Financial Times: Spania a blocat oferta unui consorțiu maghiar pentru producătorul spaniol de trenuri Talgo „din cauza preocupărilor legate de Ucraina”/ Madridul nu a dorit ca Budapesta să achiziționeze tehnologia Talgo de care Kievul are nevoie pentru sistemul său feroviar

Talgo Sursa foto: X.com/ Talgo @TalgoGroup

Spania a blocat preluarea de către Ungaria a unui producător de trenuri din Madrid pe motiv că guvernul lui Viktor Orbán, favorabil Rusiei, nu ar trebui să achiziționeze tehnologie care ar putea fi utilă Ucrainei, potrivit unor persoane familiarizate cu această chestiune, scrie Financial Times.

Un oficial guvernamental spaniol de rang înalt a declarat că Madridul s-a opus ofertei de 619 milioane de euro pentru Talgo în parte pentru că societatea ar putea contribui la reconstrucția Ucrainei, ajutând-o să își consolideze legăturile feroviare cu UE.

„Unul dintre cele mai mari interese ale Ucrainei este legătura feroviară”, a declarat oficialul pentru Financial Times, subliniind că Talgo ar putea ajuta Ucraina să depășească un mare impediment: faptul că șinele sale de cale ferată au o lățime diferită.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Spania a clasificat documentele care explică decizia sa – pe care a luat-o din motive de „securitate și ordine publică” – și a refuzat să comenteze dacă preocupările sale sunt legate de Orbán și de relațiile sale cu Rusia, care au fost cele mai apropiate ale oricărui lider occidental de la invazia la scară largă a Moscovei în Ucraina.

Premierul spaniol Pedro Sánchez l-a criticat pe Orbán ca fiind liderul „pro-Putin” al „extremei drepte internaționale” și a afirmat că premierul ungar „dorește să îngenuncheze Ucraina”.

Ganz-Mávag, consorțiul care a lansat oferta Talgo în martie, este sprijinit de o divizie de investiții a statului maghiar și de producătorul de trenuri Magyar-Vagon, despre care Spania a afirmat că este „controlat în ultimă instanță” de compania petrolieră maghiară MOL.

Oficialul spaniol a declarat că Talgo dispune de inginerie avansată – cunoscută sub numele de tehnologie de schimbare automată a ecartamentului – care ar permite trenurilor să se deplaseze fără probleme între șinele ucrainene și șinele mai înguste din țările europene învecinate.

Foto: Talgo XXI, un tren all-terrain (primul tren autopropulsat cu schimbare automată a ecartamentului din istorie)

Sursa foto: X.com/Talgo @TalgoGroup

„Acest punct de colaborare cu Ucraina este una dintre cele mai importante părți ale procesului de reconstrucție a țării și de integrare a acesteia în Europa”, a declarat oficialul.

Șinele de tren din Ucraina au o lățime de 1.520 mm, în conformitate cu normele sovietice, dar standardul pentru șinele europene este de 1.435 mm, o dimensiune care provine din Marea Britanie.

Tehnologia cu ecartament variabil a fost dezvoltată în Spania deoarece țara, în mod neobișnuit, utilizează mai multe lățimi de șine: cea mai comună este ecartamentul iberic de 1.668 mm, dar există un ecartament îngust de 1.000 mm în nord, în timp ce trenurile de mare viteză din Spania circulă pe șine europene standard.

Potrivit Talgo, care produce trenuri de călători, sistemul său de ecartament variabil „permite unui tren să își adapteze ecartamentul în timp ce rulează la aproximativ 15 km/h și fără a fi nevoit să oprească”.

Din cauza căii ferate mai largi din Ucraina, majoritatea pasagerilor din trenurile spre și dinspre Varșovia trebuie să suporte așteptări de câteva ore în timp ce osiile trenurilor sunt ajustate manual. Aceste întârzieri afectează, de asemenea, vagoanele care transportă exporturile ucrainene de cereale și alte mărfuri, a căror greutate agravează problema ecartamentelor incompatibile.

Talgo a fost pionierul tehnologiei de schimbare a ecartamentului și este încă considerat lider în domeniu, chiar dacă majoritatea brevetelor sale cheie au expirat, iar alți producători de trenuri dispun acum de tehnologii similare.

Ganz-Mávag a declarat deja că „nu există motive bine întemeiate” pentru veto-ul Spaniei și a promis că va iniția o acțiune în justiție împotriva guvernului.

În comentariile pentru FT, un purtător de cuvânt al consorțiului a contestat ideea că interesul său pentru Talgo a fost determinat de sistemul de ecartament variabil și a subliniat că tehnologia „nu era exclusivă” pentru Talgo.

„Interesul nostru pentru Talgo s-a axat întotdeauna pe creșterea capacității de producție a acestei companii lider în furnizarea de trenuri de călători de mare viteză. Tehnologia de schimbare a ecartamentului nu este pur și simplu un factor care să fie luat în considerare și oricine cunoaște sectorul feroviar ar ști că aceasta este o scuză pentru a se ascunde în spatele unei decizii politice.”

Un avocat familiarizat cu Talgo a declarat că tehnologia de schimbare a ecartamentului „nu are sens” ca motiv pentru Spania de a respinge oferta. „Ori există ceva ce nu ne spun, ori pur și simplu nu vor să vândă unui guvern pe care îl critică în fiecare zi.”

Un purtător de cuvânt al guvernului maghiar nu a răspuns imediat la o cerere de comentarii.

György Bacsa, director operațional al operațiunilor grupului petrolier MOL din Ungaria și președinte al consiliului de administrație al Ganz-Mavag Europe, a declarat că MOL nu exercită niciun control asupra companiei feroviare.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: