziții.
De menționat este că Lidl și Kaufland sunt cei mai mari retaileri din România, Lidl fiind pe locul 1 și Kaufland pe locul 2. Împreună, cele două companii au o cifră de afaceri de 43 de miliarde de lei pentru anul 2024, analizând datele de pe Termene.
Cum a pornit La Cocoș?
Iulian Nica a intrat în bussines cu o companie care activa în distribuţia de bere, în Buzău. Ulterior, el a revenit în orașul natal.
Iulian Nica și Gianina Nica au pornit lanțul de magazine la Cocoș în urmă cu numai un deceniu, când, în anul 2014, cei doi au deschis un magazin în Ploiești. Magazinul din Ploiești măsura 400 mp şi vindea produse de import din Marea Britanie.
Rețeaua La Cocoș a fost construită pe principiul unui retailer de tip discount, bazat pe oferirea unui sortiment de produse la prețuri mici, prețul scăzând pe măsură ce cantitatea achiziționată e mai mare. Produsele vândute sunt în general cele alimentare.
Primul magazin din Ploiești a crescut treptat, fiind amplasat într-o hală. Și-a mărit constant suprafața, la 1.000 mp, apoi la 2.000 mp, apoi la 3.000 mp şi ulterior la 4.500 mp, maximul ce poate fi ocupat. Cinci ani mai târziu, în 2019, cu acest singur magazin din Ploiești, afacerea la Cocoș ajunsese la vânzări de 54,4 milioane de euro.
Deoarece modelul din Ploiești a funcționat, Iulian Nica a adus ulterior brandul La Cocoș și în București. Magazinul Carrefour Vitantis a fost înlocuit așadar de La Cocoș, la finalul anul 2020, un spațiu cu o suprafață de aproximativ 11.400 metri pătrați. În acel an, supermarketul a ajuns la afaceri de 319 milioane de lei (63 de milioane de euro). Odată cu extinderea, dezvoltarea s-a văzut imediat, în 2021 cifra de afaceri a retailerului s-a majorat cu 70%.
Extinderea brandului românesc a continuat, ulterior, cu al treilea magazin tot în Ploieşti. Inaugurat în noiembrie 2023, acesta avea o suprafață de vânzare de aproximativ 13.000 metri pătrați, fiind și cel mai mare magazin din comerțul alimentar independent din România.
În anul 2023, Supermarketul La Cocoș intrase deja în top 10 cei mai mari retaileri alimentari din România, cu o cifră de afaceri de 974 de milioane de lei, potrivit Termene.
Noi acționari și planuri accelerate de creștere
Până în decembrie 2024, rețeaua la Cocoș a funcționat ca o afacere de familie.
Din anul 2024, compania a atras în acționariat un consorțiu format din Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și fondurile de investiții Morphosis Capital și CEECAT Capital, care au preluat un pachet de 56% din acțiuni. Deși majoritari, investitorii i-au oferit antreprenorului Iulian Nica — rămas cu 44% din acțiuni — drepturi depline de conducere. Infuzia de capital adusa de către investitori are ca obiectiv deschiderea a 12 noi magazine și atingerea pragului de 1 miliard de euro în vânzări în următorii cinci ani.
În anul 2024, Supermarketul la Cocoș a devenit primul retailer român care a depăşit pragul de un miliard de lei cifră de afaceri, înregistrând afaceri de 1,17 miliarde de lei. Retailerul român era pe locul al 15-lea în topul celor mai mari retaileri din România. Compania a avut un profit net de 36 de milioane de lei, cu 88% mai mare față de anul 2023, la 680 de angajați
În anul 2025, în urma schimbării de acționar majoritar, retailerul român s-a extins cu al 4-lea magazin în Brașov, cu o investiție de 6 milioane de euro.
Ulterior, La Cocoș anunța că are în plan să se extindă în jumătatea anului 2025 cu încă trei magazine în Craiova, Pitești și Arad. Retailerul a anunțat deja că va deschide un nou magazin în centrul comercial Supernova Pitești, după ce Carrefour a anunțat că va închide acest spațiu, a doua închidere recentă a grupului francez după supermarketul din Sun Plaza din sudul Capitalei. Deschiderea oficială a magazinului La Cocoș în Supernova Pitești este așteptată la sfârșitul verii, cel târziu până pe 15 septembrie 2025. Data exactă și ofertele speciale de lansare vor fi anunțate în perioada următoare.
Anul trecut, La Cocoș anunța că are ca țintă să ajungă la 10 magazine şi afaceri de 1 miliard de euro până în 2029.
Surpriza Schwarz
Miercuri, 25 iunie 2025, un anunț surpriză din partea grupului german Schwarz, care deține Kaufland şi Lidl, arăta că acesta vrea să preia majoritatea acţiunilor companiei româneşti La Cocoş. În mod normal, grupul german, deja lider pe piața românească cu cele două rețele, nu face achiziții. Acum, grupul a anunțat că vrea 70% din acțiunile companiei românești, în timp ce fondatorul Iulian Nica va păstra 30% din acțiuni.
„Compania La Cocoş a dezvoltat un model de afaceri impresionant şi are un potenţial de creştere semnificativ“, spune Christian Groh, preşedintele consiliului de administraţie al Schwarz Corporate Solutions.
Identitatea brandului la Cocoș va fi păstrată integral – de la formatul de magazin și politica de prețuri, până la echipa actuală.
Iulian Nica va rămâne la conducerea companiei împreună cu echipa, pentru a forma „un parteneriat strategic pentru extinderea conceptului de magazin autentic românesc, atât în România, cât și în Europa”.
Iulian Nica a declarat că achiziția este mai degrabă un parteneriat strategic menit să extindă și să consolideze conceptul La Cocoș, și în România dar și în Europa, transformându-l într-un reper internațional în cadrul Grupului Schwarz.
„Astfel, La Cocoş va avea şansa să devină al patrulea pilon strategic, alături de Lidl, Kaufland şi Schwarz Produktion […] Asocierea cu Grupul Schwarz reprezintă un adevărat zbor către lună: de la avionul de linie cu care zburam împreună cu actualii investitori, la o navetă spațială – simbol al unei viteze de scalare de 30 de ori mai mare!“, spunea Iulian Nica.
Tranzacția este sub rezerva aprobărilor autorităţilor, inclusiv a Consiliului Concurenţei din România.
Grupul Schwarz a avut afaceri de 175 miliarde de euro în anul fiscal 2024, în creștere de la 167,2 miliarde de euro în 2023.