Directorul Dacia România propune ca achiziția și deținerea de mașini vechi, poluante să fie taxată

Redacția ian. 29, 2025 2 comentarii 8320 vizualizări
masina, poluare, emisii carbon Sursa foto: Pixabay

Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia, este de părere că România trebuie să ia măsuri privind mașinile vechi și poluante, în contextul în care ponderea mașinilor cu o vechime de peste 20 de ani aflate în circulație în România a crescut anul trecut de la 33% la 35% din total, în ciuda unui Program Rabla. În ce privește programul Rabla, Bordeanu spune că el mai are nevoie de îmbunătățiri.

Conform lui Bordeanu, diminuarea numărului de mașini cu o vechime foarte mare se poate face doar printr-o taxare diferită, mai mare, el spunând că aceasta este propunerea Dacia de câțiva ani.

„Treaba asta e ca și cum am avea inundație în casă și tot ce facem e să ștergem pe jos să scoatem apa, dar nu reparăm țeava respectivă. Așa este și cu Rabla. Este într-adevăr un stimulent pentru achiziție de mașini noi, dar pe de altă parte nu lucrăm la cauză. Continuă achiziția nefiscalizată de mașini vechi. Statul nu câștigă nimic din asta, statul ne taxează pe noi, pe bună dreptate, că mașinile noi trebuie să fie taxate. Dar avem mașini foarte vechi. Discuția noastră cu ministerul e în jurul fenomenului respectiv. Noi am vrea să-l diminuăm. Nimeni nu a zis că trebuie interzise importurile”, a declarat Mihai Bordeanu, în timpul unei întâlniri cu jurnaliști, la care a participat și Economedia.

Datele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) arată că, la finalul anului 2024, în România existau 3,037 milioane de euro autoturisme cu o vechime de peste 20 de ani, cea mai mare proporție din totalul mașinilor.

Analize Economedia

software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR

Șeful Dacia spune că compania a realizat un studiu, împreună cu compania de consultanță Price Waterhouse Coopers, care recomandă taxarea achiziției și deținerii de mașini vechi, pentru a diminua acest fenomen.

„Avem un studiu făcut cu Price Waterhouse Coopers de aproape 2 ani, pe care îl actualizăm în fiecare an în speranța că în discuțiile cu guvernanți o să găsim înțelegere. Noi recomandăm de fapt o taxare a achiziției și a deținerii de mașină veche, poluantă. O astfel de măsură respectă 100% legile europene, există în multe țări lucruri asemănătoare”, a spus el.

Bordeanu susține însă că pentru o astfel de măsură este nevoie de decizie politică. „Singurul lucru care ne lipsește de altminteri, recunoscut și de fostul ministru și chiar și de actualul ministru, este decizia politică. Pentru că aici e o decizie politică, nu e una matematică. Politica zice să mai vedem, că e o taxă în plus. Nici măcar nu am ajuns să discutăm cuantumul”, afirmă el.

Conform lui Bordeanu, o astfel de măsură ar rezolva parțial inclusiv problemele legate de deficite ale administrației. „Una dintre variantele propuse este ca taxarea să fie făcută de administrația locală. Ar acoperi o parte din deficitele bugetare, poate fi o sursă de venit din taxarea respectivă și ar beneficia și autoritățile locale de un extra-buget”, a mai precizat Bordeanu.

Rabla, nevoie de îmbunătățiri

Șeful Dacia afirmă că încă au loc discuții cu Ministerul Mediului despre programul Rabla în 2025, dar încă nu există o decizie privind schimbările.

El afirmă însă că reducerea tichetului pentru mașini electrice la 5.000 de euro nu a funcționat, motiv pentru care achiziția de mașini electrice a picat anul trecut.

„Discuțiile în privința programului Rabla din 2025 sunt în toi. Nu avem date concrete, dar toate vocile par să spună un singur lucru – cu 5.000 (euro, n.r.) n-a mers. Ca atare, dacă va fi mai mult cu 500, cu o mie sau două, nu știu și nimeni nu vă poate spune în momentul ăsta. Discutăm și sperăm să fie luată o decizie cât mai curând”.

Reprezentantul Dacia mai susține că este nevoie de o demarare cât mai rapidă a programului Rabla. „Un demaraj rapid al Rabla ne ajută și, în contrast, unul întârziat ne încurcă foarte mult. Pentru că oamenii stau în așteptare să vadă cum va arăta programul. Nimeni nu vrea să cumpere la preț întreg dacă există o subvenție. Sper ca în două – trei săptămâni să existe măcar o idee despre cum va continua Rabla. Varianta deloc dorită, la care nu vreau să mă gândesc, e cea în care nu vom mai avea un program Rabla. Chiar și în acest al doilea caz, dacă nevoile clienților arată că le trebuie un autoturism electric accesibil, unii vor mai cumpăra. Nu vor mai fi atât de mulți, desigur, pentru că vor trebui să plătească mai mult”, a declarat Mihai Bordeanu.

Amintim că valoarea tichetului Rabla Plus pentru achiziția unei mașini electrice s-a redus puternic, de la 10.000 de euro, la 5.000 de euro, anul trecut. Luna aceasta, ministrul Mediului Mircea Fechet a declarat că își dorește o creștere a valorii tichetului pentru Rabla Plus, dar și o simplificare a procedurii. „Îmi doresc ca valoarea ecotichetului la autoturismele electrice să crească. Reamintesc că aceasta a scăzut anul trecut de la 10.000 la 5.000 de euro, ceea ce a descurajat, cel mai probabil, mulți români să achiziționeze un autoturism electric. (…) „Ne dorim să simplificăm procedura. Întrucât în acest moment există mai multe ecobonificații, voi veni cu o propunere pentru programul multianual 2025-2030”, a menționat Mircea Fechet.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.