Furnizorii de energie din România, reuniți în Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE), avertizează că măsurile luate „peste noapte” din ordonanța pe energie adoptată joi de Guvern agravează criza din sectorul energetic, existând riscul foarte probabil ca unii furnizori să nu-și poată îndeplini obligațiile, ceea ce vulnerabilizează suplimentar clienții finali. Totodată, furnizorii mai spun că stabilirea de către stat a prețului mediu de decontare este o prevedere neconstituțională, contrară legislației europene și naționale, iar implementarea noilor măsuri nu se poate face de pe o zi pe alta.
„Modificările OUG 27/2022, în forma publicată, vor duce la deteriorarea semnificativă a situației financiare a operatorilor economici din zona de furnizare și distributie a energiei, întrucât le impune pierderi financiare și economice semnificative, nerecunoscute prin modalitatea de rambursare sau în tariful de distribuție”, arată reprezentanții ACUE, care subliniază că activitatea de furnizare și distribuție înregistrează deja pierderi de sute de milioane de euro, ca efect al legislației în vigoare. „Ignorarea costurilor reale contravine principiilor constituționale, legislației europene și naționale în domeniu”, arată ACUE.
De asemenea, Asociația afirmă că baloarea prețului mediu ponderat de decontare a energiei electrice a fost stabilită netransparent și sub prețurile din piață, înregistrate pe platformele de tranzacționare și evidențiate în rapoartele OPCOM.
„Autoritățile au vizibilitate totală în ceea ce privește evoluția prețurilor pe piața angro de energie electrică, dar nu au arătat niciun calcul care să susțină valorile incluse în noile reglementări. Realitatea este cu totul alta, iar autoritățile știu care este nivelul de preț la care s-au făcut deja achiziții. ACUE consideră că este o decizie cinică, expresia unei lipse de considerație față de mediul de afaceri”, arată instituția.
„Nu se pot impune pierderi ca efect al legislației. Orice intervenție în formarea prețurilor nu trebuie să aibă drept rezultat costuri suplimentare pentru participanții la piață, într-un mod discriminatoriu. Astfel de decizii trebuie să fie clar definite, transparente, verificabile și nediscriminatorii”, spune Daniela Dărăban, Directorul Executiv al ACUE, Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie.
Furnizorii susțin că, după luni de creștere accelerată a prețurilor pe piața angro, perioadă în care autoritățile au asistat în mod pasiv, peste noapte, a fost stabilit un preț maxim pentru decontarea sprijinului acordat consumatorilor de energie electrică, sub prețul pieței și sub costul achitat de furnizori.
De altfel, chiar Ministerul Energiei arată, în nota de fundamentare a ordonanței, că, începând cu luna iunie 2021, prețurile la energie electrică și gaze naturale au început să crească și că prețul pe PZU al energiei electrice în luna august a atins valoarea de 1.000 euro/MWh, în timp ce pe piețele cu vânzare la termen s-au efectuat tranzacții la valoarea de 3.960 lei/MWh.
„Federația ACUE înțelege nevoia introducerii unor mecanisme de control, care să asigure evitarea unor derapaje nepotrivite pe lanțul valoric al sectorului energetic, dar aceste măsuri trebuie să fie în limitele constituționale, aliniate cu legislația din domeniul energetic și calibrate în funcție de rolul și provocările fiecărui sector din domeniul energetic”, arată Asociația.
ACUE atrage atenția asupra riscului ca, în situația foarte probabilă în care unii furnizori de energie electrică vor ajunge în imposibilitatea de a-și îndeplini obligațiile de serviciu public, mecanismele specifice de furnizor de ultimă instanță să nu mai funcționeze efectiv și eficient.
„Preluarea unui portofoliu foarte mare de clienți de către ceilalți operatori desemnați nu va fi posibilă, având în vedere situația financiară precară a tuturor furnizorilor de energie și faptul că lipsa de lichiditate nu o să permită achiziții suplimentare de energie electrică, la prețurile actuale de pe piața angro”, arată Asociația.
În același timp, pentru activitatea de distribuție de energie, ACUE susține că soluțiile adoptate vin cu o întârziere de 6 luni și adresează parțial situația critică în care au ajuns operatorii de distribuție. Pentru perioada în care s-a decis înghețarea tarifelor se corectează soluția capitalizării diferențelor de cost prin “activ reglementat”, care să fie recunoscut ulterior de-a lungul unei perioade de 5 ani, dar nu este propusă nicio soluție imediată pentru asigurarea energiei necesare funcționării rețelelor de distribuție, mai susține Asociația.
ACUE solicită o revizuire a noilor modificări pentru a se evita blocajul total al pieței și discontinutăți în alimentarea cu energie a clienților.
„Facem un nou apel la responsabilitate și la o colaborare autentică între autorități și industrie pentru analiza comună a datelor și asumarea unor decizii corecte. Situația este critică, mult prea serioasă și afectează în mod direct continuitatea serviciilor de furnizare și distribuție”, conchide ACUE.
Principalele probleme ridicate de actul normativ adoptat de Guvern, potrivit ACUE:
„Nu au avut loc consultări reale, lipsesc studiile de impact și transparența decizională
Nu există transparenţă decizională, măsurile de sprijin adoptate au carențe și normele se modifică frecvent sau sunt înlocuite.
Eșecul măsurilor guvernamentale pune în pericol sectorul energetic și vulnerabilizează și mai mult clienții finali.
Nu este fezabilă implementarea începând cu data de 1 septembrie 2022
ACUE reiterează necesitatea de a avea 30 de zile la dispoziție pentru a pune în aplicare noua schemă, întrucât se modifică plafoanele atât la consumatorii casnici, cât și la cei non-casnici.
Facturarea energiei se face continuu, zilnic, “pe firul apei”, nu pe o lună calendaristică.
(De exemplu, pe 5 septembrie se emite o factură pentru consumul din perioada 3 august -3 septembrie. Pentru zilele din septembrie, trebuie realizate facturi pe ordonanța nouă și este imposibil să se adapteze sistemele informatice în termen de câteva zile).
Furnizorii au explicat în mod constant aceste limitări tehnice, din toamna anului 2021 (Ordonanța 118), iar faptul că nu se ține cont de această realitate afeacteză în mod direct consumatorii.
Impunerea unei valori maxime a prețului mediu ponderat de 1.300 de lei/MWh pentru energia electrică pentru decontarea de către stat nu respectă realitatea pieței
Impunerea valorii de 1.300 de lei/MWh pentru energia electrică este neconstituțională și încalcă directiva UE 944, transpusă prin OUG 143/2021 și legea Energiei 123/2012.
Valoarea trebuie să fie una reală, iar prețul de achiziție al energiei trebuie recunoscut integral, tranzacțiile sunt transparente și pot fi verificate de instituțiile responsabile.
Schema de sprijin se prelungește până la 31 august 2023, dar nu există în documentele publicate de autorități niciun studiu de impact bugetar
S-a comunicat o estimare de 1 mld. de lei pe lună, dar nu avem vizibilitate față de prezumțiile de preț și consum care au stat la baza acestui calcul.
Prelungirea schemei nu va conduce la calmarea prețurior, iar estimarea facută în acest moment nu poate fi sustenabilă.
Diferența dintre prețul real și cel plafonat se adâncește, nu se reduce.
Nu există termene până la care ministerele să facă plățile către furnizori
Textul Ordonanței impune un termen de 30 de zile pentru ANRE, pentru transmiterea aprobării valorilor pentru decont.
Suplimentar termenelor de plată întârziate, decontarea este condiționată de existența fondurilor necesare care depind de potențiale încasări viitoare. Avem experiența OUG 27/2022, care a stabilit decontarea schemelor din taxarea suplimentară a producătorilor, prezumție neconfirmată de evoluțiile ulterioare.
Se reintroduce necesitatea ca unii operatori economici să depună declarații pe propria răspundere, în 30 de zile de la publicarea noului text al OUG
Nu există nicio prevedere despre modul în care operatorii sunt facturați până la depunerea declarațiilor. Mai mult, acest sistem de sprijin a creat probleme complicate în implementare în perioada sezonului rece 2021-2022, furnizorii fiind încă în situația de a nu-și fi recuperat reducerile acordate.
Ministerul Energiei evaluează încă situațiile aferente lunilor noiembrie – decembrie 2021, ianuarie 2022. În luna iulie a.c., valoarea decontărilor aferente beneficiilor pentru consumatorul non-casnic era la aprox. 25% din total cereri de decontare.
Tarifele de distribuție sunt “înghețate” și nu reflectă costurile reale pe care operatorii de distribuție le realizează pentru achiziția energiei necesare funcționării sistemului de distribuție
Operatorii de distribuție desfăşoară o activitate reglementată. Metodologia de determinare a tarifelor implică obligativitatea asigurării viabilității financiare a societăților de distribuție.
Creșterea semnificativă a prețurilor energiei a afectat puternic sumele prevăzute de cadrul de reglementare pentru aprobarea tarifelor de distribuție. Valorile avute în vedere de ANRE pentru acoperirea costurilor cu achiziția energiei* sunt insuficiente, iar operatorul de distribuție finanțează deficitul din fonduri proprii.
Distributorii și-au îndeplinit toate țintele de investiții aprobate de autoritatea de reglementare menite să asigure și eficiența serviciului – 10,5 miliarde de lei, în perioada 2018-2021. Efortul total investițional angajat de către operatorii în domeniu a depășit valoarea planificată, conform comunicării ANRE din 25 august a.c.
Pentru buna funcționare a sistemului de distribuție, avem nevoie de adoptarea rapidă a unor soluții care să asigure viabilitatea financiară a operatorilor.
Avem nevoie de un mecanism fezabil de achiziție pentru energia necesară consumului tehnologic pentru anul 2023, care să asigure optimizarea impactului pentru tariful de distribuție și, implicit, în prețul final.
*Din energia totală distribuită, operatorii folosesc o anumită cantitate pentru a păstra parametrii optimi ai rețelelor de distribuție (de ex. presiune în cazul rețelelor de gaze, echilibrare în Sistemul Energetic Național, în cazul energiei electric ș.a). Această parte necesară funcționării rețelelor se numește Consum Propriu Tehnlogic, în cazul rețelelor electrice și Consum Tehnologic, în cazul rețelelor de gaz. Pentru ca sistemul de distribuție să fie eficient, aceste costuri ar trebui acoperite prin tarif. Tarifele sunt reglementate de ANRE și înghețate timp de un an, conform OUG 27/2022, fără corelare cu evoluția efectivă a prețului la energie
Notă: Acest document reprezintă o evaluare inițială, operatorii analizează toate aspectele adoptate și impactul acestora.”