Distribuirea cardurilor pentru energie va începe de miercuri, 1 februarie, a declarat marți premierul Nicolae Ciucă. Guvernul are pe masă un act normativ care va permite și plata online a facturilor, prin intermediul unei platforme, pe lângă plata la oficiile poștale și prin poștași.
„De mâine începe programul de distribuire a tichetelor pentru plata facturilor la energie. Aș dori să subliniez că astăzi avem o ordonanță de guvern prin care asigurăm implementarea sistemului de plăți electronice”, a declarat premierul.
Ministrul Investițiilor Europene, Marcel Boloș, a declarat că, datorită acestei ordonanțe, facturile vor putea fi plătite și online.
„A venit această solicitare ca aceste plăți să poată fi făcute și în platforma electronică și sistemul electronic pe care îl avem disponibil pentru implementarea mecanismului. Practic, dacă se va aproba ordonanța de urgență, plățile online vor putea fi făcute pentru a achita facturile la furnizorii de energie. Va fi o aplicație informatică simplă care va presupune încărcare în platformă a documentelor necesare plăților, respectiv cartea de identitate, cardul de energie și factura doveditoare a datoriei față de furnizorul de energie. În acest fel, răspundem la toate solicitările, având 3 posibilități de efectuare a acestor plăți, respectiv: cea prin intermediul oficiilor poștale, prin apelare direct la poștaș și, sperăm, după ședința de astăzi, să avem și forma aprobată de plăți energetice. Așa cum ați menționat, de mâine începe distribuția cardurilor de energie”, a precizat Boloș.
Anterior, ministrul spunea că începând cu data de 1 februarie va putea avea loc distribuirea cardurilor de energie, iar cu data de 20 februarie se vor putea face primele plăţi aferente ajutorului de încălzire.
Cardul pentru energie reprezintă un voucher pentru energie în valoare nominală de 1.400 lei, care poate fi utilizat până la data de 31 decembrie 2023.
Sprijinul va fi acordat pe loc de consum/gospodărie vulnerabilă, în două tranşe, pe baza listei de beneficiari emise de Ministerul Muncii şi a cardurilor de energie emise şi distribuite, astfel: 700 lei/semestru, se acordă în luna februarie 2023, pentru perioada 1 ianuarie 2023 – 30 iunie 2023; 700 lei/semestru, se acordă în luna septembrie 2023, pentru perioada 1 iulie 2023 – 31 decembrie 2023.
Potrivit ordonanţei, CN Poşta Română SA va asigura serviciile de emitere, tipărire, formare şi condiţionare a plicurilor conţinând carduri de energie, certificate de validare a datoriilor şi înştiinţări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate şi distribuire prin trimitere de corespondenţă cu confirmare de primire, tipărirea, distribuirea şi colectarea declaraţiilor pe propria răspundere, precum şi efectuarea de plăţi prin serviciul de mandat poştal de către beneficiarii de sprijin.
De asemenea, Poşta Română va trimite către asociaţiile de proprietari/locatari certificatele de validare a datoriilor şi instrucţiuni privind modul de completare a acestora, precum şi înştiinţări privind neîndeplinirea venitului de eligibilitate.
Sumele alocate celor două tranşe nu pot fi preschimbate în bani şi nu pot fi folosite pentru plăţi prin mandat poştal către alte destinaţii decât plata facturilor de energie.
De acest ajutor beneficiază pensionarii peste 60 de ani, inclusiv, cu venituri sub 2.000 lei, inclusiv, pensionarii de invaliditate, cu venituri sub 2.000 lei, inclusiv, persoanele cu handicap grav, accentuat sau mediu, cu venituri sub 2.000 de lei, inclusiv, familiile cu alocaţie de susţinere, familiile/persoanele cu ajutor social.
Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie sa depăşească 2.000 lei.