FMI și-a înrăutățit din nou prognoza de creștere economică pentru România, la 2,2%

FMI Sursa foto: © Deanpictures - Dreamstime.com

Fondul Monetar Internaţional (FMI) a înrăutățit din nou prognoza privind creșterea economiei României în acest an, de la 2,4% cât estima în primăvară, până la 2,2%, arată cel mai nou raport „World Economic Outlook”, publicat marţi de instituţia financiară internaţională.

Conform noilor prognoze ale FMI, economia românească va încetini de la un avans de 4,7% în 2022, până la unul de 2,2% în 2023, pentru ca anul viitor să accelereze până la 3,8%.

În ceea ce priveşte inflaţia, FMI prognozează că România va înregistra în acest an o creştere medie anuală de 10,7%, după un avans de 13,8% înregistrat în 2022. Ritmul de creştere a preţurilor va încetini semnificativ abia în 2024, când se va situa la 5,8%.

De asemenea, în ceea ce priveşte deficitul de cont curent al României, FMI se aşteaptă doar la o reducere uşoară de la 9,3% din PIB în 2022, până la 7,3% din PIB în 2023 şi de 7,1% din PIB în 2024.

La nivel mondial, Fondul Monetar Internațional arată că redresarea globală în urma pandemiei COVID-19 și a invaziei Rusiei în Ucraina rămâne lentă și inegală. În pofida rezistenței economice de la începutul acestui an, cu o revenire a redeschiderii și progrese în reducerea inflației față de vârfurile de anul trecut, este prea devreme pentru a ne consola. Activitatea economică este încă departe de traiectoria de dinaintea pandemiei, în special în economiile de piață emergente și în curs de dezvoltare, iar divergențele dintre regiuni sunt din ce în ce mai mari. Mai multe forțe frânează redresarea. Unele reflectă consecințele pe termen lung ale pandemiei, ale războiului din Ucraina și ale fragmentării geoeconomice tot mai mari. Altele sunt de natură mai mult ciclică, inclusiv efectele înăspririi politicii monetare necesare pentru a reduce inflația, retragerea sprijinului fiscal pe fondul unei datorii ridicate și fenomenele meteorologice extreme.

Se preconizează o încetinire a creșterii globale de la 3,5% în 2022 la 3,0% în 2023 și 2,9% în 2024. Previziunile rămân sub media istorică (2000-19) de 3,8 la sută, iar prognoza pentru 2024 este în scădere cu 0,1 puncte procentuale față de actualizarea din iulie 2023 a World Economic Outlook. Pentru economiile avansate, încetinirea preconizată este de la 2,6% în 2022 la 1,5% în 2023 și la 1,4% în 2024, pe fondul unui impuls mai puternic decât se aștepta în SUA, dar al unei creșteri mai slabe decât se aștepta în zona euro. Se preconizează că economiile de piață emergente și în curs de dezvoltare vor avea o scădere modestă a creșterii, de la 4,1 la sută în 2022 la 4,0 la sută atât în 2023, cât și în 2024, cu o revizuire în scădere de 0,1 puncte procentuale în 2024, reflectând criza din sectorul imobiliar din China. Previziunile privind creșterea globală pe termen mediu, de 3,1 la sută, se situează la cel mai scăzut nivel din ultimele decenii, iar perspectivele ca țările să recupereze decalajele față de standardele de viață mai ridicate sunt slabe. Se preconizează că inflația la nivel mondial va scădea constant, de la 8,7 % în 2022 la 6,9 % în 2023 și la 5,8 % în 2024. Însă previziunile pentru 2023 și 2024 sunt revizuite în creștere cu 0,1 puncte procentuale și, respectiv, 0,6 puncte procentuale, iar inflația nu se preconizează că va reveni la ținta stabilită până în 2025 în majoritatea cazurilor.

Riscurile la adresa perspectivelor sunt mai echilibrate decât erau în urmă cu șase luni, ca urmare a rezolvării tensiunilor legate de plafonul de îndatorare din SUA și a faptului că autoritățile elvețiene și americane au acționat în mod decisiv pentru a limita turbulențele financiare. Probabilitatea unei aterizări bruște s-a diminuat, dar balanța riscurilor pentru creșterea globală rămâne înclinată în jos. Criza din sectorul imobiliar din China s-ar putea agrava, cu repercusiuni la nivel mondial, în special pentru exportatorii de mărfuri. Pe de altă parte, așteptările inflaționiste pe termen scurt au crescut și ar putea contribui – împreună cu piețele forței de muncă tensionate – la persistența presiunilor inflaționiste de bază și la necesitatea unor rate de politică monetară mai ridicate decât se preconiza. Mai multe șocuri climatice și geopolitice ar putea provoca noi vârfuri ale prețurilor la alimente și energie. Intensificarea fragmentării geoeconomice ar putea limita fluxul de mărfuri pe piețe, provocând o volatilitate suplimentară a prețurilor și complicând tranziția ecologică. Pe fondul creșterii costurilor serviciului datoriei, mai mult de jumătate dintre țările în curs de dezvoltare cu venituri mici se află în dificultate sau prezintă un risc ridicat de îndatorare.

Există o marjă de eroare redusă pe plan politic. Băncile centrale trebuie să restabilească stabilitatea prețurilor, utilizând în același timp instrumente de politică pentru a atenua eventualele tensiuni financiare, atunci când este necesar.

Factorii de decizie în materie de politică fiscală ar trebui să refacă marja de manevră bugetară și să retragă măsurile fără obiective, protejând în același timp persoanele vulnerabile. Reformele de reducere a obstacolelor structurale în calea creșterii – prin, printre altele, încurajarea participării pe piața muncii – ar netezi declinul inflației până la ținta stabilită și ar facilita reducerea datoriei. Este necesară o coordonare multilaterală mai rapidă și mai eficientă în ceea ce privește soluționarea datoriilor pentru a evita dificultățile legate de acestea.De asemenea, este nevoie de cooperare pentru a atenua efectele schimbărilor climatice și pentru a accelera tranziția ecologică, inclusiv prin asigurarea unor fluxuri transfrontaliere constante de minerale necesare.

Sursa foto: © Deanpictures - Dreamstime.com

Comentarii

  1. Acum, lasand gluma la o parte(a doua parte –sper sa nu mai existe CocaCola pana atunci), tinand cont ca Romania e in transa de vreo 90 de ani … Totalitarism vreo 60 … Probabil abia acum suntem unde trebuia sa fim in ’90, daca nu venea Mafia Rosie pe juma’ de Glob.

    In alta ordine de idei, faceti un cost de oportunitate intre cat costa 1Km de cale ferata performanta si 1Km de autostrada. Va zic ca cu aceiasi bani facem loc de TGV-uri, doar ca romanul are Sechela Saraciei si trebuie sa-si ia ‘items’ ca sa arate ca exista !

    Ce-i drept, fiind o tara condusa doar de ‘dreapta'(‘stanga’ habar n-are ce e ‘stanga’ dincolo de flora ei microbiana), nici nu s-a deranjat careva sa le explice mujicilor care ar fi avantajele…

    Bucuresti-Baia Mare, 2 ore. Asa, actual, personal/privat, costurile sunt direct proportionale cu fudulimea, milioane de cazane circula zilnic pe sume de zeci de euro pe zi, nici n-are sens socoteala, pt. cine ? Am tot insistat.

    Transportul personal este cel mai costisitor lux de pe aceasta Planeta si va fi minimalizat pt. ca nu este sustenabil. Germania sa se apuce sa produca doar semiconductori, senzori etc. Evident, motoare electrice… TGV-urile merg pe perna magnetica, daca nu ma insel… pt. asta e nevoie de GWh.

    Evident, nu se compara in a polua intr-un singur loc cu a polua peste tot, deodata. + ca intr-un singur loc mai poate fi ‘manage-uit’ .dmg-ul.

    Ce sa stie FMI… Cu bisnita in sange, nu-i intereseaza de unde vin banii, poate chiar din sange.
    Meanwhile, Planeta inca sangereaza, la propriu si la figurat.

    De ce nu catalogheaza nimeni ‘lacomia’ in DSM-6 ? Pt. ca pana si psihiatrii trebuie sa vanda !

    Ar mai fi multe de spus dar am de terminat “The Myth of Normal” de Gabor Mate…

    (euristic: cel putin cu calea ferata normala, km-ul de autostrada e de 20x mai scump; rezumandu-ne la realitatile actuale..)(deodata dispar ‘costuri de despropriere etc. etc. etc. , footprint-ul e mult mai mic, mai restrans spatiu-timp, mai putina entropie, totul are sens mai mult dar nu si in creierele mujicilor fuduli; culmea, par arogant si elitist dar am dorinte de stanga..)

  2. P.S. : Logic ar fi fost sa saturam necesitatea de mijloc de transport in comun(calea ferata)(o logistica mult mai buna ‘by design’, dupa cum am detaliat mai sus) si dupa ce e toata lumea fericita, vedem daca mai are sensul sa aruncam de 20x mai multi bani pt. fudulimea fiecaruia.

    Ganditi-va ca motorul electric are aproape 200 de ani(en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_electric_motor) iar izolatoarele(cauciucul) cam tot de pe atunci.

    Tinand cont ca pana-n totalitarism, Romania a construit mai multa cale ferata decat dupa(trebuie sa-mi actualizez aceasta afirmatie), nemaivorbind de cat petrol exportam, Tara asta putea sa arate Foarte Diferit daca era condusa de ingineri si nu de mascarici. (universal valabil pt. restul Lumii)

    Da, exista o exceptie in China care deja umileste restul Planetei(si foarte bine c-o face pt. ca frustrarea coace si poate da si roade bune!), insa tot capitalistic faci treaba cea mai buna, acolo unde chiar exista capitalism.

    Vrem, nu vrem, capitalismul este un sistem evolutionist, oamenii, la baza, sunt egoisti, deci ramane ca Statele sa asigure FairPlay-ul de se gaseste numai in carti, la nivel teoretic.

    (dupa cum v-am tot zis, valoarea banului este data de marimea ciomagului; d’asta ciomegele sunt bune!)

    Scurt/2: De la gara, sui pe bicicleta, n-ai nevoie de sifonier dupa tine ! (aici am o idee de Business, sper ca nu v-ati prins!)(imi dati banii dupa: chiar lipseste din Romania o firma de inchiriat haine!)(ar fi Game Changer)(ziceti ‘Bogda Proste’!)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *