Doar 10% dintre companiile germane din România cred că situația e dificilă, majoritatea, 67%, spun că este bună

Expo real

Provocările pentru companii sunt încă numeroase după aproape doi ani de pandemie Corona, dar situația actuală a companiilor s-a îmbunătățit semnificativ față de anul trecut. Acest lucru reiese din actualul sondaj de opinie realizat de AHK România în octombrie 2021.

Situația actuală a companiilor cu capital german din România s-a îmbunătățit, iar majoritatea consideră că aceasta este „bună” (peste 67%, 2020: 35%). Peste 22% dintre respondenți declară că situația companiei pe care o reprezintă este satisfăcătoare, iar restul de 10% consideră că situația este dificilă (2020: 9,6%).

„Cu toate acestea, situația actuală a companiilor trebuie privită și în contextul în care trebuie să ne întrebăm cât de mult se datorează efectelor prețurilor și cât de mult efectelor volumelor. Problemele legate de preț și de disponibilitate vor continua probabil până în a doua jumătate a anului 2022. Corona a dus la “perturbări de ritm” considerabile, iar motorul economiei globale încă scârțâie pe alocuri”, este de părere Sebastian Metz, Director general și Membru în Consiliul Director al AHK România

În ce privește evoluția activității, companiile sunt din nou mai optimiste în această toamnă. Doar 10% dintre cei chestionați cred în continuare că activitatea lor se va deteriora în următoarele 12 luni (2020: 25,5%). Mai mult de 42% se așteaptă la o îmbunătățire (2020: 26,6%), iar 47% nu văd nicio schimbare.

Evoluția economică locală în următoarele 12 luni este neschimbată pentru jumătate dintre respondenți. 20,4% se așteaptă la o îmbunătățire conjuncturală (2020: 24,4%), în timp ce numărul pesimiștilor a scăzut: 30,6% văd o deteriorare a evoluției conjuncturii economiei locale (2020: 44,7%).

Este încurajator faptul că majoritatea companiilor sunt din nou dispuse să angajeze personal. Un număr semnificativ mai mare de companii (40,8%) intenționează să crească numărul de angajați, comparativ cu 2020 (17%). Pentru 42% dintre respondenți, numărul de angajați va rămâne la același nivel (2020: 60,6%) și doar 16,3% dintre cei chestionați spun că intenționează să facă mai puține angajări (2020: 22,3%). Datorită îmbunătățirii situației economice, crește și dorința de a face din nou investiții. Pentru următoarele 12 luni, 36,7% dintre companii își propun cheltuieli de investiții mai mari (2020: 11,7%). 32,7% sunt de părere că aceste cheltuieli nu se vor modifica (2020: 40,4%) și doar 18,4% văd investiții mai mici (2020: 33%). Soldul (diferența din răspunsuri negative și pozitive) urcă la 21 de puncte după minimul de anul trecut (minus 21).

În ceea ce privește factorii de risc economic, creșterea prețurilor la materii prime și energie, dar și costurile cu forța de muncă și lipsa de personal calificat reprezintă cea mai mare îngrijorare pentru companii. Actuala criză guvernamentală nu este reflectată în sondaj, deoarece aceasta a început după derularea sondajului. Cu toate acestea, 41,7% dintre respondenți consideră condițiile-cadru politico-economice drept un factor de risc.

„Situația politică actuală determină incertitudine pentru companiile germane din România. Dezbaterea actuală privind modificările fiscale nu este deloc oportună. Nu putem decât să solicităm în mod repetat tuturor factorilor de decizie politică să asigure previzibilitatea și, prin urmare, încrederea într-un climat de afaceri favorabil mediului de afaceri și să continue agenda de reforme pentru a face ca România, ca amplasament investițional, să fie pregătită pentru viitor și să poată utiliza fondurile europene disponibile. Aceste investiții, de care este nevoie urgentă, vor oferi impulsurile necesare creșterii economice”, explică Andreas Lier, Președintele AHK România.

Pe fondul pandemiei de Coronavirus, restricțiile de călătorie și blocajele de aprovizionare pun cele mai mari probleme companiilor. Cererea de produse/servicii și investițiile pierd din importanță. Problemele din lanțurile internaționale de aprovizionare durează deja de câteva luni. Companiile resimt blocajele de aprovizionare și creșterile de prețuri, în special la oțel și mase plastice, dar nici aluminiul și lemnul nu pot fi achiziționate în cantități suficiente. Prin urmare, peste 36% dintre respondenți caută noi furnizori, astfel încât activitățile lor comerciale și, prin urmare, evoluția economică ulterioară să nu fie afectate.

AHK România a participat pentru a șaptea oară consecutiv la sondajul „AHK World Business Outlook”, coordonat de Uniunea Camerelor Comerț și Industrie din Germania (DIHK).

Din România au participat anul acesta 49 de companii, mai mult de jumătate dintre acestea fiind active în industrie și construcții (40,8%), peste 40% în servicii, iar restul companiilor provin din domeniul comerțului. Sondajul s-a desfășurat în perioada 22 septembrie – 15 octombrie 2021.

Sursa foto: AHK

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *