

România și Bulgaria au aderat cu frontierele terestre la spațiul Schengen la 1 ianuarie 2025, dată de la care țara noastră a decis și închiderea a a peste 30 de puncte de frontieră.
Pe de altă parte, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunțat la finele lui 2024, că de de la 1 ianuarie 2025, odată cu intrarea completă a României în Spațiul Schengen, va păstra în punctele de trecere a frontierei cu Bulgaria și Ungaria doar personal pentru comercializare de roviniete și emiterea de autorizații speciale de transport.
Conform instituției, aderarea României la spațiul Schenghen și cu granițele terestre va determina schimbări în ceea ce privește controlul la frontierele cu statele UE, astfel încât autoritățile române trebuie să elimine orice obstacol care împiedică fluidizarea traficului prin PTF (Punctele de Trecere ale Frontierei) și implicit elimininarea controlului specific al CNAIR.
În consecință, CNAIR va desfășura în ACI (Agențiile de Control și Încasare) din PTF cu statele UE (Ungaria si Bulgaria) doar activitate comercială pe sensul de intrare în țară, respectiv comercializare de roviniete și emitere AST (Autorizații Speciale de Transport) la cerere.
Concret, începând cu 1 ianuarie 2025, CNAIR asigură pe sensul de intrare personal în spațiile adiacente fluxurilor de trafic, în actualele amplasamente ACI dotate cu sisteme de cântărire, în vederea facilitării obținerii imediate a Autorizațiilor Speciale de Transport, la solicitarea conducătorilor auto, pentru vehiculele cu depășiri de mase și/sau dimensiuni, în scopul punerii în legalitate a circulației vehiculelor agabaritice din punct de vedere al traseului optim, esențial pentru siguranța rutieră și traversarea sectoarelor de drum în limitele restricționate.
Instituția face precizarea că pe sensul de ieșire din țară, CNAIR nu menține personal, urmând ca pentru arterele și dotările existente să fie demarate procedurile de conservare.
Excepție face menținerea activității de încasare a tarifului de trecere a podului peste Dunăre pe sensul Giurgiu – Ruse, unde CNAIR va asigura personal pentru toate cele 8 benzi de tranzit, pentru toate categoriile de vehicule, urmând ca în perspectiva imediată să fie implementat sistemul online de plată electronică a tarifelor de trecere pentru autoturisme.