Fostul secretar de stat din Finanţe Mihai Călin Precup, numit la conducerea super-agenției care va conduce toate companiile de stat

Mihai Precup Sursa foto: Facebook/Mihai Precup

Mihai Precup, secretar de stat în cadrul Cancelariei prim-ministrului şi fost secretar de stat în Ministerul Finanţelor, a fost numit în funcţia de preşedinte al Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice, cu un mandat de patru ani, conform unei Decizii a premierului Marcel Ciolacu publicată joi în Monitorul Oficial. AMEPIP este super-agenția guvernamentală care va conduce toate companiile de stat.

„Având în vedere propunerea formulată de secretarul general al Guvernului(…), realizată în baza Raportului final al Comisiei de selecţie a candidaţilor pentru funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte ai AMEPIP (…) prim-ministrul emite prezenta decizie. La data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Mihai-Călin Precup se numeşte în funcţia de preşedinte al Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice pentru un mandat de 4 ani”, se menţionează în Decizia publicată în Monitorul Oficial.

Ciprian Cătălin Hojda şi Victor Moraru au fost numiţi vicepreşedinţi pentru patru ani. Victor Moraru este director la direcția dezvoltare comunitară monitorizare întreprinderi și instituții publice din cadrul Secretariatului General al Guvernului. Ciprian Cătălin Hojda este Consilier de stat la Secretariatul General al Guvernului.

Cine este. Mihai Precup este doctor în investiţii, cu doctorat obţinut la Universitatea Sorbona din Paris şi experienţă în sistemul bancar. Până în prezent, el a ocupat funcţia de secretar de stat în Cancelaria prim ministrului, dar şi un post în Consiliul de Administraţie al Băncii Europene de Investiţii.

Mihai Precup a urmat cursurile ASE şi ulterior cele ale Universităţii Sorbona din Franţa. La aceeaşi universitate, Precup a obţinut Masterul şi titlul de Doctor în finanţate corporative. Doctoratul a durat opt ani de zile şi a urmărit tema „Impactul crizei financiare asupra evoluţiei investiţiilor în companiile necotate din Europa Centrală şi de Est”.

După absolvire, Mihai Precup a lucrat peste 11 ani în instituţii financiar-bancare din Luxembourg şi Franţa, inclusiv la Banca Europeană de Investiţii şi în acelaşi timp a predat cursuri de politică monetară la Universitatea Sorbona în calitate de cadru didactic asociat.

În martie 2022 a intrat în administraţia publică centrală şi a fost numit secretar de stat în Ministerul Finanţelor. Un an mai târziu, premierul Ciolacu l-a numit în funcţia de secretar de stat la Cancelaria prim ministrului.

Ce face AMEPIP – bugetari plătiți cu spor de 50%

Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) va fi o super-agenție de control absolut asupra tuturor companiilor cu capital de stat care va avea un buget de până la 0,1% din veniturile tuturor companiilor de stat din România. Aproape 1.500 de companii de stat care se află, sub o formă sau alta, în subordinea Guvernului sau a Autorităţilor Publice Locale vor fi monitorizate în termeni de indicatori de performanţă şi management de nou înfiinţata agenţie. Agenția va fi sub controlul premierului și al secretarului general al guvernului.

Veniturile AMEPIP vor fi uriașe: un tarif de monitorizare de până la 0,1% din veniturile totale ale companiilor de stat, plus 30% din amenzile aplicate companiilor de stat care nu îndeplinesc diferite condiții.

Ce înseamnă 0,1% din veniturile tuturor companiilor de stat din România? De exemplu, anul trecut, doar 5 companii energetice controlate majoritar de statul român au cumulat venituri de 37 de miliarde de lei (aproape 8 miliarde euro). 0,1% din această sumă ar însemna un buget de 37 de milioane de lei pentru AMEPIP de la numai 5 companii. În România există peste 1.100 de companii controlate majoritar de stat. Cele mai recente date publicate de Ministerul Finanțelor arată că companiile controlate majoritar de stat au realizat venituri de 81 miliarde lei, în primele nouă luni din anul 2022. Extrapolat, asta ar însemna un venit de peste 100 de milioane de lei anual pentru AMEPIP. Spre comparație, Autoritatea de Reglementare în Energie a avut un buget de 166 milioane de lei în 2022.

Nota de fundamentare a hotărârii de guvern arată că personalul angajat va primi din start un spor de 50% față de salariile normale de încadrare, ceea ce îi transformă pe viitorii angajați în super-bugetari.

AMEPIP urmează să presteze către întreprinderile publice o serie de servicii precum:

Participarea la procedurile de selecție a consiliilor de administrație sau supraveghere ale întreprinderilor publice;
Monitorizarea și evaluarea indicatorilor de performanță realizați de întreprinderile publice;
Consultanță privind guvernanța corporativă;
Analize și rapoarte privind diverse întreprinderi publice sau domenii economice în care activează întreprinderile publice;
Publicații periodice în care este prezentat portofoliul de întreprinderi publice al statului;
Cursuri de pregătire profesională destinate angajaților întreprinderilor publice sau ai autorităților publice tutelare.

Super-agenția AMEPIP a fost înființată printr-un proiect de lege inițiat de guvernul Ciucă, sub pretextul unei cereri din PNRR. România și-a asumat eficientizarea administrării companiilor de stat.

AMEPIP pune sub controlul premierului și al secretarului general absolut toate companii și regiile autonome cu capital de stat: firme controlate de ministere, primării, consilii județene și agenții de dezvoltari intra-comunitară (ADI).

Controlul AMEPIP asupra acestor companii va fi absolut, după cum arată mai multe articole din proiect. De exemplu, un articol din lege arată cât de ușor vor putea fi dați afară administratorii unei companii cu capital de stat, chiar dacă sunt numiți pe mandate de patru ani, doar pe motiv că nu își îndeplinesc indicatori-cheie de performanță, stabiliți de altfel chiar de conducerea AMEPIP, subordonată guvernului:

”În situația în care indicatorii-cheie de performanță nu sunt refăcuți la nivelul minim aprobat, AMEPIP solicită autorității publice tutelare măsura revocării administratorilor numiți și reluarea procedurii de selecție, cu informarea Guvernului în acest sens”.

Sursa foto: Facebook/Mihai Precup

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *