Consiliul EcoFin, al miniștrilor de finanțe și economie din statele UE, se reunește vineri într-o ședință în care va aviza recomandarea Comisiei Europene care a constatat că România nu a luat măsuri care să corecteze deficitul bugetar. Din partea României participă la EcoFin secretarul de stat în Ministerul Finanţelor, Alin Andrieş, care a precizat că la reuniune nu se va discuta planul fiscal de măsuri, în contextul în care acesta nu a fost aprobat încă nici în România, în urma unui conflict între Nicușor Dan și Ilie Bolojan asupra majorării TVA.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Amintim că Comisia Europeană a constatat în data de 4 iunie că România este singura țară din UE care nu a luat măsuri efective pentru reducerea deficitului, în cadrul procedurii de deficit excesiv, și a recomandat țării noastre să adopte și să pună în aplicare măsuri de corecție a deficitului până la Consiliul ECOFIN din luna iulie, altfel riscă declanșarea procedurii ce duce la tăiere de fonduri europene de coeziune și din PNRR.
România a raportat un deficit de 9,3% din Produsul Intern Brut (PIB) în anul 2024, iar Comisia Europeană estimează deficite de 8,6% anul acesta și 8,4% anul viitor.
„Țara în care am ajuns la concluzia că nu au avut loc acțiuni eficiente este România. Este o abatere foarte, foarte semnificativă de la ceea ce s-a promis. Deci, dacă ne uităm doar la anii 2024 și 2025, a existat o abatere bugetară de 1,7% din PIB, raportat la obiectivul de deficit asumat. România s-a angajat să ajungă la un deficit de 6,4% din PIB până în 2026, dar noi prognozăm un deficit de 8,4%, cu 2 puncte procentuale din PIB mai mare. Este, în esență, o situație foarte îngrijorătoare în România”, a declarat un oficial european.
Drept urmare, Comisia Europeană a concluzionat că România nu a luat nicio măsură eficientă pentru a reduce deficitul bugetar și va propune Consiliului să adopte o decizie în acest sens.
Consiliul EcoFin discută concluzia Comisiei Europene în data de 20 iunie și se așteaptă ca și acesta să accepte, procedural, concluzia Comisiei că România nu a luat măsuri de corecție a deficitului, având în vedere amploarea abaterii.
Andrieș, MF: Set de măsuri până la următorul Consiliu
Planul de măsuri fiscale poate fi prezentat Comisiei Europene doar în contextul în care este legiferat şi, de aceea, la reuniunea ECOFIN nu se va discuta un astfel de plan, a declarat secretarul de stat în Ministerul Finanţelor, Alin Andrieş.
“La ECOFIN-ul de mâine, pe ordinea de zi există un punct în care se analizează punerea în aplicare a cadrului de guvernanţă economică şi, în special, se analizează sau se abordează recomandările Consiliului în contextul procedurii de deficit excesiv. Şi aici, în cazul României, după cum ştiţi, pe data de 4 iunie a fost publicată o propunere de decizie care indică faptul că România nu a adoptat măsurile necesare ca răspuns la recomandarea de corectare a deficitului bugetar excesiv. Aceasta este situaţia. Mâine (vineri n.r) nu se discută planul de măsuri sau nu se poate discuta un asemenea plan de măsuri. Trebuie să precizez de la bun început faptul că, pentru a putea să-l prezentăm Comisiei Europene, orice plan de măsuri trebuie în primul rând să fie adoptat şi legiferat de către Guvernul României sau de către Parlamentul României. În acel context în care este legiferat, se poate prezenta Comisiei Europene. Bineînţeles că totul se discută pe măsuri adoptate, fiindcă măsuri discutate sau măsuri posibile există o multitudine. Dar, ce este foarte important, pentru a ne încadra în ţintele de cheltuieli nete pe care le-am stabilit atât în cadrul Planului Naţional Structural, cât şi ulterior, trebuie să avem măsuri efective, aşa cum am adoptat măsurile în decembrie 2024 şi atunci ele au fost transmise şi sunt reflectate de către Comisia Europeană în recomandarea din iunie 2025, de pe 4 iunie, în care se ia act de acelea, se consideră, dar sunt considerate a nu fi suficiente”, a explicat Alin Andrieş la Digi 24.
În opinia sa, este important ca până la următoarea reuniune a Consiliului Afaceri Economice şi Financiare să fie adoptat un set de măsuri care să fie luat în considerare de către Comisia Europeană în analiza noii recomandări.
“Următorul ECOFIN va fi pe 8 iulie, dar bineînţeles că la nivel tehnic se discută în EFC (Comitetul Economic şi Financiar n.r), pe 30 iunie – 1 iulie, şi ar fi bine până atunci să avem un set de măsuri care să fie legiferat, pus la dispoziţia Comisiei şi luat în considerare. Este o chestiune care ţine nu numai de Comisia Europeană, pentru că un alt element important pe care aş dori să îl subliniez este încrederea investitorilor şi a pieţelor financiare. După cum ştiţi în decembrie agenţiile de rating au schimbat outlook-ul din stabil în negativ, astfel că este necesar să adoptăm măsurile, în linie cu planul structural şi consolidarea fiscală, cât mai repede”, a mai spus Andrieş.
Pașii următori
Ulterior, Comisia Europeană va reveni și va emite o nouă recomandare pentru România privind noua cale de corectare a deficitului excesiv pentru România. Cel mai probabil, această recomandare va fi emisă la finalul lunii iunie. „Rețineți că a existat, după cum am menționat deja, un derapaj de aproximativ două puncte procentuale din PIB în raport cu obiectivele care au fost stabilite în planul pe termen mediu”, a subliniat oficialul.
Consiliul ECOFIN va dezbate această recomandare și va emite o decizie în cadrul întâlnirii din data de 8 iulie.
Risc major pentru fondurile europene
Dacă România nu ia măsuri de corecție a deficitului bugetar până la Consiliul ECOFIN din iulie, riscă declanșarea procedurii ce duce la tăiere de fonduri europene de coeziune și din PNRR, a declarat oficialul european.
„În ce privește potențiale probleme sau implicații pentru accesul la finanțarea UE… Presupunând că, la 20 iunie, Consiliul adoptă o opinie conform căreia România nu a luat măsuri eficiente pentru a-și corecta deficitul excesiv, acest lucru declanșează ceea ce se numește cadrul de condiționalitate macroeconomică. Acesta se bazează pe articolul 10 alineatul (1) din regulamentul RRF, care afectează astfel fondurile din cadrul mecanismului de redresare, dar și pe articolul 19 alineatul (7) din regulamentul privind dispozițiile comune, care reflectă faptul că afectează fondurile de coeziune. Pe această bază, se deschide un proces care ar putea conduce în cele din urmă la pierderea accesului României la finanțarea UE din aceste surse”, a explicat oficialul european.
El a precizat că procesul este unul complicat, care durează, dar poate duce în cele din urmă la suspendarea plăților de fonduri europene de coeziune și din PNRR. Dimensiunea sumelor suspendate va fi decisă în funcție de gravitatea situației.
„Comisia face o propunere Consiliului privind aplicarea cadrului de condiționalitate macroeconomică. Procesul este unul complicat. Acesta implică un dialog structurat cu Parlamentul. Calendarul nu este stabilit în regulament. Nu este ceva ce s-ar întâmpla în următoarele zile sau săptămâni. Probabil că, din punctul de vedere al recomandării, va avea loc după vacanța de vară și va dura ceva timp. Este un proces complicat. În cele din urmă, acest lucru poate duce la suspendarea angajamentelor și a eventualelor plăți în cadrul ambelor fonduri. În funcție de gravitatea situației, Comisia va decide în cele din urmă în funcție de mărimea sancțiunii. Nu există o formulă sau un algoritm care să fie stabilit”, a mai explicat oficialul.
Măsuri necesare până în iulie
Oficialul european a subliniat că recomandă ca România să înceapă să adopte și să pună în aplicare măsuri semnificative de corecție fiscală înainte ca Consiliul să declanșeze procedura de suspendare a fondurilor, în mod ideal înainte de Consiliul ECOFIN din iulie.
Procesul de suspendare a fondurilor este declanșat odată ce Consiliul aprobă avizul privind lipsa unei acțiuni eficiente la 20 iunie.
„Cred că, având în vedere gravitatea situației fiscale din România, ar fi foarte recomandabil, și este ceea ce recomandăm, ca România să înceapă să adopte și să pună în aplicare măsuri semnificative de corecție fiscală cu mult înainte de această dată, în mod ideal înainte de Consiliul ECOFIN din iulie”, a subliniat oficialul european.
Următorii pași în această privință vor fi probabil doar după vacanța de vară, a mai spus el.
Maraton până la evaluările agențiilor de rating
România trebuie să vină cu un plan concret de măsuri și să adopte inclusiv legislație pentru implementare până la următorul Consiliu EcoFin din 8 iulie, astfel încât Consiliul să primească și să dea mai departe un semnal pozitiv că țara noastră își asumă să reducă deficitul.
Acest semnal va fi important pentru agențiile de rating, care au programate evaluări privind rating-ul României în august și septembrie.
În cazul în care nu ia măsuri de reducere a deficitului până atunci, România riscă retrogradarea și ar putea ajunge o țară nerecomandată investițiilor, în contextul în care este deja în prag de „junk”.
Următoarea ședință EcoFin este programată abia pe 10 octombrie, așadar sunt esențiale măsuri până în iulie.
Context. România este țara cu cel mai mare deficit bugetar din Uniunea Europeană, de 9,3% din Produsul Intern Brut (PIB).
Țara noastră și-a asumat printr-un plan fiscal o reducere a deficitului la 7% în acest an și până la 3% în 2030. Datele pe primele luni arată însă o reducere slabă a deficitului, comparativ cu anul trecut.
Totodată, România avea termen în luna martie pentru propunerea unei reforme fiscale, asumată prin PNRR, prin care să ia măsuri fiscale structurale cu un impact de 1,7% din PIB, adică de 23 miliarde de lei, în 2025. Această reformă nu a fost propusă, ținând cont că România a trecut prin alegeri prezidențiale, iar situația politică a condus la amânarea deciziilor de această natură.