Există temeri că mai multe companii aeriene din Europa emergentă ar putea fi afectate, după problemele apărute la compania Blue Air din România

avion, zboruri, calatorii, turism Sursa foto: Pexels

Au fost doi ani și jumătate îngrozitori pentru companiile aeriene. La puțin timp după ce au fost ridicate restricțiile privind călătoriile internaționale impuse pentru a limita pandemia de coronavirus (COVID-19), invazia Rusiei în Ucraina a ridicat prețurile la energie și a provocat o spirală inflaționistă care micșorează bugetele gospodăriilor în termeni reali, în toată Europa, scrie BNE IntelliNews, potrivit Rador.

Cu o zi înainte ca Blue Air din România să anunțe că va opri temporar avioanele la sol, pe 6 septembrie, analiștii companiei de cercetare și brokeraj din SUA, Sanford C. Bernstein, au declarat pentru Bloomberg că estimează un risc crescut de colaps, în această iarnă, pentru companiile aeriene europene mai slabe, care sunt în mod disproporționat transportatorii mai mici localizați în Europa emergentă.

Deși, datorită sprijinului guvernelor, puține companii aeriene au falimentat în timpul pandemiei, acestea se luptă acum cu costuri mai mari ale combustibilului și ale forței de muncă. Între timp, guvernele și-au mutat atenția de la industria transporturilor către nevoia urgentă de a ajuta gospodăriile să treacă peste criza costului vieții.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Folosind un nou model de evaluare a riscului de faliment bazat pe concurență, capacitate, rețele de rute și costurile așteptate de închiriere și înlocuire a avioanelor, analiștii de la Bernstein au declarat pentru știri că cei mai expuși transportatori sunt din Albania, Belarus, Bulgaria, Cipru, Cehia, Georgia, Moldova și România (fără a nominaliza companiile aeriene expuse riscului).

În schimb, cei mai puternici jucători din Europa „se confruntă cu un risc neglijabil”, indicând o probabilă continuare a consolidării observate în sectorul transportului aerian european în anii de dinaintea pandemiei – când un număr de companii aeriene mai mici din Europa Centrală și de Sud-Est s-au desființat sau au fost preluate de companii mai mari.

După cum a raportat BNE IntelliNews la acea vreme, deși în spatele prăbușirii fiecărei companii au existat diferite povești, toate s-au petrecut în dezacord cu tendința de bază a unei piețe de transport aerian în plină consolidare. Transportatorii din micile țări din sud-estul Europei se luptaseră cu multe greutăți. Companiile aeriene naționale din Albania, Bosnia și Herțegovina, Kosovo, Macedonia de Nord și Slovenia s-au retras în anii anteriori pandemiei.

Blue Air, la sol

Compania low cost românească Blue Air se luptă de ani de zile, la fel ca transportatorul de pavilion al țării, Tarom. Pe 6 septembrie, Blue Air a anunțat că i-au fost blocate conturile bancare la solicitarea Ministerului Mediului și nu va opera niciun zbor de pe niciun aeroport din România în perioada 6 septembrie – 12 septembrie. Această situație a creat haos pe aeroportul din București și speculații cu privire la viitorul companiei.

Blue Air se află în procedură de pre-insolvență din iulie 2020 și caută o injecție de capital de la investitori. Compania pune problemele sale financiare pe seama Agenției pentru Protecția Consumatorului (ANPC), care, recent, a amendat Blue Air cu 2 milioane de euro pentru numărul uriaș de zboruri anulate în ultimul an și pentru eșecul de a-și compensa în mod corespunzător clienții. Acest lucru a declanșat o dispută publică între șeful ANPC, Horia Constantinescu, și compania aeriană, dispută care, a susținut Blue Air, a blocat discuțiile purtate la Londra cu investitorii interesați.

O declarație a Blue Air cu privire la planurile sale este iminentă, dar nu este clar în ce măsură va putea relua zborurile. După cum a subliniat compania, datoria sa de 230 de milioane de euro reprezintă aproximativ jumătate din veniturile sale anuale. Cu toate acestea, din 13 aeronave operate acum (față de 32 în 2019), compania va rămâne cu doar cinci până la sfârșitul anului.

Nici transportatorul de pavilion Tarom nu a fost imun la dificultăți. În 2021, compania aeriană românească a raportat al 13-lea an consecutiv în roșu, rezultatul fiind, desigur, afectat de pandemie și de scăderea călătoriilor internaționale. Asta a venit după ce, la sfârșitul anului 2020, guvernul a aprobat planul de restructurare 2021-2022 al companiei aeriene, în așteptarea aprobării Comisiei Europene.

Și alte companii aeriene din sud-estul Europei au dificultăți

Companiile aeriene din alte țări din Europa de Sud-Est au avut, de asemenea, probleme. Transportatorul de pavilion moldovean Air Moldova a fost implicat într-un scandal de mare amploare în februarie 2021, când Înalta Curte din Irlanda a decis ca un avion de pasageri Air Moldova Airbus A319 să nu părăsească aeroportul din Dublin, din cauza unei datorii de 4,2 milioane de euro către compania Just US Air din România.

Muntenegru a dobândit un nou transportator aerian, Air Montenegro, după falimentul anteriorului transportator de pavilion al țării, Montenegro Airlines, care a fost unul dintre cei mai mari debitori corporativi ai săi, ani de zile. Cu toate acestea, problemele din sectorul aerian al micii țări dependente de turism nu s-au încheiat aici.

În februarie, managerii de faliment ai Montenegro Airlines au depus o cerere împotriva directorilor Air Montenegro, acuzându-i că au cauzat daune de milioane de euro companiei aeriene falimentate. Air Montenegro a înregistrat o pierdere netă de 4,96 milioane de euro, în primul an de operațiuni, spunând că este de așteptat având în vedere investițiile făcute în cursul anului. Cu toate acestea, Nebojsa Medojevic de la Frontul Democrat de opoziție a spus că ar trebui investigată compania pentru pierdere, dând vina pe o combinație de infracționalitate și lipsă de expertiză.

Marile companii aeriene se grăbesc (să intre pe piață)

După cum au prognozat analiștii de la Bernstein pentru Bloomberg, companiile aeriene majore urmăresc deja o prezență suplimentară pe piața din România. Aceștia au subliniat că cei mai puternici jucători din regiune, Ryanair și WizzAir, au avut potențialul de a aloca rapid resurse pentru noile rute eliberate.

Compania aeriană low-cost maghiară Wizz Air, deja lider de piață în România după numărul de pasageri transportați, a anunțat o nouă extindere a operațiunilor sale în țară.

Ryanair a profitat de ocazie și a lansat o ofertă preferențială clienților Blue Air care își rezervă un alt zbor până pe 9 septembrie.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: