Antreprenorii din România s-au transformat în ultimii ani din paria ai societății în ceva aspirațional, arată rezultatele unor sondaje realizate de compania de cercetare de piață Frappe Digital.
„În anii 90, antreprenorii erau văzuți că un fel de bișnițari cu acte în regulă. În anii 2000, antreprenorii erau asimilați cu un fel de pierde-vară, care nu aveau și ei o ”slujbă serioasă”. În anii 2010, aceștia erau percepuți că niște exploatatori – care se îmbogățesc pe spinarea angajaților. Nu mică mi-a fost mirarea să văd că în anul 2024, modelul de succes profesional cel mai popular este cel al… antreprenorului. Avem și alte date care arată că în prezent antreprenorii sunt bine văzuți în societate. De exemplu, un procent mai mare de oameni și-ar dori antreprenori ca vecini decât preoți sau personalități publice”, afirmă Daniel Enescu, fondator al grupului Daedalus, vândut în 2014 către Kantar Millward Brown.
Care sunt motivele pentru această transformare a percepției societății asupra antreprenorilor?
Daniel Enescu vede două motive, ambele bazate pe puterea modelelor. „1. Modele externe: probabil că această ”metamorfoză” a antreprenorilor are de a face printre altele cu mediatizarea unor antreprenori celebri. 2. Modele interne: contactul direct sau indirect cu antreprenori onești, muncitori, autorealizați, care au crescut mult ca pondere în rândul oamenilor de afaceri din România”, arată el.
Cele două studii au fost realizate prin culegerea datelor online și au avut la bază eșantioane de 1030 (2012) respectiv 1071 persoane (2024), reprezentative pentru populația cu vârste între 18 și 65 ani din mediul urban.