O veche linie ferată cu ecartament larg, de tip sovietic, va fi redată rapid în folosinței în portul Galați, astfel încât trenurile de marfă încărcate cu cereale din Ucraina să poată ajunge până la nave, a declarat pentru Economedia ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
De ce e atât de importantă? ”Ucraina folosește ecartamentul larg, de tip sovietic, în timp ce România folosește ecartamentul îngust, european. Această diferență face să se piardă mult timp la intrarea în România a transporturilor de cereale din Ucraina. Or, faptul că Portul Galați are această linie ferată de tip sovietic face ca trenurile ucrainene să nu mai piardă timpul cu schimbarea roților la graniță”, a declarat Grindeanu pentru Economedia.
Ministrul Transporturilor a mai spus că avantajul Portului Galați e că aici pot fi încărcate atât nave fluviale, cât și nave maritime.
Potrivit lui Grindeanu, transportul cerealelor ucrainene prin Marea Neagră a rămas cea mai ieftină soluție, în ciuda creșterii costurilor cu asigurarea navel din cauza războiului și a minelor: ”Ucraina exportă cele mai multe cereale în Africa de Nord, iar Marea Neagră e calea cea mai scurtă. Alternativele ar fi prin Portul Gdansk sau Trieste, dar rutele ar fi mult mai lungi”.
România are acum un rol extrem de important pentru fluxul de mărfuri spre şi dinspre Ucraina şi sau Republica Moldova şi implicit pentru economia celor două ţări, a mai spus Grindeanu într-o postare pe Facebook. “În cadrul videoconferinţei de astăzi cu Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi, ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Mustafa Nayyem, şi omologul meu din Republica Moldova, Andrei Spînu, am luat în discuţie soluţiile pe care România le oferă în aceste momente. Am subliniat implicarea #României prin suplimentarea constantă a transportului feroviar de marfă şi asigurarea transpunerii şi transbordarea vagoanelor, precum şi circulaţia continuă şi cu prioritate a acestora”, a precizat Grindeanu.
El a adăugat că liberalizarea transportului rutier de mărfuri pentru Republica Moldova şi Ucraina pentru toate categoriile de mărfuri (direct, tranzit, ţară ţerţă) “reprezintă o altă variantă pe care o oferim”.
Potrivit ministrului Transporturilor, creşterea capacităţii de operare a Portului Constanţa reprezintă un sprijin major pentru fluxurile de mărfuri care vin dinspre Ucraina, prin Republica Moldova.
“Tranzitul facil al produselor agricole pe coridorul Siret-Constanţa reprezintă un alt ajutor pe care îl oferim în aceste momente atât Ucrainei, cât şi Republicii #Moldova. Navele cu pavilion ucrainean beneficiază de acces rapid în porturile româneşti şi sunt scutite de la plata tarifelor serviciilor portuare”, a mai scris ministrul.
El a precizat că mărfurile care au destinaţia Ucraina, în special containerele, sunt primite şi descărcate în porturile noastre, iar pentru transferul acestora este pusă la dispoziţie inclusiv o linie de containere pe relaţia Constanţa – Giurgiuleşti (Republica Moldova).