Primele vehicule electrice cu pile de combustibil pe hidrogen au fost deja lansate în Europ la mijlocul anului 2020, iar oferta de vehicule va crește semnificativ, cu cel puțin 60.000 de camioane estimate de ACEA să fie în funcțiune până în 2030.
Alimentarea cu hidrogen, deși cel puțin acum, e mai ușoară și mult mai rapidă decât cea cu energie electrică, mașinile pe hidrogen fiind, practic, niște uzine electrice, prezintă un oarecare grad de pericol, iar producerea hidrogenului, ca și cea a energiei electrice în anumite cazuri, este încă poluantă, și costisitoare. Avantajul hidrogenului constă în autonomia mult mai ridicată decât cea a mașinilor electrice, de altfel, un Toyota Mirai pe hidrogen a mers 1.000 de kilometri anul trecut, și alimentarea rapidă, motiv pentru care e preferat în cazul camioanelor mari.
Cu toate acestea, infrastructura care este indispensabilă pentru alimentarea acestor camioane cu celule de combustibil lipsește aproape complet astăzi. Datorită puterii lor mai mari și a cererii de energie, vehiculele grele pur și simplu nu pot folosi infrastructura existentă pentru mașini.
După cum explică un nou document de poziție al ACEA privind cerințele de infrastructură a camioanelor, această problemă trebuie abordată urgent. Factorii politici trebuie să ia măsuri pentru a asigura o lansare rapidă a infrastructurii, ca parte a revizuirii Directivei privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFID).
Țintele de infrastructură AFID
Într-adevăr, ar trebui stabilit un obiectiv la nivelul UE de aproximativ 300 de stații de alimentare cu hidrogen adecvate pentru camioane până în 2025 și cel puțin 1.000 până în 2030. În plus, un loc de realimentare cu hidrogen ar trebui să fie disponibil la fiecare 200 de kilometri de-a lungul rețelei centrale TEN‐T până în 2030.
O stație de realimentare cu hidrogen pentru camioane ar trebui să aibă o capacitate zilnică de cel puțin șase tone de H2 cu minimum două distribuitoare per stație.
Pentru a garanta că numărul necesar de stații de alimentare cu hidrogen este disponibil până în 2025 și 2030 în întreaga UE, ar trebui stabilite obiective obligatorii pentru fiecare stat membru.
Potrivit documentului, România ar trebui să aibă două stații până în 2025 și cinci stații funcționale de alimentare cu hidrogen până în 2030.