Elon Musk avertizează angajaţii SpaceX că o criză a motoarelor destinate rachetei Starship creează un risc de faliment

elon musk sursa foto: Facebook

Elon Musk este nemulţumit de lipsa de progrese ale SpaceX în dezvoltarea motoarelor Raptor, destinate rachetei Starship, şi a transmis angajaţilor că această criză reprezintă un risc de faliment, transmite CNBC, citat de news.ro.

El a descris situaţia dificilă la o zi după Ziua Recunoştinţei, într-un email transmis tuturor angajaţilor, o copie fiind obţinută de CNBC.

”Criza de producţie a Raptor este mult mai dificilă decât părea acum două săptămâni. Riscăm o criză reală de faliment, dacă anul viitor nu vom putea asigura un ritm al zborurilor Starship de cel puţin unul la două săptămâni”, a scris Musk.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Starship este o rachetă masivă de următoarea generaţie pe care SpaceX o dezvoltă pentru a lansa marfă şi oameni în misiuni pe Lună şi Marte.

Compania testează prototipuri la o instalaţie din sudul Texasului şi a efectuat mai multe zboruri scurte de testare.

Dar, pentru a trece la lansări orbitale, prototipurile de rachete vor avea nevoie de până la 39 de motoare Raptor fiecare – necesitând o creştere bruscă în producţia de motoare. E-mailul lui Musk către angajaţii SpaceX oferă mai mult context în ceea ce priveşte semnificaţia plecării fostului vicepreşedinte pentru propulsie Will Heltsley la începutul acestei luni.

Heltsley fusese scos din dezvoltarea Raptor înainte de a pleca, a raportat CNBC, Musk notând în emailul său că conducerea companiei a cercetat problemele programului de atunci – şi a descoperit că circumstanţele ”sunt mult mai grave” decât credea Musk anterior.

SpaceX nu a răspuns imediat solicitării de comentarii a CNBC. Heltsley nu a răspuns solicitărilor de comentarii CNBC.

Space Explored, care aparţine de blogului pentru tehnologie 9to5Mac, a scris pentru prima dată despre Emailul fondatorului şi CEO-ului SpaceX.

Programul motorului Raptor este ”un dezastru”, a scris Musk în email.

Musk plănuia să-şi ia un concedie lung de Ziua Recunoştinţei, dar, după ce a descoperit situaţia legată de Raptor, a spus că va lucra personal la linia de producţie a motoarelor până vineri seara şi în weekend.

”Avem nevoie de prezenţa tuturor pentru a ne reveni din ceea ce este, sincer, un dezastru”, a scris Musk.

Fondatorul miliardar al companiei a descris în mod repetat producţia ca fiind cea mai dificilă parte a creării rachetei mamut a SpaceX.

Compania şi-a construit constant instalaţia de producţie şi testare Starship din Boca Chica, Texas, cu mai multe prototipuri aflate în lucru simultan.

Următorul pas major al companiei în dezvoltarea Starship este lansarea pe orbită.

Musk a spus pe 17 noiembrie că ”sperăm ca SpaceX să lanseze” primul zbor orbital al Starship în ianuarie sau februarie, în aşteptarea aprobării din partea autorităţii de reglementare FAA, precum şi a pregătirii tehnice.

SpaceX doreşte ca Starship să fie complet reutilizabilă, atât racheta, cât şi propulsorul său să fie capabile să aterizeze după o lansare şi să fie recuperate pentru zboruri viitoare.

Rachetele Falcon 9 de la SpaceX sunt parţial reutilizabile. Compania poate ateriza şi relansa în mod regulat propulsoarele, dar nu şi porţiunea superioară a rachetei.

Musk a spus la începutul acestei luni că nu este sigur dacă Starship va ajunge cu succes pe orbită din prima încercare, dar a subliniat că este ”încrezător” că racheta va ajunge în spaţiu în 2022.

El a menţionat, de asemenea, la acea vreme că dezvoltarea navei Starship ”este finanţată intern în proporţie de cel puţin 90% până acum”, compania neasumându-şi ”nici o colaborare internaţională” sau finanţare externă.

SpaceX a strâns fonduri de miliarde în ultimii ani, atât pentru Starship, cât şi pentru proiectul său de internet prin satelit Starlink, iar evaluarea companiei a atins recent 100 de miliarde de dolari.

Dar, în timp ce SpaceX a lansat aproximativ 1.700 de sateliţi Starlink pe orbită până acum, Musk a spus că prima versiune a satelitului ”este slabă financiar”.

Compania a crescut constant baza de utilizatori Starlink, cu aproximativ 140.000 de utilizatori plătind pentru servicii la 99 USD pe lună. La începutul acestui an, SpaceX a anunţat îmbunătăţiri pentru cea de-a doua versiune a satelitului, Musk spunând în emailul său că ”V2 este puternic”, dar poate fi lansat eficient doar de rachetele sale Starship.

Până în prezent, SpaceX a lansat sateliţi Starlink cu rachetele sale Falcon 9, dar Musk a subliniat că acele rachete nu au masa sau volumul necesar pentru a implementa eficient sateliţii de a doua generaţie. Aceasta înseamnă că succesul programului motorului Raptor este, de asemenea, esenţial pentru stabilitatea financiară pe termen lung a serviciului Starlink al SpaceX.

SpaceX creşte în prezent producţia de antene Starlink ”la câteva milioane de unităţi pe an”, a spus Musk în email, dar acestea vor fi inutile”, dacă Raptor nu va avea succes.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: