Fondatorul unui lanț de restaurante din România propune patru soluții pentru salvarea Horeca. Omul de afaceri și-a vândut mai multe proprietăți pentru a nu-și pierde brandul construit în peste 20 de ani

marty-restaurant-cluj

Fondat de omul de afaceri Marcelus Suciu, grupul Marty a devenit unul dintre cele mai mari businessuri de restaurante din România, cu afaceri de peste 12 milioane de euro în 2018 și 2019. De când a început pandemia, grupul s-a prăbușit. Marcelus Suciu,  fondatorul brandului, spune că „ce se întâmplă cu HoReCa este o bătaie de joc a guvernanților. Am avut șase închideri/deschideri, este inuman. Lăsați-ne să supraviețuim!”

Grupul Marty operează șase branduri printre care se numără Olivo Caffe & Bistro, restaurantul cu specific franțuzesc Bistro Bujole, prăjitoria de cafea Olivo Coffee Roasters, lanțul de cafenele de specialitate Narcoffee Roasters și institutul culinar Transylvania School of Hospitality, însă cel mai important motor al businessului rămâne lanțul Marty Restaurants, care cuprinde nouă locații dintre care opt în Cluj-Napoca și unul în București, în centrul comercial Sun Plaza, precum și divizia de catering și evenimente Marty Events & Catering.

Într-un singur an, de la 715 angajați, Marcelus Suciu a rămas cu 300.  Pentru a-și ține afacerea în picioare, omul de afaceri și-a vândut peste 90 % din proprietăți.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

„Horeca mi le-a oferit, nu le-am câștigat la loto, așa că le-am oferit înapoi. Am vândut două imobile, o hală industrială, terenuri. Tot ce am câștigat am dat înapoi. Sunt 25 de ani din viața mea, nu pot să închid și să uit. Dar finalul nu e departe. E dramatic ce se întâmplă cu această industrie. E dramatic. Erau peste 400.000 de oameni care lucrau în HoReCa”, spune Marcelus pentru g4media.ro.”

  • El completează: „Eu am un lanț mare, să spunem. Dar cine are un mic restaurant de familie, unde lucrează bunica la bucătărie, mătușa locuiește sus, copiii lucrează tot acolo, sunt 7-8 care trăiesc din asta. Cei mici, care vor muri. Nimeni nu se gândește nici la ei. E șocant.”
Sursa Foto: Facebook/ Olivo Coffee Roasters

„Pornim de  la premisa, cu care cred suntem cu toții de acord, și anume că viața umană este sacră și că nu există niciun alt deziderat (material, profesional etc.) mai important decât protejarea vieții și a sănătății individuale. Mergând mai departe, nimeni din industria ospitalității responsabile nu își dorește inversarea acestor valori.

Însă, există două aspecte care nu pot fi ignorate: esența ospitalității, care reprezintă cele mai puternice nevoi umane (nevoia de apartenență și integrare socială, nevoia de apropiere și interacțiune umană, nevoia de a avea un statut și de a conta în societate) și importanța industriei HoReCa în economia țării.

Aceasta reprezenta, înaintea pandemiei, un important contribuabil la bugetul de stat, o industrie cu aproape  400.000 de mii de locuri de muncă, împărțită în peste 120.000 de firme, fiind totodată prima fațetă de pe cartea de vizită a țării noastre.

Avem nevoie de sprijinul administrației locale și centrale în susținerea investițiilor noastre și, mai ales, de măsuri pragmatice cu  impact imediat. Diferența între a avea restaurantele deschise, chiar cu limitarea de 30% din capacitate, cu respectarea strictă a tuturor normelor sanitare impuse, desigur, și închiderea restaurantelor – face diferența între supraviețuirea sau colapsul afacerilor din HoReCa”, mai spune fondatorul Marty.

El vine cu patru propuneri de la HORA (Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din Româniam:

  • În consecință, pornind de la propunerile HORA (Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România), susținem următoarele acțiuni concrete pentru a putea supraviețui în condiții de impredictibilitate pandemică:
  • Industria ospitalității să fie decuplată de la rata de incidență de 3% la mia de locuitori. Menționăm faptul că, până la aceasta dată nu există studii desfășurate în România care să ateste că restaurantele, care respectă în totalitate toate normele sanitare, sunt factori de risc în răspândirea virusului SARS-COV 2.
  • Dacă guvernul va decide menținerea închiderii restaurantelor, cerem ca, în prealabil, să pregătească fonduri sau programe cu aplicabilitate imediată pentru a veni în sprijinul antreprenorilor, în vederea achitării plății chiriilor, utilităților, materiilor prime etc. Industria HoReCa are nevoie urgentă de fonduri de sustenabilitate economică plătite în maxim o lună de la închidere, nu în timp de un an și după lungi discuții birocratice, când majoritatea firmelor riscă falimentul.
  • Orașele care reprezintă și centre universitare, cu infrastructură complexă, atât în zona de afaceri, a educației, dar și a sănătății,  să fie evaluate proporțional, obiectiv și transparent în raport cu numărul de teste efectuate, în comparație cu alte localități unde se poate observa un volum extrem de scăzut de testare.
  • Posibilitatea participării a unui reprezentant HoReCa în ședințele comitetului județean pentru situații de urgență astfel încât, pe viitor, să poată fi prevenite sau chiar evitate situațiile care au dus la închiderea activității după doar patru zile de funcționare.

„Haideți sa ne imaginăm că restaurantele și cafenelele nu se închid, cazurile COVID-19 nu cresc și vecinii și prietenii noștri nu își pierd slujbele. Viața continuă și împreună trecem cu bine peste flagelul acesta, care ne macină pe toți. Posibil? Eu cred că scenariul este fezabil, realistic și tangibil. Asta, dacă cei implicați din industria ospitalității și autoritățile competente ajung urgent la un numitor comun într-o negociere crucială pentru viitorul a peste 300.000 de români, puternic afectați de restricțiile impuse.  Pornim de la credința că dacă în viață  nu simți durerea celuilalt nu vei putea păși pe același drum cu el”, a ai declarat pentru G4Media.ro omul de afaceri Marcelus Suciu.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: