Guvernul a aprobat realizarea lucrărilor de modernizare pentru Canalul Dunăre – Marea Neagră şi Canalul Poarta Albă – Midia, Năvodari, care vor contribui la creşterea siguranţei navigaţiei pe cele două canale, potrivit unui comunicat de presă.
Canalul Dunăre – Marea Neagră și Canalul Poarta Albă – Midia, Năvodari, lucrări emblematice ale perioadei comuniste, vor fi reabilitate și modernizate în urma unor lucrări de 1,67 miliarde de lei, finanțare prin Programul Operațional Transport 2021 – 2027 și de la bugetul de stat, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern având ca inițiator Ministerul Transporturilor.
Lucrările se vor întinde pe cinci ani de la semnarea contractului cu firma/firmele selectate și vizează cei 62 de kilometri ai Canalului Dunăre – Marea Neagră și cei 32 din Midia – Năvodari (fără ecluze și porturi) și vor fi gestionate de MT și Administrația Canalelor Navigabile, din subordinea Transporturilor. Proiectul este în Master Planul de Trasnport al României și parte din proiectul de interes european TEN-T.
În timp, Canalul Dunăre – Marea Neagră s-a deteriorat, lucrări de reabilitare fiind făcute doar sporadic și pe suprafețe limitate. Printre motivele identificate de Transporturi și concretizate în expertize tehnice sunt efectele valurilor asupra malurilor, colmatarea canalului, efectul creșterii vegetației asupra taluzurilor și chiar deterioarea malurilor în zeci de ani de pescuit amator, pentru că pescarii amatori au rupt/spart din dalele malurilor pentru a-și amenaja locul, apoi apa a pătruns prin fisuri, adâncindu-le.
Printre lucrările ce vor fi efectuate de firma/firmele ce vor selectate pentru viitoarelșe lucrări de reparații și modernizare se numără reabilitarea apărării de mal din anrocamente, la dimensiunile, pantele şi grosimea inițială; reabilitarea drumurilor tehnologice şi de intervenție și a podurilor de pe aceste drumuri, executate peste văile afluente care debușează în canal, reabilitarea şi finalizarea lucrărilor de drenare, colectare, dirijare şi evacuare controlată în canal a apelor de exfiltrație şi pluviale, reabilitarea drumurilor tehnologice de exploatare şi de intervenție, reabilitarea podurilor de pe drumurile tehnologice peste văile afluente și finalizarea protecției taluzurilor în crete şi calcare cu elemente prefabricate umplute cu piatra spartă și capac din beton.
Canalul Dunăre – Marea Neagră (CDMN) face legătura între fluviul Dunărea la Cernavodă şi acvatoriul fluvio-maritim al portului Constanța, zona Constanţa Sud – Agigea și are o lungime de 64 kilometri. Sectorul aferent prezentului proiect este în lungime de 62 kilometri. Din punct de vedere administrativ, lucrările se execută pe următoarele UATuri: Cernavodă, Saligny, Mircea Vodă, Medgidia, Castelu, Poarta Albă, Murfatlar (Basarabi), Valu lui Traian, Bărăganu, Topraisar, Cumpăna și Agigea, situate în județul Constanţa.
Canalul Poarta Albă – Midia, Năvodari (CPAMN) reprezintă ramura de nord a canalului principal şi face racordul cu zona Midia a portului Constanța şi portul Luminița – Tașaul. Lungimea CPAMN este de 27,5 kilometri, la care se adaugă 5 kilometri – ramura Luminița. Sectorul aferent prezentului proiect este în lungime de 25,3 kilometri, plus 5 kilometri ramura nordică spre portul Luminița. Din punct de vedere administrativ, lucrările se execută pe următoarele UAT-uri: Poarta Albă, Ovidiu, Lumina și Năvodari, situate în județul Constanța.