DOCUMENTE Șirul de nereguli care au dus Unifarm la un pas de insolvență. Compania nu poate rambursa împrumutul de 1,15 miliarde lei luat pentru a achiziționa materiale sanitare în pandemie / Produse de peste 50 de milioane de lei au expirat

Unifarm Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Compania Unifarm este aproape de a-și cere insolvența, în contextul în care nu poate rambursa un împrumut de 1,15 miliarde lei luat pentru a achiziționa materiale sanitare în pandemie, sumă la care s-au adăugat și dobânzi și penalități. Compania atrage atenția că are o relație greoaie cu Ministerul Sănătății, care nu a cerut restructurarea creditului și nu a răspuns solicitărilor în acest sens. Totodată, din cauza achizițiilor puternice făcute în pandemie și pentru că spitalele au ales să cumpere din altă parte, compania a rămas cu stocuri uriașe, produse în valoare de peste 50 de milioane de lei expirând până la jumătatea acestui an, arată documente consultate de Economedia.

  • Unifarm a intrat în atenția publică anul trecut, în timpul pandemiei, când a devenit cumpărătorul centralizat al statului de echipamente medicale. Companiei i-a fost acordat atunci un împrumut de 1,15 miliarde de lei, pentru a finanța achiziția de urgență de materiale și echipament sanitar, în contextul asigurării stocurilor necesare de produse farmaceutice și materiale sanitare pentru gestionarea epidemiei de gripă și a pandemiei cu COVID-19. În acest context, presa a descoperit că Unifarm a derulat o serie de contracte păguboase, cumpărând mai scump și de la intermediari dubioși. Adrian Ionel, cel care a condus Unifarm în plină pandemie, a fost deja pus sub acuzare în două dosare legate de achiziții medicale. Într-un dosar el este acuzat că a cerut mită 760.000 de euro în plină pandemie pentru o achiziție de măști neconforme. Într-un al doilea dosar el ar fi plătit 3,6 milioane lei unei firme pentru măști care nu au fost livrate.

Acum, o serie de documente consultate de Economedia arată că Unifarm este aproape de a intra în incapacitate de plată, deoarece nu poate rambursa împrumutul de 1,15 miliarde lei, la care s-au adăugat și dobânzi și penalități. În total, Unifarm avea de rambursat 1,172 miliarde lei la 31 decembrie 2020, în contextul în care compania nu a putut achita la timp împrumutul și a acumulat penalități de întârziere de 230.000 de lei pe zi, adică un total de 22,31 milioane lei până la finalul anului trecut. Probabil această sumă a crescut, în prima jumătate de an din 2021.

Documentele consultate de Economedia arată așadar situația dificilă în care a intrat Unifarm, prin contractarea în circumstanțe ciudate a împrumutului de la Finanțe, prin acumularea de stocuri care nu au mai fost cumpărate de spitale, care au preferat alți vânzători, mai rapizi și mai ieftini – stocuri care au început deja să expire – , și prin relația defectuoasă cu autoritatea tutelară, respectiv Ministerul Sănătății, despre care compania susține că nu îi oferă ajutorul pentru a eșalona împrumutul uriaș.

Împrumut fără avizul consiliului de administrație

Astfel, la începutul pandemiei, Unifarm a luat un împrumut de 1,15 miliarde de lei de la banca de stat Eximbank, pe o perioadă de 6 luni, el fiind avizat de Consiliul de administrație și compania primind de la Ministerul Sănătății, autoritatea tutelară, o scrisoare de susținere pentru contractarea facilității de finanțare. Compania a efectuat o singură tragere, reprezentând 50% din valoarea creditului acordat, respectiv 575.000.000 lei.

Ulterior, Ministerul Finanțelor a adoptat în data de 18 martie 2020 o ordonanță de urgență prin care a oferit posibilitatea Unifarm să solicite un împrumut din Trezorerie cu limita de 1,15 miliarde lei, pentru a acoperi creditul luat până atunci de la Eximbank și pentru achiziția de material și echipament sanitar.

Astfel, Unifarm a luat acești bani, a rambursat în avans creditul utilizat de la Eximbank, iar restul banilor au fost folosiți pentru achiziția de material și echipament sanitar.

Cu toate acestea, Consiliul de Administrație al companiei avertizează, într-un document consultat de Economedia, că nu a fost informat de către Directorul General Adrian Ionel cu privire la această rambursare anticipată și, ca atare, nu și-a putut exercita atribuțiile de avizare sau neavizare a acesteia. Consiliul de administrație precizează că în cadrul ședințelor nu a existat niciun material prin care să fie prezentată și solicitată avizarea acestui credit.

Acest act normativ pentru contractarea creditului de la Trezorerie nu a fost așadar avizat de către autoritatea publică tutelară, adică de Ministerul Sănătății, nu a fost avizat de către Consiliul de Administrație al Unifarm și nu a primit nici aprobarea Adunării Generale a Acționarilor.

Consiliul de Administrație afirmă nu a fost informat despre acest credit, nici înainte de contractare, nici după aceasta, până Ia data de 18.05.2020.

Administratorii afirmă așadar că au aflat de acordarea acestui credit de la Finanțe abia prin informarea depusă de către Directorul General înregistrată cu data de 18 mai 2020, în contextul în care „Directorul General al Unifarm avea obligația de a informa și de a solicita Consiliului de Administrație și consecutiv AGA avizarea/ aprobarea creditului (lucru care nu s-a întâmplat)”, arată raportul consultat de Economedia.

„Între data de 25.03.2020, când Ministerul Finanțelor Publice a acordat prin Trezoreria Statului creditul în valoare de 1.150.000.000 lei și data de 18.05.2020 când s-a adus la cunoștința Consiliului de Administrație această operațiune financiară, este evident faptul că administratorii și respectiv AGA au fost în imposibilitatea exercitării atribuțiilor legale în această speță. Este de menționat faptul că Ministerul Sănătații și Primul Ministru al României cunoșteau aceste aspecte fără a lua niciun fel de măsură legală în vederea soluționării cauzei pe care au produs-o, în context pandemic”, arată administratorii companiei.

Administratorii mai afirmă că ordonanța a acționat de asemenea ca un ajutor de stat acordat Eximbank. „Mai mult decât atât, ordonanța de urgență OUG nr. 29/18.03.2020 a creat temeiul legal pentru achitarea direct din Trezorerie a creditului acordat CN Unifarm, fiind astfel în opinia consiliului de administrație un ajutor de stat acordat Eximbank, deoarece creditul acordat de către Eximbank CN Unifarm era garantat numai cu marfa achiziționată și nu cu întregul patrimoniu al companiei astfel cum s-a realizat prin intervenția statului în cazul creditului de la Ministerul Finanțelor Publice”, arată documentul.

Mărfuri rămase pe stoc și expirate

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Unul din motivele pentru care Unifarm nu poate rambursa împrumutul de la Finanțe este situația financiară cauzată de acumularea de stocuri. Mai precis, Unifarm avea la finalul anului trecut, potrivit documentului consultat de Economedia, stocuri de marfă în valoare de peste 736 milioane de lei. Peste 85% din total erau stocuri de marfă aferente COVID, situație generată de evoluția prețurilor pe piața internă (pe piață a existat între timp o ieftinire față de prețurile la care mărfurile au fost achiziționate de către Unifarm, la momentul izbucnirii pandemiei).

Aceste mărfuri au rămas pe stoc deoarece, afirmă administratorii, spitalele achiziționau materiale, dispozitive și aparatură/ echipamente din surse neautorizate, deși exista marfă în depozitele Unifarm.

Compania semnalează potențialul de a intra în incapacitate de plăți, în condițiile nevalorificării acestor stocuri, mai ales ținând cont că România a impus la un moment dat o interdicție de export a acestor materiale de protecție, iar piața internă a fost saturată cu produse cu preț mult mai jos.

Administratorii semnalează că stocuri în valoare de 51,12 milioane de lei au reprezentat marfă expirată la sfârșitul anului și marfă ce a expirat până la data de 30 iunie 2021.

Curtea de Conturi acuza Unifarm de achiziții scumpe

Un raport al Curții de Conturi acuza însă Unifarm că a achiziţionat echipamente/materiale sanitare de la firme intermediare, deşi deţinea toate autorizaţiile necesare în vederea realizării achiziţiilor direct de la producătorii externi prin importul acestora şi/sau de la producători interni. Acest lucru a făcut ca Unifarm să plătească preţuri de achiziţie mai mari cu suma estimată la 175,27 milioane lei.

Curtea de Conturi mai acuză Unifarm că a vândut către Ministerul Sănătăţii, adică propriul acţionar, măşti mai scumpe faţă de cele pe care le vindea altor clienţi, „afacere” din care a obţinut venituri suplimentare de 2,8 milioane lei. Mai precis, documentul arăta că Unifam a comercializat către Ministerul Sănătăţii 500.000 măşti la un preţ unitar de 16,95 lei (fără TVA), respectiv cu un adaos comercial de 71%, printre alte nereguli.

Totodată, Curtea de Conturi a arătat că Unifarm a efectuat achiziţii de produse pentru combaterea pandemiei mai mari decât cele aprobate prin buget, iar aceste achiziţii au fost efectuate fără ca directorul general al companiei să solicite aprobarea Adunării Generale a Acţionarilor.

Totodată, au fost achiziţionate măşti de protecţie neconforme în valoare de 26 milioane lei, mai susţinea Curtea de Conturi. Unifarm a cumpărat de asemenea ventilatoare chiar şi de opt ori mai scumpe decât ofertele disponibile la alţi furnizori. Mai precis, compania a achiziţionat ventilatoare cu 56.000 de dolari, dar existau producători chinezi care vindeau ventilatoare la numai 7.000 de dolari.

Compania, aproape de incapacitate de plată

Consiliul de Administrație arată că, printr-o adresă din 3 septembrie 2020 către Ministerul Sănătății, a solicitat sprijin în vederea prorogării termenului de rambursare a împrumutului acordat de Ministerul Finanțelor Publice cu 12 luni, motivat de faptul că Ministerul Sănătății este singura abilitată să inițieze proiecte de acte normative, dar nu a primit niciun răspuns.

CA a trimis în data de 24 septembrie o adresă și către Ministerul Finanțelor Publice prin care solicita prorogarea termenului de rambursare a împrumutului cu 12 luni, la care de asemenea nu s-a primit niciun răspuns.

În data de 1 octombrie, compania a mai solicitat și premierului sprijin pentru redresare. Nici la această adresă nu s-a primit niciun răspuns.

Așadar, Consiliul de Administrație afirmă că a făcut demersuri nenumărate în vederea eșalonării pe o durată de 7 ani a diferenței rămase de rambursat din credit, dar în martie 2021 Finanțele au comunicat faptul că inițierea memorandumului în acest sens trebuie realizată de către Ministerul Sănătății.

Drept urmare, administratorii companiei arată că Unifarm trebuie să ia măsuri „în vederea echilibrării situației financiare a companiei, cauzate de potențiala incapacitate de plată a Creditului contractat de la Ministerul Finanțelor Publice”.

În acest context, Unifarm ia în considerare și opțiunea insolvenței. Adunarea Generală a Acționarilor companiei a solicitat așadar, în mai 2021, ca administratorii să analizeze și să comunice Ministerului Sănătății dacă este cazul ca Unifarm să demareze procedura de intrare în insolvență.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *