În România, există trei atitudini dominante față de cei care au avut un eșec în afaceri: admirație/măcar a încercat (37%), părere de rău/ trebuie să-i fie tare greu (35%) și optimism/a învățat o lecție (17%), arată rezultatele unui sondaj realizat de compania de cercetare de piață Frappe Digital.
Sentimentul de admirație derivă dintr-o schimbare relativ recentă de paradigmă în România, în care antreprenoriatul a devenit ceva dezirabil și chiar aspirațional, afirmă Daniel Enescu, fondator al grupului Daedalus, vândut în 2014 către Kantar Millward Brown. Potrivit lui, acest sentiment pare să fie mai puternic în rândul celor care lucrează în mediul privat și (mai ales) în rândul celor care lucrează în companii mici, unde probabil relația cu antreprenorul este mult mai directă decât în companiile mai mari.
„Unul din motivele pentru care antreprenoriatul a decolat mai greu în România a fost – printre altele – stigmatul puternic asociat eșecului. Acest lucru îi făcea pe români să se gândească de două ori înainte de a se aventura într-o afacere din care ar fi putut ieși “șifonați” în cazul unei nereușite. În Statele Unite, cineva care are un eșec în afaceri este privit(ă) ca o persoană care a învățat o lecție. Această atitudine este atât de puternică, încât unii candidați se laudă cu eșecurile lor anterioare atunci când cer finanțare, considerând că astfel le cresc șansele de a obține bani pentru afacerea lor”, afirmă Daniel Enescu.
Datele din grafic fac parte dintr-un studiu marca Frappe Digital din mai 2024, realizat pe un eșantion de 1071 persoane, reprezentativ pentru populația cu vârsta de 18-65 ani din mediul urban.