Noua licitație pentru proiectarea și execuția autostrăzii cu tuneluri dintre Lugoj și Deva va fi lansată pe noua formă a legislației achizițiilor publice, cu termene și condiții mai favorabile statului român, a anunțat, la Timișoara, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. (n.r Ordonanța ar putea fi dezbătută și în ședința de guvern de miercuri)
Acesta a încercat să explice situația contractului de peste 300 de milioane de euro care va pierde finanțarea prin PNRR dacă lucrările nu se recepționează la termenul-limită 2026. Procedura a fost întârziată din nou, după ce CNAIR a declarat oferta tehnică a turcilor de la MAPA drept neconformă.
Vineri, fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, l-a acuzat pe Grindeanu de ratarea contractului, spunând că „a dat în gard Autostrada A1 prin PNRR” și că din acest moment este aproape imposibil să fie respectat termenul-limită de finalizare, 2026.
Grindeanu spune că oferta constructorului a fost mult mai mare, aproape dublă, față de cea estimată de CNAIR, la lansarea licitației, pentru că între timp prețurile la materialele de construcții au explodat, iar procedura de achiziție a fost lansată cu ani în urmă (n.r în mandatul colegului de partid, fostul ministru, Răzvan Cuc).
„Din păcate, cei dinaintea mea făcuseră o licitație de timpul următor, cu precalificare, adică s-a dat un termen, au venit… nu mai știu câți constructori, un număr mai mare de firme au depus, dar s-au precalificat șase. O altă companie care nu s-a calificat în această etapă, Aktor, a dat în judecată Compania de Drumuri, CNAIR-ul a câștigat. Au rămas cei șase și s-a depus o singură ofertă care nu e conformă. Deci toată procedura care a început cu ani în urmă, o reluăm, din păcate. Vreau să intrăm pe noul cadru legislativ. Este evident că procedura care a început cu ani în urmă… inclusiv prețurile nu sunt actualizate, toate acestea au dus, într-un final, la reluarea procedurii. Nu puteam să intervin într-o procedură începută în urmă cu câțiva ani. Parcă e blestemat, eram premier când fostul ministru Cuc îmi spunea că trebuie să facă pasaje pentru urși”, explică Grindeanu.
Întrebat dacă România riscă să piardă finanțarea din PNRR pentru această autostradă, Grindeanu a răspuns afirmativ, dar a explicat că, tocmai pentru a respecta termenele din PNRR modifică legea achizițiilor publice.
Grindeanu confirmă, astfel, semnalele de alarmă din spațiul public transmise de Asociația Pro Infrastructură care arătau riscurile pe care le aduce lipsa concurenței, subevaluarea lucrărilor și studiile vechi, neactualizate.
Declarația ministrului Grindeanu la depunerea ofertei MAPA din 7 februarie: „O Asociere de constructori turci a ofertat astăzi pentru proiectarea și execuția secțiunii lipsă din Autostrada Lugoj-Deva (A1). Sunt 9,13 km de autostradă care va include 2,13 km de tunel, iar întregul proiect va fi finanțat din fonduri europene. Cele două tuneluri forate care urmează să fie construite între localitățile Margina (județul Timiș) și Holdea (județul Hunedoara) vor fi formate din două galerii unidirecționale, câte una pe fiecare cale de circulație. Antreprenorul care va semna acest contract va trebui să finalizeze în 10 luni proiectarea și în 28 de luni execuția, la un preț estimat de 1,36 miliarde lei fără TVA. Complexitatea proiectului, care cuprinde și primele tuneluri rutiere forate din România ultimilor 30 de ani, a determinat selecționarea constructorilor în două etape”.