Analiză The Economist
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Pe 1 iunie, Ucraina a introdus raidurile militare în secolul XXI. A făcut acest lucru cu puțin mai mult decât ingeniozitate și 117 drone, care au ieșit din camioane prin Rusia – oriunde, din Siberia până la granița cu China – și au distrus aproximativ o duzină de avioane din flota aeriană cu rază lungă de acțiune a lui Vladimir Putin. Raidul a avut loc în contextul în care președintele rus bombardează neîncetat Ucraina. La 9 iunie, el a lansat cel mai mare atac cu drone din război, trimițând 479 de aparate să lovească aerodromuri, orașe și fabrici ucrainene.
Potrivit unui medic ucrainean, până la jumătate din victimele de pe linia frontului sunt provocate de drone. Operațiunea „Spider’s Web” a fost o demonstrație a importanței supreme a mașinilor. Pentru Occident, a fost, de asemenea, o reamintire a faptului că o tehnologie militară importantă este dominată de un adversar, și anume China, care furnizează baterii și motoare utilizate de ambele părți. Aceasta ridică o întrebare. Dacă, să zicem, un conflict privind Taiwanul ar escalada, ar putea America și aliații săi să își intensifice producția suficient de repede?
Mulți oameni cred că o țară cu o industrie vibrantă a vehiculelor electrice are un avantaj decisiv în fabricarea dronelor. Multe dintre bateriile pentru vehiculele electrice folosesc tehnologia litiu-ion; la fel se întâmplă și cu majoritatea dronelor cu rază mai mică de acțiune. Iar în cursa pentru supremația bateriilor există un singur câștigător: China, care deține 85% din capacitatea globală a vehiculelor electrice. Uniunea Europeană studiază dacă această poziție dominantă ar pune China în avantaj în cazul unui conflict; oficialii americani sunt presați de companii și grupuri de reflecție să acorde subvenții pentru a se asigura că țara câștigă orice „război al bateriilor”. Dacă subvenționarea producției de baterii este o idee atât de bună, atunci proiectul de buget al președintelui Donald Trump, care promite să pună capăt tuturor subvențiilor pentru vehiculele electrice, este o politică extrem de dăunătoare.
America caută o industrie a vehiculelor electrice care să rivalizeze cu cea din China încă din 2009, când administrația Obama a subvenționat pentru prima dată achizițiile consumatorilor. Joseph Shapiro de la Universitatea Berkeley din California și Hunt Allcott de la Universitatea Stanford estimează că, în 2023, fiecare EV suplimentar vândut datorită subvențiilor va costa statul 32.000 de dolari. Susținătorii unei astfel de abordări consideră că acest lucru este rezonabil nu doar din motive de mediu, ci și din motive de securitate națională. Bateriile produse de o industrie sănătoasă a vehiculelor electrice ar putea, în cazul unui conflict, să fie reutilizate pentru a alimenta dronele.
Drone cu piese ieftine, simplu de asamblat, produse în garaj
Totuși, dacă luăm în considerare mecanica războiului din Ucraina, argumentul devine mai puțin convingător.
Dronele ucrainene variază de la mici ambarcațiuni autonome care patrulează în Marea Neagră la aeronave care se deplasează sute de kilometri în Rusia.
Majoritatea sunt concepute pentru a fi fabricate din piese ieftine, ușor de găsit și simplu de asamblat, potrivit unei firme aflate la câțiva kilometri de Kiev, care le construiește într-o casă suburbană aerisită.
O altă firmă, înființată în urmă cu doi ani și care produce acum unele dintre cele mai sofisticate drone ucrainene, își amplasează linia de producție într-o serie de garaje, pentru a reduce la minimum perturbările provocate de loviturile aeriene rusești.
Majoritatea dronelor ucrainene sunt de unică folosință, cu rază scurtă de acțiune, de tip „kamikaze”, care se deplasează doar câțiva kilometri înainte de a se arunca în aer – mai degrabă ca muniții decât ca avioane. Bateriile unora dintre ele stochează doar 77 watt-ore de energie, în comparație cu 20.000-100.000Wh, cât sunt obișnuitele EV.
Între timp, liniile de producție au devenit mai puțin flexibile din cauza naturii de înaltă tehnologie a fabricării EV moderne. „Este inimaginabil… ca o fabrică Tesla să fie la fel de utilă pentru producție cum a fost o fabrică Detroit în timpul celui de-al doilea război mondial”, spune șeful unei firme de apărare.
China s-a apropiat tot mai mult de Rusia, astfel încât producătorii ucraineni de drone au constatat că vechii lor furnizori chinezi sunt mai puțin dornici să facă afaceri. Mai mulți, inclusiv Wild Hornets, importă acum baterii din Coreea de Sud și își asamblează propriile pachete. Pawell, o altă firmă, lucrează la propria chimie a bateriilor.
Deja, construirea bateriilor în Ucraina este doar puțin mai costisitoare decât cumpărarea lor din străinătate. Wild Hornets le vinde pe cele pentru dronele simple la 90 de dolari bucata. Bateriile pentru drone, se pare, sunt mai ușor de fabricat în timp de război decât o industrie a vehiculelor electrice în timp de pace.
Într-adevăr, producătorii americani de baterii s-ar putea adapta rapid, dacă ar fi necesar, fără a avea nevoie de asistență din partea producătorilor de vehicule electrice. Ca dovadă, uitați-vă la răspunsul acestora la subvențiile supraîncărcate introduse de administrația Biden în 2023. Deși capacitatea Americii este încă mult în urma celei a Chinei, producția țării a crescut de la 0,11 terawatt-ore în 2022 la 0,44tWh în acest an. Dacă includem producția din Europa și a aliaților din Asia de Est, aceasta este deja suficientă pentru a aproviziona Ucraina cu drone kamikaze timp de 3 750 de ani, la rata actuală de utilizare.
Dacă producția americană de drone ar fi împiedicată într-un conflict cu China, nu ar fi din cauza capacității industriale. Firmele ucrainene descoperă acum că lipsa cea mai urgentă este reprezentată de motoare, mai degrabă decât de baterii. Acestea au nevoie de componente magnetice care conțin metale de pământuri rare, care sunt produse și rafinate de China. Soluția este mai multă rafinare a mineralelor, nu producție.
O altă întrebare este dacă forțele armate americane ar fi capabile să se adapteze la războiul cu drone. Până în prezent, Pentagonul a fost lent în a se adapta la ritmul de experimentare și fabricare a dronelor demonstrat de Ucraina. Armata SUA dorește să pună 1.000 de drone în fiecare dintre cele 12 divizii ale sale. Inițiativa Replicator a Pentagonului, lansată de administrația Biden, își propune să pună pe teren „zeci de mii” de drone cu inteligență artificială. Ucraina susține că a produs 1,5 milioane de drone anul trecut și că o face la costuri mult mai mici, în parte pentru că este mai puțin reticentă în ceea ce privește utilizarea de piese din China.
Susținătorii politicii industriale ar putea dori să salveze vehiculele electrice de drujba dlui Trump. Din nefericire pentru ei, argumentele legate de securitatea națională le oferă puțină protecție. America nu are nevoie de o industrie a bateriilor mai mare pentru a stăpâni războiul cu drone. Are nevoie de mai multă minerit, mai multă rafinare și mai multă imaginație.