Grupul Maersk a prezentat primul său portcontainer care funcționează cu metanol verde/ Nava Laura Maersk a fost “botezată” de șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen

G4Media sept. 15, 2023 0 comentarii
laura maersk vapor nava containier metanol sursa foto: Facebook/ Maersk

Uriaşul grup de transport maritim Maersk a prezentat joi primul său vas portcontainer care funcţionează cu metanol verde, un moment de referinţă pentru una dintre cele mai poluante industrii din lume, transmite CNBC, citată de News.ro.

Nava, care a primit numele Laura Maersk, a fost “botezată” de șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, anunță compania pe pagina oficială de Facebook.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Noua navă portcontainer, comandată în 2021, are două motoare: unul care funcţionează cu combustibili tradiţionali şi altul cu metanol verde, o componentă alternativă, care utilizează biomasă sau carbon şi hidrogen captat din energie regenerabilă.

Practic, noul vas emite cu 100 de tone de dioxid de carbon mai puţin pe zi, comparativ cu navele pe bază de motorină.

Este o zi cu adevărat simbolică a tranziţiei noastre energetice, care devine cu adevărat o realitate, ceva concret pe care îl putem demonstra, nu doar angajamente şi muncă asiduă, ci de fapt ceva pe care toată lumea îl poate vedea”, a declarat CEO-ul Maersk, Vincent Clerc, pentru CNBC.

Acesta este ”primul pas pentru noi. Dar este primul pas şi pentru industrie. Nava a fost comandată abia în 2021 şi a fost într-adevăr prima de acest gen. Astăzi, doar câţiva ani mai târziu, avem 125 de nave comandate de diferite companii să funcţioneze efectiv cu aceeaşi tehnologie şi aceeaşi tranziţie energetică. Deci, această navă stabileşte o tendinţă pentru o întreagă industrie”, a spus Clerc.

Evergreen şi alte firme de transport maritim au comandat nave similare, deşi au obiective mai puţin ambiţioase de neutralitate a emisiilor de carbon decât Maersk.

Transportul maritim reprezintă aproximativ 3% din emisiile globale de carbon, o cantitate comparabilă cu cele mai mari ţări poluante. Cu toate acestea, decarbonizarea sectorului a fost o provocare.

Ministrul industriei din Danemarca, Morten Bodskov, a spus că acest lucru este determinat de faptul că este o industrie globală.

Aproximativ 90% din mărfurile comercializate în lume sunt transportate prin transport maritim, conform Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică.

”Şi dacă vrei să faci un acord global, trebuie să ai, vreau să spun, mai mult sau mai puţin toate ţările în spatele acordului, iar atunci este o industrie pe o piaţă extrem de competitivă. Acesta a fost, de asemenea, un factor cheie”, a declarat Bodskov pentru CNBC.

O aşa-numită taxă de transport maritim este un bun exemplu al conversaţiilor globale provocatoare despre cum să fie accelerate eforturile de decarbonizare.

În iunie, un grup de 20 de naţiuni au susţinut un plan pentru o taxă asupra emisiilor din industria de transport maritim. Dar China, Argentina şi Brazilia s-au numărat printre naţiunile care au respins o astfel de idee.

Vorbind cu CNBC, şeful Maersk a spus că firma sa susţine o astfel de taxă.

”Suportăm de multă vreme implementarea unei taxe pe carbon pentru a echilibra într-adevăr condiţiile de concurenţă şi pentru a oferi stimulentele economice potrivite pentru ca companiile să se orienteze cu adevărat către tranziţia verde. Sunt îngrijorat de retorica potrivit căreia tranziţia energetică este un dezavantaj şi nu chiar o oportunitate grozavă”, a spus el.

Această navă este prima dintr-o comandă mai largă de 25 care urmează să sosească în 2024. Maersk urmăreşte să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2040, aşa că aceste noi nave vor fi o parte importantă pentru respectarea acestui termen limită şi actualizarea flotei sale de aproximativ 700 de nave.

Cu toate acestea, analiştii sunt îngrijoraţi de faptul că Maersk şi concurenţii săi ar putea avea dificultăţi să găsească suficientă rezervă de metanol verde.

Combustibilul este rar şi costisitor de transportat.

”Când mă uit la piaţa acestor combustibili verzi, metanolul este cu siguranţă unul dintre cele mai avansate produse disponibile în acest moment. Dar ceea ce pot auzi de la industrie şi de la participanţii de pe piaţă este că metanolul verde nu a crescut foarte repede”, a declarat Ulrik Bak, analist de cercetare la SEB, pentru CNBC, miercuri.

”Va fi o perioadă semnificativă în care cred că vom avea mai multe vase cu metanol, apoi va exista metanol verde pentru a [alimenta] aceste vase”, a spus el.

Maersk a semnat cel puţin nouă acorduri cu furnizori de metanol verde din întreaga lume, în încercarea de a împinge aceste firme să producă mai multă marfă.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: