DOCUMENT. Blue Air cerea încă din iunie reeșalonarea datoriilor către Finanțe sau AFM, printr-o scrisoare trimisă autorităților. USR: „Toată vara Grindeanu și Câciu au știut că Blue Air se va duce pe copcă și au lăsat oamenii să cumpere bilete”

Carmen Radu sept. 16, 2022 2 comentarii
blue air, avion

Blue Air a trimis încă din luna iunie o scrisoare prin care cerea sprijinul statului pentru reeșalonarea datoriilor financiare și bugetare, inclusiv cele către Ministerul Finanțelor, ANAF sau Autoritatea Fondului pentru Mediu (ANAF). Scrisoarea a fost adresată către Ministerul Finanțelor, Ministerul Transporturilor, Eximbank, ANAF și Autoritatea Pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS). USR susține, în acest context, că toată vara, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu și ministrul Finanțelor Adrian Câciu au știut „că Blue Air se va duce pe copcă și au lăsat oamenii să cumpere bilete”.

Blue Air afirma, în scrisoare, că societatea nu poate avea acces la finanțare externă fără o colaborare cu instituțiile statului, că a fost afectată de creșterea semnificativă a prețului combustibilului potențată de războiul din Ucraina (cu 75% de la 1 ianuarie 2022 până astăzi) și că, în acest context, trebuie să propună, avizeze și respectiv să decidă reducerea semnificativă a nivelului de operare pentru perioada 1 iulie 2022 – 30 iunie 2023.

Conducerea și acționariatul societății au decis așadar reducerea numărului de aeronave utilizate în programul de vară 2022 de la 20 aeronave (câte au fost luate în considerare pentru orarul de zbor aprobat prin bugetul revizuit în ianuarie 2022), la doar 13 aeronave câte au fost calculate ca fiind necesare.

În plus, pentru a minimiza deficitul de numerar odată cu reducerea cererii de transport aerian la sfârșitul lunii august 2022, conducerea și acționariatul au decis reducerea la minimul necesar a programului de zbor începand cu luna septembrie 2022 și până la perioada de Paște 2023. Astfel, compania spunea că în această perioadă orarul de zbor va necesita în medie doar 8 aeronave (cu 7 în lunile noiembrie și februarie și 9 în perioada sărbătorilor de iarna).

De asemenea, compania spunea că în luna iulie 2022 va fi demarat un nou proces de reorganizare comercială și operațională și, implicit, un nou proces de concediere colectivă (al treilea în termen de 5 ani) pentru a ajusta organizația de la o structură care trebuia să opereze 25-30 de aeronave în vara anului 2023, la una care va opera doar 15 aeronave în respectiva perioadă.

Compania sublinia că, la un nivel de operare cu mai puțin de 12 aeronave (față de 25 în anul 2019), până la data de 5 iulie 2023 (data finalizării perioadei de prelungire a concordatului), societatea nu va putea plăti decât costurile operării curente și datoriile din concordat rămase neplătite la data de 5 iulie 2022.

În acest context, compania a realizat un plan de restructurare pentru reeșalonarea la plată a datoriilor pe un termen mediu de 5 ani, fiind vorba inclusiv de datoriile către Ministerul Finanțelor și AFM.

Astfel, compania propunea ca datoriile fiscale acumulate până la luna iunie 2022 să fie eșalonate pe o durată de 5 ani, conform solicitării de eșalonare la plată înregistrată la Ministerul Finanțelor – Direcția Mari Contribuabili în data de 11 martie 2022.

Societatea mai propunea ca datoriile bugetare rezultate ca urmare a plății de către Ministerul Finanțelor a sumelor datorate de societate către Eximbank în perioada octombrie 2021 – iunie 2022 să fie și ele eșalonate pe o durată de 5 ani.

În plus, Blue Air propunea ca datoriile către AFM generate de imposibilitatea achiziției, până la data de 30 aprilie 2022, a certificatelor de CO2 aferente anului 2021 din cauza deficitului de numerar cu care societatea se confruntă începand din luna septembrie 2021 să fie și ele eșalonate.

Compania sublinia faptul că nu a primit un răspuns din partea instituțiilor statului rămân care să facă posibilă atragerea finanțării necesare păstrării unui nivel de operare care sa mențină valoarea celor 75% din acțiunile Blue Air Aviation SA constituite ca garanție în favoarea statului român.

Scrisoarea este „dovada că toată vara Grindeanu și Câciu au știut că Blue Air se va duce pe copcă și au lăsat oamenii să cumpere bilete. Știau că urmează să fie blocate conturile de AFM, pentru că Blue Air le cerea reeșalonare”, transmite președintele USR Cătălin Drulă.

Citește aici scrisoarea trimisă de Blue Air: Ministerul Finantelor – Adresa 7742 din 08.06.2022

Sursa foto: Blue Air, Facebook

Comentarii

  1. Nici ca putea fi alt deznodamant, Catu e din echipa castigatoare a PNL iar Grindeanu din echipa castigatoare a PSD!

    Macar marioneta lui dragnea are scuze, ce a deprins pe bani grei in sinecura la Telecomunicatii nu se aplica in sinecura actuala la transporturi, si in plus depune un efort titanic si sustinut de a localiza culegerea de matematica pe care statul paralel, cine altcineva?, i-a dosit-o.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *