Fujifilm se lupta cândva să vândă aparate foto. Acum, nu poate ține pasul cu cererea

FujiFilm Sursa foto: Pexels

În ultimul an, camerele digitale Fujifilm X100 cu tematică retro au ajuns să aibă un succes răsunător, spun cei de la Reuters. Acum, Fujifilm se străduiește să satisfacă cererea pentru aparatul foto de 1.599 de dolari, apreciat de tinerii de 20 și ceva de ani, fani ai rețelelor de socializare, pentru aspectul și funcțiile sale.

Modelul X100V a fost atât de popular încât, în anul fiscal încheiat în martie, divizia de imagine, care include aparatele foto, a fost cea care a contribuit cel mai mult la profitul record al companiei – unitatea a reprezentat 37% din profitul operațional, față de 27% în anul precedent.

Sursa foto: Reuters

Pe măsură ce călătoriile au reînceput după pandemie, cererea de aparate foto a crescut, iar influencerii de pe Instagram, TikTok și alte site-uri de socializare au transformat X100 într-un simbol al statutului. „Este important să ai un aparat foto care arată bine și care te inspiră să vrei să îl scoți și să fotografiezi cu el”, a declarat Benjamin Lee, cunoscut sub numele de @itchban pe TikTok, unde are peste 600.000 de urmăritori. „Seria X100 este practic un accesoriu de modă pe care îl porți, pe lângă faptul că este un aparat foto excelent.”

Aspectul retro

Modelul X100 a luat naștere în 2011 în încercarea de a salva divizia de aparate foto profesionale a Fujifilm, iar atracția sa își are rădăcinile în nostalgie, spun pasionații de aparate foto. „Aspectul său a fost destul de revoluționar, ceea ce este ironic, pentru că nu face decât să imite un aparat foto de film”, a declarat Mark Condon, fondatorul site-ului Shotkit dedicat echipamentelor foto.

Un concept-cheie în tehnologia retro este „fricțiunea”, în care utilizatorul este unit cu produsul prin atingere fizică și interacțiune, potrivit scriitorului de cultură W. David Marx din Tokyo. „Având din nou aparate foto fizice se adaugă din nou fricțiunea, ceea ce redă un sentiment de valoare fotografiei ocazionale”.

Disponibilitatea scăzută

Aparatele X100 la mâna a doua se vând pe site-urile de licitații cu mult peste decât prețul lor de listă și există forumuri online pentru fanii care așteaptă comenzi. Design-ul și complexitatea modelului îl fac greu de fabricat la scară largă.

Comenzile pentru noul model X100VI, care a debutat în martie, au depășit cu mult previziunile companiei, încât, chiar și cu dublarea volumului de producție, tot nu au reușit să facă față cererii, a declarat Yujiro Igarashi, manager al grupului de imagistică profesională al Fujifilm.

Listele lungi de așteptare și prețurile piperate ar putea conduce clienții către concurenți, cum ar fi Canon G7X și seria GR de la Ricoh. Săptămâna aceasta, Ricoh a anunțat, de asemenea, lansarea primului său aparat foto cu film în aproximativ 20 de ani, Pentax 17.

Cu toate acestea, Teiichi Goto, directorul executiv al Fujifilm, a lăsat să se înțeleagă că este fericit să mențină aprovizionarea restrânsă, indicând dorința de a păstra valorea premium, la fel cum făcea și compania germană Leica. „Ar fi destul de nefericit să producem prea mult și să scădem prețul”, a declarat Goto la prezentarea rezultatelor companiei, pe 9 mai.

Inovația la Fujifilm

Când Fujifilm a fost înființată în 1934, s-a confruntat cu o concurență intensă, deoarece Kodak era principalul producător mondial de filme fotografice la acea vreme. Pentru a concura, Fujifilm a trebuit să petreacă mult timp lucrând la diferențierea proceselor de producție și să investească masiv în cercetare și dezvoltare. Mediul caracterizat de risc și concurență a forțat dorința de inovare și a sfârșit prin a defini identitatea Fujifilm, dezvăluită chiar din sloganul lor “Value from innovation”.

La început, Fujifilm se specializa pe o singură arie de produse, cele fotografice, și dorea să servească o piață cât mai largă. Odată cu digitalizarea, compania a trecut la specializare selectivă, reușind să depășească riscul de a nu putea compensa scăderea veniturilor din fotografie. Fujifilm nu a renunțat complet la camerele sale, dar a redus 5.000 de locuri de muncă în divizia sa de filme și a mutat cea mai mare parte a producției în China.

În prezent, Fujifilm se adresează multor segmente diferite, cele mai multe dintre acestea fiind corporative (spitale, întreprinderi), mai degrabă decât consumatori, ceea ce implica o putere de cumpărare mult mai mare. Astfel, timp de mai mulți ani, compania japoneză s-a concentrat pe domeniul sănătății, care contribuia cel mai mult la profit, până recent.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: