Eurostat: România a avut cea mai mare creștere a vânzărilor cu amănuntul din UE

etichete, supermarket, produse, alimente, calorii, cumpărături Sursa foto: Unsplash / Karsten Winegeart

Volumul comerţului cu amănuntul a crescut cu 0,1% în Uniunea Europeană şi a scăzut cu 0,3% în zona euro, în iunie, comparativ cu perioada similară din 2023, iar România a avut cel mai semnificativ avans, potrivit datelor Eurostat, citate de Agerpres.

În rândul statelor membre UE pentru care sunt disponibile datele, cea mai mare creştere a volumului comerţului cu amănuntul în iunie, comparativ cu perioada similară din 2023, s-a înregistrat în România (10,2%), Luxemburg (7,9%) şi Croaţia (5,4%) iar cele mai semnificative scăderi au fost în Belgia (minus 7,3%), Estonia (minus 4,1%) şi Austria (minus 3,9%).

În UE, vânzările de alimente, băuturi şi tutun au scăzut cu 0,5%, în timp ce vânzările de produse non-alimentare au crescut cu 0,7%, iar cele de combustibili auto cu 0,5%.

Volumul comerţului cu amănuntul a scăzut cu 0,3% în zona euro şi cu 0,1% în Uniunea Europeană, în iunie, comparativ cu luna precedentă, când s-a înregistrat un avans de 0,1% atât în UE cât şi în zona euro.

În rândul statelor membre UE pentru care sunt disponibile datele, cea mai mare creştere a volumului comerţului cu amănuntul în iunie, comparativ cu luna precedentă, s-a înregistrat în România (1,8%), Bulgaria (1,4%) şi Danemarca (1%), cele mai semnificative scăderi fiind în Croaţia (minus 2,7%), Austria (minus 2,3%), Letonia şi Lituania (ambele cu minus 1,7%).

În UE, vânzările de alimente, băuturi şi tutun au scăzut cu 1%, cele de produse non-alimentare au rămas stabile, în timp ce vânzările de combustibili auto au crescut cu 0,6%.

Conform datelor Institutului Naţional de Statistică, în România volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a crescut, pe ansamblu, cu 0,9%, în iunie 2024, comparativ cu luna anterioară, datorită avansului înregistrat la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+5,7%) şi la vânzările de produse nealimentare (+0,3%). Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 0,8%.

Ca serie ajustată, s-a majorat, pe ansamblu, cu 1,9%, datorită creşterii înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+4,4%), vânzările de produse nealimentare (+1,9%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+0,1%).

Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna iunie 2024, comparativ cu luna iunie 2023, a înregistrat o apreciere, pe ansamblu, de 9,4%, datorită creşterii consemnate la vânzările de produse nealimentare (+11,9%), comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+9,7%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+6,2%).

Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 10%, datorită creşterii înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+13,3%), comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+10,2%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+5,7%).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: