Viaductul de la Aciliu, cel mai înalt viaduct din România, prezintă degradări semnificative și are nevoie de reparații după doar 9 ani de la deschiderea circulației, inaugurarea „electorală” înainte de alegerile din noiembrie 2014. Viaductul de la Aciliu pe lotul 3 al Autostrăzii A1 Sibiu – Orăștie are o lungime de 1.010 metri și este construit la peste 70 de metri (înălțimea pilelor). Lotul 3 care include și acest viaduct a fost inaugurat de fostul premier Victor Ponta (candidat la prezidențiale) cu doar câteva zile înainte de turul II, iar la puțin timp de la inaugurarea electorală, secțiunea de 22 km Săliște – Cunța a fost închisă cu demolarea și reconstruirea unui segment de aproximativ 300 metri. CNAIR a reziliat Contractul cu Salini Impregilo în 2016. Pentru reparațiile viaductului, CNAIR a scos la licitație un contract pentru avizarea reparațiilor: „Elaborare Documentatie de Avizare a Lucrarilor de Interventii pentru “Viaduct Aciliu, km 62+475 – km 63+485, situat pe Autostrada Orastie – Sibiu, LOT 3””.
Expertiza tehnică pentru viaductul Aciliu arată degradări, fisuri și lucrări nefinalizate
Expertiza tehnică a viaductului de la Aciliu arată degradări, fisuri și lucrări nefinalizate, deși viaductul a fost dat în trafic în noiembrie 2014. Expertiza tehnică pe care a consultat-o Economedia arată:
Probleme la suprastructură:
– degradări ale grinzii de parapet sub formă de fisuri transversale și longitudinale
– fisuri și microfisuri transversale și longitudinale ale dalelor prefabricate
Probleme la Infrastructură:
– crăpături verticale pe riglele masive ale pilelor
– fisurile și crăpăturile existente de la cuzineți sunt active, martorii folosiți fiind distruși
– Pila 11 Calea 2, în zona cuzineților prezintă crăpături și desprinderi ale betonului până la nivelul armăturilor
Expertiza tehnică a CNAIR (captură):
Concluzia expertizei:
1. Viaductul se află într-o stare avansată de degradare, cu o evoluție negativă la toate paleierele proiectului
2.Viteza de degradare a rămas constantă în ultimii 3 ani
3. Soluțiile tehnice de remediere propuse în 2022 fie nu au fost cele adecvate, fie nu au fost aplicate corespunzător
4. Dublarea numărului de fisuri cât și extinderea celor vechi
5. Noi degradări ca urmare a cutremurelor din februarie 2023.