Grupul Renault și-a dublat profitabilitatea în 2022, însă încheie anul pe pierdere, în principal din cauza Rusiei

Renault Union Motors Sursa foto: Renault

Renault Group a anunțat joi că a înregistrat o profitabilitate dublă în anul 2022, după ce afacerile au crescut cu peste 11%, la 46,4 miliarde de euro, însă compania a înregistrat o pierdere de 2,3 miliarde euro din cauza cedării activităților industriale din Rusia, ceea ce a dus compania pe pierdere, per total.

Cifra de afaceri a Grupului atinge 46,391 miliarde de euro, în creștere cu 11,4 % față de 2021. Cifra de afaceri a perimetrului Automobile se ridică la 43,121 miliarde de euro, în creștere cu 11,4% față de 2021.

Efectul de volum se ridică la +3,4 puncte, beneficiind de succesul comercial al vehiculelor și de îmbunătățirea disponibilității de componente electronice. Facturările au fost mai ridicate față de înmatriculări, ca urmare a întârzierii livrării vehiculelor comandate și facturate concesionarilor independenți pentru a răspunde cererii clienților. Aceste întârzieri au fost cauzate de dificultățile de aprovizionare pe lanțul logistic în ultima parte a anului.

Efectul preț, pozitiv, de 9,7 puncte, reflectă continuarea politicii comerciale a Grupului, lansată în trimestrul al treilea al anului 2020, care privilegiază valoarea în fața volumelor de vânzări, precum și creșterile de prețuri pentru compensarea inflației costurilor și o optimizare a remizelor comerciale. În semestrul al doilea, efectul preț se cifrează la 12,1 puncte, în creștere față de 7,4 puncte în semestrul 1.

Succesul Renault Megane E-TECH Electric, lansat la sfârșitul trimestrului 2 din 2022, al modelului Renault Arkana, lansat în trimestrul 2 din 2021, și al modelului Dacia Jogger, lansat în trimestrul 1 din 2022, ilustrează ofensiva mărcilor Renault și Dacia în segmentul C, care a permis generarea unui efect produs pozitiv de +2,8 puncte.

Impactul vânzărilor către parteneri, negativ, de -1,4 puncte, rezultă în principal din scăderea producției de motoare diesel și de vehicule către partenerii Renault Group (încheierea contractelor de fabricare a modelului Master pentru Opel și Trafic pentru Fiat la sfârșitul anului 2021).

Grupul înregistrează o marjă operațională pozitivă de 2,595 miliarde de euro (5,6% din cifra de afaceri) față de 1,153 miliarde de euro (2,8% din cifra de afaceri) în 2021 (+1,442 miliarde de euro și +2,8 puncte). Ea a crescut la 6,4% în semestrul al doilea al anului 2022 față de 4,7% în primul semestru.

Marja operațională a perimetrului Automobile s-a cifrat la 1,402 miliarde de euro (3,3% din cifra de afaceri a perimetrului Automobile) față de -3 milioane de euro în 2021, în creștere cu +3,3 puncte procentuale.

Contribuția Mobilize Financial Services (Finanțarea Vânzărilor) la marja operațională a Grupului s-a ridicat la 1,223 miliarde de euro, în creștere cu 38 milioane de euro față de 2021. Rezultatul se explică, printre altele, prin accentul pus pe canalele de vânzări cele mai profitabile și care generează marjele cele mai importante.

Scăderea cu 6,4% a numărului contractelor noi de finanțare, legată în principal de evoluția înmatriculărilor Grupului, este mai mult decât compensată de creșterea cu 10,4% a sumei medii finanțate. Valoarea noilor finanțări crește astfel cu 3,3 % față de 2021.

Capitolul Celelalte produse și sarcini de exploatare are un impact negativ de -379 milioane de euro (față de -253 milioane de euro în 2021) și se explică în principal prin provizioanele pentru restructurarea (-354 milioane de euro) și deprecierile (-257 milioane de euro) unui sit de producție din China. Acest efect a fost parțial compensat de cedările de active (+202 milioane de euro) legate în principal de vânzarea mai multor filiale comerciale ale Grupului și ale unor sucursale ale RRG, legate de strategia anunțată.

După integrarea celorlalte produse și sarcini de exploatare, rezultatul de exploatare al Grupului se cifrează la 2,216 miliarde de euro, față de 900 milioane de euro în 2021 (+1,316 miliarde de euro față de rezultatul anului 2021).

Rezultatul financiar se cifrează la -486 milioane de euro, față de -295 milioane de euro în 2021. Această degradare se explică în principal prin impactul contabil al hiperinflației din Argentina, în pofida scăderii dobânzilor aplicate datoriei nete.

Contribuția companiilor asociate se ridică la 423 milioane de euro, față de 515 milioane de euro în 2021. Ea include 526 milioane de euro legată de contribuția Nissan, care compensează din plin contribuția negativă a celorlalte companii asociate (-103 milioane de euro) legată în principal de deprecierea acțiunilor Renault Nissan Bank în Rusia.

Impozitele curente și amânate au reprezentat o cheltuială de 533 milioane de euro, față de o cheltuială de 571 milioane de euro în 2021. Creșterea legată de îmbunătățirea rezultatului înainte de impozit a fost mai mult decât compensată de variația netă a elementelor non recurente de la un an la altul.

Rezultatul net al activităților continuate se ridică la 1,62 miliarde de euro, în creștere cu 1,071 miliarde de euro față de 2021. Rezultatul net al activităților continuate, parte a Grupului, este de 1,65 miliarde de euro (echivalent cu 6,07 euro pe acțiune).

Rezultatul net al activităților abandonate se ridică la -2,32 miliarde de euro ca urmare a sarcinii de ajustare legată de cedarea activităților industriale din Rusia.

Astfel, rezultatul net se cifrează la -700 milioane de euro iar rezultatul net, parte a Grupului, la -338 milioane de euro (echivalent cu -1,24 euro pe acțiune).

Capacitatea de auto-finanțare a perimetrului Automobile a ajuns la 4,818 miliarde euro, în creștere cu 519 milioane euro comparativ cu 2021 (inclusiv 800 milioane euro din dividende Mobilize Financial Services față de un miliard euro în 2021). Acest flux de numerar a acoperit în mare măsură investițiile tangibile și intangibile înainte de cedările de active care s-au ridicat la 2,5 miliarde euro (2,1 miliarde euro net din cedări) și cheltuielile de restructurare (590 milioane euro).

Anul 2022 și-a depășit promisiunile: cu rezultate peste obiectivele inițiale și peste așteptările pieței, încheiem etapa « Renașterii» cu trei ani în avans. A doua fază a planului, « Renovarea», concentrată asupra produselor și angajată deja de mai mult timp, va permite Grupului să dispună de cea mai bună gamă a sa de vehicule din ultimii 30 de ani. Renault Megane E-TECH Electric, Renault Austral și Dacia Jogger sunt primele reprezentante de succes ale acestui val de noi modele”, a declarat Luca de Meo, CEO al Renault Group.

Comenzi

Portofoliul de comenzi al Grupului în Europa a atins nivele record: 3,5 luni de vânzare la sfârșitul anului.

Mixul de vânzări către clienții particulari din principalele 5 țări europene (Franța, Germania, Spania, Italia și Marea Britanie): 67% (+9 puncte procentuale față de nivelul înregistrat în 2021, +15 puncte procentuale față de anul 2019).

Performanța vânzărilor de modele E-TECH a fost în creștere, reprezentând 39% din înmatriculările de vehicule de persoane ale mărcii Renault în Europa (+9 puncte față de 2021). Renault este a 3-a marcă pe piața vehiculelor electrice și a doua marcă pe piața vehiculelor hibride (HEV) în Europa.

Succes confirmat al noilor modele :

    • Renault Arkana a înregistrat 86.000 de unități vândute în peste 50 de țări în 2022. În Europa, 65% din vânzări corespund versiunii E-TECH, 74% sunt versiunea vârf de gamă și 56% sunt vândute către persoane fizice
    • Lansat la sfârșitul trimestrului al doilea din 2022, Renault Megane E-TECH Electric a fost vândut deja în peste 33.000 de unități. În semestrul al doilea al anului trecut, a fost modelul electric cel mai vândut din Franța. Renault Megane E-TECH Electric înregistrează peste 49.000 de comenzi de la lansare, din care peste 70% pentru versiunile vârf de gamă și peste 80% pentru motorizările cele mai puternice.
    • Dacia Sandero rămâne, din 2017, cel mai vândut model către persoane fizice din Europa, cu 229.500 de unități comercializate anul trecut.
    • Lansat la jumătatea anului 2021, Dacia Spring a înregistrat vânzări în creștere cu 75% față de anul 2021, cu 48.900 de unități comercializate. Dacia Spring se situează pe locul al treilea în clasamentul celor mai vândute vehicule electrice către clienții particulari din Europa.
    • Dacia Jogger înregistrează peste 57.000 de unități vândute. Modelul de familie al mărcii Dacia se situează pe locul al doilea în vânzările de vehicule de segment C (exceptând modele SUV) către persoane fizice la nivelul pieței din Europa.
    • Alpine afișează un nivel record al vânzărilor, în creștere cu 33% față de 2021.
    • Un efect al mix-ului produs de +2,8 puncte asupra cifrei de afaceri a perimetrului Automobile față de rezultatul din 2021 datorită noilor lansări (Renault Arkana, Dacia Jogger și Renault Megane E-TECH Electric).

Accelerarea efectului de preț care atinge +9,7 puncte din cifra de afaceri a perimetrului Automobile în 2022, ca urmare a politicii comerciale Renaulution (+12,1 puncte în semestrul al doilea al anului 2022,  după +7,4 puncte în semestrul

Dividende

Dividendele propuse pentru exercițiul financiar 2022 sunt de 0,25 euro pe acțiune. Acestea ar urma să fie plătite integral în numerar și vor fi supuse aprobării în cadrul Adunării Generale Anuale din 11 mai 2023. Data ex-dividend este programată pentru 17 mai 2023, iar data plății pe 19 mai 2023.

După cum a fost anunțat în cadrul Capital Market Day, nivelul de distribuire va crește pe termen mediu, progresiv, până la 35 % din rezultatul net – parte a Grupului.  Pentru a face acest lucru, Grupul va trebui să-și atingă prima sa prioritate, care este să revină la un rating financiar investment grade.

 

Sursa foto: Renault

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *