Consumatorii europeni și-au redus cheltuielile la sfârșitul anului trecut, ceea ce a dus la o scădere a vânzărilor cu amănuntul din zona euro, ajustate în funcție de prețuri, cu 1,1% în decembrie, cea mai mare scădere lunară din ultimul an, scrie FT.
Declinul a însemnat că retailerii din zona euro au suferit o scădere de 1,8% a vânzărilor reale în 2023 față de anul precedent. De asemenea, a arătat că consumatorii din blocul comunitar sunt în continuare prudenți în ceea ce privește cheltuielile în perioada premergătoare Crăciunului, în ciuda unei scăderi recente a inflației de la peste 10 la sută la sub 3 la sută.
Eurostat, agenția de statistică a UE, a declarat că vânzările de alimente, băuturi și tutun au scăzut cu 1,6% în decembrie, în timp ce vânzările de produse nealimentare au scăzut cu 1%. Vânzările de carburanți au scăzut cu 0,5%.
Vânzările cu amănuntul în Uniunea Europeană şi zona euro au înregistrat o scădere peste aşteptări în luna decembrie, însă România este ţara unde vânzările au înregistrat doar o declin modest de la o lună la alta, şi chiar au crescut în ritm anual, arată datele publicate marţi de Eurostat.
Conform acestor date, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 1,1% în zona euro şi cu 1% în Uniunea Europeană, în luna decembrie 2023 comparativ cu luna noiembrie. Cele mai importante reduceri ale vânzărilor cu amănuntul au fost înregistrate în Slovenia (minus 3,6%), Danemarca (minus 3,2%) şi Luxemburg (minus 3,1%). În cazul României, vânzările cu amănuntul au scăzut cu doar 0,2% în luna decembrie, după un avans de 1,4% în luna noiembrie.
În ritm anual, decembrie 2023 comparativ cu decembrie 2022, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 0,8% în zona euro şi cu 0,7% în Uniunea Europeană. Însă România se numără printre ţările membre unde vânzările cu amănuntul au crescut în ritm anual, cu un avans de 1,9%. Cele mai mari creşteri ale vânzărilor cu amănuntul au fost înregistrate în Croaţia (8,9%), Cipru (3,8%) şi Spania (3,4%).
În acest caz, vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de scăderea, cu 6,3%, a vânzărilor de carburanţi, precum şi de diminuarea cu 0,7% a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi ţigări. În schimb, vânzările de produse non-alimentare au crescut cu 0,4%.
Analiştii intervievaţi de Reuters se aşteptau ca vânzările cu amănuntul în zona euro să înregistreze o scădere de 1% în luna decembrie comparativ cu noiembrie.
În cazul României, Institutul Naţional de Statistică (INS) a informat anterior că volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), în serie brută, a crescut, pe ansamblu, cu 3,9%, în luna decembrie 2023, comparativ cu luna precedentă. Ca serie ajustată, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut cu 0,2%.
De asemenea, în luna decembrie 2023, comparativ cu luna decembrie 2022, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 0,1%. Ca serie ajustată, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 1,5%.