Doi din zece (21%) reprezentanţi ai Generaţiei Z din România nu investesc, comparativ cu 38% în rândul respondenţilor din generaţiile mai mature, X sau Boomers (peste 55 ani), arată rezultatele unui studiu privind comportamentul investiţional al europenilor, realizat pentru Revolut, transmite Agerpres.
Astfel, în Europa, interesul tinerilor faţă de investiţii a cunoscut o creştere importantă, în condiţiile în care Gen Z este generaţia care începe să investească de la cea mai fragedă vârstă, comparativ cu generaţiile anterioare.
Datele interne ale Revolut, fintech-ul global cu peste 45 de milioane de clienţi, dezvăluie preferinţele tinerilor investitori individuali, în România şi în Europa.
Studiul realizat de Dynata pentru populaţia adultă din România a arătat că doar 21% dintre respondenţii din Generaţia Z spun că nu investesc, în timp ce procentul creşte la 38% pentru segmentele de vârstă peste 55 de ani, în rândul generaţiei X şi Boomers. În plus, investitorii individuali din Generaţia Z sunt şi cei mai deschişi să investească în instrumente cu risc mai ridicat (28% dintre respondenţi). Doar 6% dintre respondenţii peste 55 de ani se declară dispuşi să investească în soluţii mai riscante.
Potrivit studiului citat, toate generaţiile recunosc că aleg partenerul pentru investiţiile personale în funcţie de transparenţa comisioanelor şi cuantumul taxelor de achitat (54% dintre respondenţii de 18-24 de ani şi 50% dintre respondenţii de peste 55 de ani). Un alt criteriu foarte important atât pentru Gen Z, cât şi pentru investitorii de peste 55 de ani este reprezentat de renumele şi încrederea în furnizorul de astfel de servicii, cu 25% pentru prima categorie de respondenţi şi 39% pentru investitorii mai maturi.
Tinerii investitori de 18-34 de ani reprezintă 60% din totalul utilizatorilor români care folosesc Revolut pentru a investi, uşor sub media la nivelul UE, care este de 62%. Cei mai mulţi investitori din Gen Z sunt înregistraţi în Belgia (72%), Olanda (70%) şi Italia (69%). 1 din 4 clienţi europeni care au investit prin Revolut, în prima jumătate a anului 2024, declarau că sunt nou-intraţi în lumea investiţiilor.
“Cea mai mare parte a investiţiilor făcute de Gen Z, raportat la totalitatea investiţiilor pentru această categorie de vârstă, merge către obligaţiuni (45%). Investiţiile în Fonduri Flexibile de Investiţii (Money Market Funds) se află pe poziţia a doua cu 36%, urmate de tranzacţionarea de acţiuni europene sau americane (12%) şi ETF-uri europene cu 7%. Portofoliul mediu la nivelul unui utilizator Revolut din România este de 1.855 de euro, cei mai tineri (18-24 de ani) începând cu portofolii mai mici, 275 euro în medie, în timp ce utilizatorii de peste 35 ani au portofolii de peste 3.600 euro, în medie/ utilizator (date pentru sem. I 2024)”, arată datele Revolut.
Dacă ne uităm la cele mai tranzacţionate titluri, în iulie 2024, în rândul investitorilor de 18-34 de ani, titlurile americane preferate au fost cele ale gigantului tech Nvidia, atât la vânzare, cât şi la cumpărare. Pe bursele europene, aceeaşi categorie de investitori a preferat titlurile companiei germane Varta AG (cumpărare şi vânzare), în timp ce la secţiunea ETF-uri, preferinţa acestui segment de investitori a mers către Vanguard S&P 500 UCITS.
“Interesul crescut al tinerilor faţă de investiţii, fără precedent, până acum, arată o schimbare importantă a peisajului financiar. Această generaţie este mult mai interesată de investiţii şi este dornică să înveţe să-şi gestioneze banii. Revolut propune un instrument uşor de folosit care contribuie atât la creşterea încrederii, cât şi a nivelului de cunoştinţe în acest domeniu, prin intermediul lecţiilor despre investiţii şi al testelor asociate acestor conţinuturi educative, dar şi cu ajutorul informaţiilor despre performanţele companiilor.(…)”, a declarat Rolandas Juteika, Head of Wealth and Trading la Revolut pentru Spaţiul Economic European (EEA).
Revolut le oferă clienţilor din SEE posibilitatea de a investi în peste 3.000 de active financiare (titluri tranzacţionate pe bursele europene şi americane, ETF-uri, obligaţiuni corporate şi guvernamentale, fonduri de piaţă monetară – MMF-uri), direct în aplicaţie.
Studiul privind comportamentul investiţional al europenilor a fost realizat de Dynata, pe un eşantion de 15.000 de respondenţi, reprezentativ pentru populaţia adultă din 15 ţări (Italia, Spania, Portugalia, Germania, Austria, Elveţia, România, Bulgaria, Polonia, Ungaria, Lituania, Grecia, Cehia, Croaţia, Slovacia), inclusiv 1.000 de români (martie 2024). Datele interne au fost analizate în formă agregată şi anonimizată, pentru perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024.