EXPLAINER De ce sunt produsele „marca proprie” mai ieftine și ce ar însemna dacă ar dispărea de la raft: mai puține opțiuni și prețuri mai mari

produse marcă proprie Lidl, Carrefour, Kaufland

Ministrul Agriculturii Florin Barbu a declarat marți că și-ar dori ca mărcile proprii ale supermarketurilor să fie „scoase definitiv din comerț”. Ce sunt mărcile proprii și ce ar însemna dacă ar dispărea de la raft? Românii nu vor mai avea la fel de multe opțiuni pe raft și vor fi nevoiți să cumpere produse mai scumpe.

În perioada recentă, caracterizată de inflație mare, produsele marcă proprie au fost preferate de consumatori, în special de cei cu venituri mai mici. Mărcile private dezvoltate de retaileri au ajuns astfel să aibă 18,5% din piaţa bunurilor de larg consum din România, arăta o analiză recentă a companiei de cercetare de piață Nielsen.

Ce sunt produsele marcă proprie?

Produsele sub marcă proprie sunt, așa cum sugerează și numele lor, produse de bază de zi cu zi, fabricate fără o marcă comercială. În schimb, marile supermarketuri creează aceste produse fie sub brandul propriu, fie o altă marcă creată special pentru a fi utilizată exclusiv de către acesta.

Produsele marcă proprie sunt versiuni mai ieftine ale produselor pe care consumatorii le-ar cumpăra în mod normal. Cu toate acestea, este important de înțeles că prețul mai mic nu înseamnă întotdeauna o calitate inferioară. Asta pentru că produsele marcă proprie sunt fabricate în general de aceiași producători care fabrică produse și pentru marile branduri și pot oferi calitate similară cu brandurile tradiționale.

Ca exemplu, mărci proprii la Kaufland și Carrefour sunt laptele K-Classic și Carrefour Discount, produs de Albalact, iar în cazul Lidl este marca Pilos, produsă de Napolact, sub marca proprie a magazinului. 

Care sunt avantajele mărcilor proprii?

Există avantaje ale mărcilor proprii pentru toate părțile implicate.

Pentru clienți, printre avantaje se numără prețul mai mic și garanția calității prin certificări multiple ale retailerilor.

Pentru producători sau procesatori, avantajul este că retailerii au nevoie de un volum mare de produse, astfel că producătorii pot vinde acest surplus către retaileri fără a se teme că nu vor avea unde să le vândă și fără a avea pierderi în cazul în care expiră marfa.

Este de menționat faptul că procesatorii nu sunt obligați să producă pentru retaileri, ci există o negociere de acceptare de costuri astfel încât produsul finit să ajungă pe raft la un preț mai mic. Dacă procesatorii nu sunt mulțumiți de condițiile agreate cu retailerii, ei le pot negocia sau pot merge la alt retailer.

Pentru retaileri, avantajul este dat de dezvoltarea unor produse proprii, care pot fi ulterior recunoscute de către consumatori.

De ce sunt produsele marcă proprie mai ieftine?

Există o serie de motive care ar putea explica de ce supermarketurile își pot vinde propriile produse la un preț atât de redus în comparație cu mărcile cunoscute.

  • În primul rând, supermarketurile produc produsele pentru ele însele și, prin urmare, nu trebuie să plătească pentru costurile de distribuție, pentru reclame sau pentru etichetarea externă.
  • Retailerii care dezvoltă mărci proprii pot avea un mai mare control asupra lanțului de aprovizionare. Ei pot lucra direct cu producătorii sau pot deține propriile facilități de producție, eliminând intermediarii și reducând costurile asociate. De exemplu, retailerii nu trebuie să plătească prețul de raft pentru a-și plasa propriile produse, așa cum plătesc alți producători.
  • De asemenea, uneori aceste produse sunt fabricate cu ingrediente mai ieftine sau procese de producție mai eficiente, ceea ce poate reduce costurile de producție și, în cele din urmă, prețul pentru consumatori.
  • Retailerii mari care dezvoltă mărci proprii au adesea o putere de negociere mai mare cu furnizorii și pot obține prețuri mai mici pentru materiile prime și serviciile necesare pentru producție datorită volumelor mari de achiziție.
  • Mărcile proprii nu necesită eforturi de marketing și publicitate la fel de mari ca brandurile tradiționale pentru a-și face cunoscută prezența. De obicei, aceste produse sunt promovate prin intermediul cataloagelor de produse ale magazinului, a afișelor în magazin sau a altor mijloace mai puțin costisitoare decât campaniile de publicitate naționale sau internaționale.

De ce nu este o măsură bună pentru piață eliminarea mărcilor private?

Ministrul Agriculturii, care are diplomă de economist, spunea, ca argument pentru eliminarea mărcilor proprii, crearea unei „relații comerciale corecte”. „De ce să avem marca proprie unde 4 lei este kg de lapte și alt lapte intră cu 7 lei. Să reglăm prețurile”, a spus ministrul.

Am explicat mai sus că retailerii ajung să vândă produsele proprii la prețuri mai mici cumulând mai multe măsuri. Una dintre acestea este cea a „economiei de scară”, prin care, pe măsură ce crește producția, costurile medii scad prin repartizarea costurilor fixe asupra unei producții mai mari.

Într-adevăr, nu mulți producători care ajung pe rafturi pot să își reducă astfel costurile. Pentru a face asta, trebuie să investească în automatizare, digitalizare, eficientizare. În plus, unii producători sunt nevoiți să investească branding sau în reclamă pentru a-și promova produsele, pentru că altfel nu pot ajunge la consumatori. Drept urmare, într-adevăr, produsele lor vor fi mai scumpe decât cele marcă proprie.

Cu toate acestea, o eliminare a produselor marcă proprie de pe rafturi nu rezolvă problema acestor producători. Într-adevăr, produsele lor s-ar cumpăra mai mult dacă produsele mai ieftine ar fi eliminate de pe rafturi. Însă asta nu i-ar motiva pe acești producători să își eficientizeze activitatea încât să producă la fel de bine, dar mai ieftin pentru consumatori.

Însă pentru consumatorii români, o eliminare a produselor marcă proprie ar însemna că vor avea o ofertă mai mică, adică mai puține produse pe raft, și că vor fi nevoiți să cumpere produse alternative mai scumpe. De asemenea, consumatorii ar putea vedea o creștere a prețurilor pentru produsele de brand, deoarece ar exista mai puține opțiuni concurente pe piață.

Comentarii

  1. „De ce să avem marca proprie unde 4 lei este kg de lapte și alt lapte intră cu 7 lei. Să reglăm prețurile”,
    Iar isi baga Doreii usl-isti nasul in economie, “regland” preturile. Cum? Vor scoate preturile mici, recte cele de 4 lei litrul de lapte, si il vor face 8-9 lei.
    Pietele publice ar fi pline de oameni asistand la spinzurarea voastra daca ar ajunge la conducerea acestei tari de unul cu OO si care chiar si-ar da interesul pt oamnenii de rand. Eu unul as incepe cu pedepsirea celor care au condus intrun fel sau altul tara asta in ultimii 34 de ani.

  2. Si daca ar fi argumente ptr eliminarea marcilor proprii, cum ar reusi sa le interzica?
    In state autoritare, da, ar exista parghii. Dar in Romania? Ar interzice ca comerciantul sa fie producator? Firmele vor face maine un SRL care sa gestioneze “marca proprie” care si azi e o marca.
    Dar totusi care e problema marcii proprii? Ca e prea ieftin ??

    • Ei, ceva este totusi unfair. Un (alt ) producator plateste , de pilda , taxa de raft . La un pret egal de livrare si la aceeasi calitate produsul marca proprie este astfel mai ieftin iar celalalt nu vinde. Ratiunea marilor magazine este insa concurenta cinstita a producatorilor , cu conditii de taxare cumva egale.

      • Ok, in cazul asta ar trebui interzisa sau descurajata discriminarea la raft si taxele de listare. Asta e o alta problema decat cea a produsului propriu.
        Eliminand teoretic produsul propriu nu rezolvi problema taxei la raft, care genereaza inechitatea.
        Actiuni heirupiste de campanie care pe termen lung fura pic cu pic din cresterea economica, atat de necesara ptr. a ajunge din spate vestul si a stopa emigratia din tara a tinerilor.

    • Oare este reala informatia ca ministrul agriculturii este mare fermier, crescator de animale etc. si ca astfel vrea sa isi protejeze propia afacere dar acelor din bresla .
      Daca s-ar aplica aceasta masura ce facem , de exemplu , cu NAPOLACT care produce laptele PILOS. Inchidem sectia ? Concediem angajatii ? renuntam la banii din impozitul peprofit si salariu, CASS, CAS, ?

  3. Produsele marca proprie, indiferent de retailer, sunt de-o calitate indoielnica. Asa au fost dintotdeauna. Le fac din resturi si ramasite doar doar sa nu iasa companiile in paguba.
    Laptele ala “Pilos” lungit cu apa ( s-or fi gandit la hidratare?!) se compara vreodata cu cel autentic de la Napolact/Olympus ?

  4. Aveti argumente in favorea teoriei lungirii? Pe ambalaj nu apare ca ingredient apa, e lege europeana (nunromaneasca) cu ce e de declarat.
    Lapte 3,5 e lapte cu 3,5% grasime. Ca e mai gustos la xy sau ca are vitamine mai multe ptr ca vaca a pascut eventual, asta e alta poveste care tine de calitate si procesare. Mii de vaci chinuite in 20 de grajduri de exemplu nu au cum sa aiba acelasi pret de producere a laptelui cu 100 de vaci in 5 grajduri cu pasune.
    E decizia consumqtorului ce doreste sa consume si a legiuitorului sa faca transparent ce mananca consumatorul.

  5. Ar trebui să marcați ca publicitate asemenea articole scrise de “redacția”. Nu ar fi posibil să fie interzise mărcile proprii, evident, nu are sens ce spune un politruc din guvernul de hoți, dar mărcile proprii distrug micile afaceri, care nu vor putea susține niciodată un asemenea preț, cu toată automatizarea și digitalizarea despre care scrie, superior, articolul vostru. Iar calitatea nu este niciodată aceeași, NICIODATĂ. Pentru că nu doar despre lapte e vorba, comparați etichetele de produse similare și veți vedea care este procentul de produs identic. Dimpotrivă, produsele independente vor deveni din ce în ce mai scumpe și piața se va polariza între produse proprii, identice, foarte ieftine, și restul. Se uniformizează oferta, vor dispărea micile afaceri și, fără concurență de preț reală, cum credeți că va evolua oferta? Hm? E rușinos că analizele voastre sunt atât de simpliste și necinstite, dacă Lidl e universul vostru, măcar recunoașteți asta.

  6. Cred ca este o idee bună interzicerea marcilor proprii din doua motive principale:
    1. asa cum ati mentionat dumneavoastra <> intre mine producator si producator – distribuitor. ( neavanda celasi costuri ca mine niciodata nu voi putea optimiza, eficentiza productia, etc)
    2. piata are de suferit enorm, deoarece marile companii de distributie ma “obliga” sa produc in anumite costrui astfel imi afecteaza rentabilitatea,profitabilitatea chiar daca am volum mai mare de procesat. Asfel se produce dumping la pret si compania se indreapta spre faliment iar statul incaseaza mai putine taxe si impozite…
    ar mai fi si alte variante, dar astea se pot discuta doar in masura in care sunteti producator….

  7. Marcile proprii ar fi rentabil sa fie interzise din punctul de vedere al producătorului și nu al consumatorului. Producătorul câștiga iar consumatorul pierde pentru ca preturile la produsele de baza se vor dubla sau tripla, in funcție de discrepanta cerere-oferta de pe piața. Produsele cu oferta mica și cerere mare, cum sunt laptele și produsele lactate vor ajunge la niște preturi exorbitante și vor deveni un lux. Nu este sigur însă, dacă vor vinde. E posibil ca laptele, mai scump decât alcoolul, sa nu se vândă nici asa și sa ajungă tot la canal, ca în prezent.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *