În timp ce firmele private de curierat au făcut profituri uriașe în pandemie, serviciile similare ale Companiei Naționale Poșta Română (CNPR) au înregistrat pierderi: aproape 900.000 de trimiteri în minus a avut Poșta în 2020 față de 2019. Din 2018, la șefia uneia dintre Sucursalele responsabile pentru aceste pierderi s-a aflat Cristina Oțelea (42 de ani), soția unuia dintre liderii de sindicat din Poștă.
Ea s-a angajat în 2015, în trei ani avansând de la postul de economist la cel de director de vânzări și, apoi, la cel de director Sucursală, una dintre cele mai mari funcții din instituție. Conform CV-ului, în 2011, Oțelea era casier la o bancă și a terminat facultatea în 2013.
Raportul pe anul trecut al Consiliului de Administrație (CA) al Companiei Naționale Poșta Română, instituție subordonată Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, arată faptul că la capitolul expedieri de colete a fost înregistrată o scădere cu peste 520.000 de bucăți față de 2019 (circa 13%).
Acest tip de activitate se află în sarcina Sucursalei Servicii Express (SSE), această structură fiind una dintre cele mai importante din Companie.
Potrivit raportului consultat de G4Media.ro, veniturile totale derivate din activitatea acestei sucursale, pe anul 2020, au fost de 29,54 milioane lei, iar cheltuielile, de 30,41 milioane de lei, ceea ce a dus la o pierdere de aproape 865.000 de lei.
Pierderea putea fi și mai mare dacă la începutul lui 2020 nu era operată o creștere a tarifelor aferente Serviciului Prioripost (serviciul de expedieri din Companie similar firmelor de curierat): cu 15% pentru prima treaptă de greutate (trimiteri până în 100 grame) și cu 11% pentru a doua treaptă de greutate (trimiteri cu greutate între 100 si 1.000 grame, inclusiv).
Un alt serviciu al Poștei, apropiat de cele aflate în jurisdicția celor din Sucursala Servicii Express, este cel de „livrare specială”, și aici fiind înregistrată o scădere față de 2019: aproape 360.000 de trimiteri în minus.
În conformitate cu veniturile înregistrate în 2020, principalii parteneri de afaceri privați au fost Avon Cosmetics (România) SRL, Trend 2012 s.r.o.- partener contractual cu sediul în Cehia, Alpha Bank România, Raiffeisen Bank și Patria Bank, iar din cadrul instituțiilor publice – Regia Autonomă a Patrimoniului şi Protocolului de Stat, Rasirom (societate aflată în coordonarea SRI), Inspectoratul de Stat în Construcţii, Compania de Apă Dâmboviţa și Ministerul Afacerilor Interne – Direcţia Generală de Paşapoarte.
Pretextele identificate de Consiliul de Administrație pentru aceste scăderi au fost de două tipuri, primele fără legătură cu pandemia: „Modificările tarifare, redefinirea grilei de discount aferentă, coroborat cu sincopele înregistrate în timpul derulării contractelor comerciale motivat şi de resursele tehnice, tehnologice şi umane existente la nivel SSE (…)”.
De asemenea, au fost invocate măsurile impuse de autorități, din martie 2020, în contextul pandemiei, „coroborat cu introducerea în portofoliul de servicii al C.N. Poşta Română S.A. a unui serviciu – Stai Acasă Plus – cu caracteristici operaţionale similare serviciului express Prioripost, dar cu un tarif sub cel stabilit pentru Prioripost, precum şi închiderea destinaţiilor EMS (spre străinătate n.r.),” care „nu au făcut decât să înrăutăţească aceste cifre.” În ambele situații se recunosc direct fie lipsa de competență, fie erori de management.
Pierderile de la Poșta Română sunt cu atât mai surprinzătoare cu cât, în 2020, piața de curierat a înregistrat o creștere estimată de Ziarul Financiar la peste 20 la sută.
Într-un caz concret, Fan Courier estima, în ultima lună a anului trecut, că în 2020 și-a crescut cifra de afaceri cu 205 milioane euro, adică 22% mai mult față de 2019. Acest lucru a fost o consecință directă a faptului că, blocați în case de pandemie, oamenii au comandat produse care le-au fost livrate prin intermediul firmelor de curierat.
- ”(…) în 2020 ne-am trezit aruncați într-un maraton pe care l-am parcurs în ritm de sprint. A fost un an care ne-a pus la încercare limitele, personale și profesionale, capacitatea de adaptare rapidă la schimbări, responsabilitatea. A fost anul în care am înțeles, mai mult decât oricând, cât de important este să construiești pe baze solide, să ai o strategie clară în minte, să ai o echipă sudată, responsabilă și capabilă să se adapteze din mers, să fii pregătit să faci față schimbărilor rapide intervenite în piață”, a declarat Felix Pătrășcanu, managing partner FAN Courier, citat de cursdeguvernare.ro
De cealaltă parte, la Poșta Română, responsabilitatea pentru managementul acestui tip de serviciu s-a aflat în sarcina unui director numit pe criterii politice și a soției unuia dintre liderii de sindicat din instituție.
Din decembrie 2019, director general al Companiei este Horia Grigorescu, un avocat membru PNL, acesta menționând în CV, la capitolul Competențe manageriale: „Foarte bune skill-uri organizaționale. Prioritizarea task-urilor în funcție de importanță și urgență. Capacitate creativă ridicată, de natură a depăși situațiile de criză prin identificarea unor soluții inovative. Rezistență ridicată la stress și la lucrul în baza unor deadline-uri atât ferme, cât și dinamice.” Grigorescu nu a putut fi contactat.
Cum explică Poșta Română căderea serviciilor de curierat?
- „Evoluția pieței serviciilor poștale, în anul 2020, pe segmentul de servicii express (Prioripost) și pe segmentul de servicii din categoria livrare specială a fost influențată, în mod substanțial, de contextual pandemic și de măsurile administrative dispuse pe perioada stării de urgență și a stării de alertă. Volumul de trimiteri prezentate de principalele instituții publice, pe segmentul de servicii express, a înregistrat scăderi corelate cu volumul de activitate la nivelul respectivelor instituții, fapt reflectat în ceea ce privește executarea contractelor semnate la nivelul Sucursalei Servicii Express. Precizăm că segmentul de servicii din categoria livrare specială nu a înregistrat scăderi în 2020, ci creșteri de volume, acest tip de servicii răspunzând în mod corespunzător contextului pandemic și măsurilor de distanțare fizică impuse de autorități”, se arată într-un răspuns transmis de Poșta România la solicitarea G4Media.ro.
Director al SSE în 2020 a fost Cristina Oțelea, numită în acest post în ianuarie 2018. După un mandat de oficiant la o poștă din Iași între 2005 și 2010, Oțelea a lucrat între 2010 și 2015 la o bancă din București, inițial în calitate de casier, iar apoi ca ofițer servicii clienți. În această perioadă (2013) a obținut și diploma de studii superioare, fiind absolventă a Universității Creştine Dimitrie Cantemir Bucureşti– Facultatea Finanţe Bănci şi Contabilitate.
Ulterior, Oțelea a revenit la Poștă, prima data ca economist (februarie 2015-iunie 2017), apoi ca director de vânzări (iunie 2017-ianuarie 2018), pentru ca, la începutul lui 2018, să preia șefia Sucursalei Servicii Express. Din 2011, este căsătorită cu Ionel Oțelea, secretarul general al Federației Sindicatelor din Poștă și Comunicații, format prin fuziunea a 35 de sindicate judeţene din Poşta Română.
Contactată de G4Media, Oțelea ne-a îndrumat spre Biroul de Presă pentru a afla răspunsul la întrebarea de ce au scăzut trimiterile de colete în timp ce piața a crescut. Ea a negat orice implicare a soțului ei în cariera din cadrul Poștei și a declarat că nu mai ocupă postul de director al SSE de la data de 1 aprilie 2021. Într-un răspuns pentru G4Media, Compania a precizat că schimbarea din funcție nu a avut legătură cu rezultatele Sucursalei în 2020.