Energia electrică a fost al 10-lea produs de export al României, ca valoare, în 2023, arată datele obținute de Economedia de la Institutul Național de Statistică (INS). Topul exporturilor României a fost dominat anul trecut de piese pentru industria auto. Reamintim că 2023, în prima sa jumătate, a fost caracterizat de ploi abundente care au făcut ca Hidroelectrica să aibă o producție excedentară, parte din care a fost exportată în Ungaria și Bulgaria în cantități mari. În restul anului, România a fost net exportator de electricitate pe fondul producției mari din regenerabile, eolian și fotovoltaic, dar nimic care să fie la același nivel ca exporturile massive de energie hidro din prima jumătate.
Primul export al României, și în 2023, ca în ultimii 15 ani, este de piese auto propriu-zise – 7,17 miliarde euro, după care vine exportul de autovehicule – 6,4 miliarde euro, după care exportul de cabluri auto – 4,7 miliarde euro. Abia pe locul cinci în topul exporturilor găsim carburanții, care pot fi chiar și ei asimilați ca produs conex industriei auto, cu livrări la extern de 2,42 miliarde euro. În top 10 produse de export ale României mai găsim grâu, porumb și scaune tot pentru industria auto.
Per total, în 2023, exporturile României au fost de 93 miliarde euro.
În ceea ce privește importurile, primele produse ca valoare, în 2023, sunt tot piesele auto – 5 miliarde euro, urmate de țiței – 4,12 miliarde euro. România are trei rafinării, Petromidia, Petrotel și Brazi, din care primele două, deținute de kazahi și ruși, se aprovizionează cu țiței din import. Pe locul trei și patru la importuri găsim, la mică diferență unul din altul, medicamente și autovehicule – 3,95 miliarde euro, după care urmează diverse cabluri, fire și circuite folosite în industria auto , dar și în IT&C. Pe locul 10 în top importuri găsim gazul, pe care l-am cumpărat de 1 miliard de euro.
Totalul importurilor românești, în 2023, a fost de 122 miliarde de euro, ceea ce, raportat la exporturi, face ca țara noastră să înregistreze un deficit comercial de 29 miliarde de euro.
Analizând structura pe produse a exporturilor și importurilor României vedem că este dominată de industria auto, fapt justificabil prin existența a două fabrici pe teritoriul țării, Dacia și Ford, dar și a sute de fabrici de componente. Vedem și în diagramele importurilor și exporturilor cât de mare este proporția schimburilor cu produse conexe industriei auto – la export, aproape jumătate este acontat de această categorie de produse. Orice impact asupra industriei auto europene, pentru că aici avem cele mai multe schimburi, afectează direct și imediat economia României.
Și pentru că am ajuns la parteneri comerciali, trebuie spus că, potrivit INS, cel mai mare partener la export și import al României rămâne Germania, urmată de Italia și Ungaria. Este și Franța în top – efectul Dacia. În general, facem comerț cu țările UE, dar, la import, apar sus în top China și Turcia, pe locurile cinci și șase.