Undă verde pentru contractele prin care se vor moderniza 55 de locomotive alte 20 de locomotive diesel vor fi trecute pe acumulatori, iar 139 de vagoane vor fi, de asemenea, modernizate cu bani din PNRR. Guvernul a aprobat joi, 12 octombrie Proiectul de Hotărâre pentru modificarea Notei de Fundamentare prin care se fac aceste investiții, a anunțat în deschiderea ședinței Executivului, premierul Marcel Ciolacu. Astfel, dacă valoarea inițială pentru cele trei componente era de un miliard de lei (estimările din prima jumătate a anului 2021), după actualizarea costurilor, în martie 2023, a rezultat o valoare dublă, de 2 miliarde lei, potrivit actului normativ. Reloc Craiova a depus singura ofertă la contractul de 91 milioane de euro (aproximativ 450 milioane lei) pentru modernizarea a 19 locomotive CFR Călători, primul lot din totalul de 55 de unități vechi care vor trece prin programul de modernizare. Licitația a fost lansată pe 19 mai 2023, iar luni, la termenul-limită s-a depus singura ofertă, cea de la Reloc Craiova, „cea mai mare unitate de fabricare și reparații de locomotive din România și din Europa de Sud-Est”, conform descrierii de pe site-ul propriu. La a doua licitație singura ofertă a fost de la SoftTronic.
Ministerul Transporturilor explică necesitatea modificărilor aduse prin semnarea contractelor de finanțare prin PNRR, semnarea contractelor cu ofertanții declarați câștigători și începerea efectivă a contractelor de execuție și supervizare. Jalonul din PNRR este luna decembrie pentru semnarea contractelor.
,,1. Modernizare locomotive electrice apte pentru viteza de 160 km/h si tractare de trenuri de pana la 16 vagoane– 55 bucăți. Conform rapoartelor de consultare a pieței nr. DA4/2/350/03.03.2023, DA4/2/349/03.03.2023 și DA4/2/348/03.03.2023, a rezultat că, pentru modernizarea a 55 de locomotive electrice este necesară sumă totală de 223.515.163,00 euro cu TVA, respectiv 1.099.449 mii lei cu TVA
(calculat la curs info euro nov 2022 BNR de 4,9189). Proiectul privind Modernizarea a 55 locomotive electrice are o valoarea totală estimată de 1.099.449 mii lei cu TVA (respectiv 884.000 mii lei) având următoarele componente: Finanțare națională – 628.772.500,00 lei/Finantare FEN 295.134.000,00 lei/TVA – 175.542.235,00 lei
2.Modernizare locomotive diesel-hidraulice de manevră – 20 bucăți. Proiectul, privind conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de
manevră pentru trenuri călători în locomotive electrice cu acumulatori plug-in vizează două aspecte principale: Modernizarea a 20 locomotive electrice pe baterii plug-in obținută in urma conversiei locomotivei diesel-hidraulice de 1250 CP clasice în valoare de 26.811.107,00 Euro, inclusiv T.V.A. (curs info Euro nov 2022: 1Euro = 4,9189 Lei); Pentru conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră pentru trenuri călători în locomotive electrice cu acumulatori plugin este necesară sumă totală de 26.811.107,00 euro cu TVA, respectiv 131.881,00 mii lei cu TVA (calculat la curs Euro nov 2022 de 4,9189 Lei ). Proiectul, privind Conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră pentru trenuri călători în locomotive electrice cu acumulatori plug-in are o valoarea totală estimată de 131.881.154,00 lei (respectiv 131.881 mii lei) având următoarele componente: Finanțare națională – 61.635.500,00 lei/Finanțare FEN – 49.189.000,00 lei/ TVA – 21.056.654,00 lei
3.Modernizare a 139 de vagoane (30 de vagoane de dormit, tip cușetă, vagoane de restaurant și bistro și 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio). Conform raportului de consultare a pieței nr. DA4/7/351/03.03.2023, a rezultat că, pentru modernizarea a 139 de vagoane (30 de vagoane de dormit, tip cuşetă, vagoane de restaurant și bistro și 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio) este necesară sumă totală de 171.499.863,00 euro cu TVA, respectiv 843.590.675,86 lei cu TVA (calculat la curs inforEuro nov 2022 de 4,9189 ). Proiectul privind „Modernizarea a 139 de vagoane (30 de vagoane de dormit, tip cuşetă, vagoane de restaurant și bistro și 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio)” are o valoarea totală estimată de 843.590.675,86 lei (respectiv 843.591 mii lei) având următoarele componente: Finanțare națională – 462.954.727,86 lei/Finantare FEN – 245.945.000,00 lei/TVA – 134.690.948,00 lei.
Chestiunea modernizării materialului rulant cu finanțare din PNRR a fost subiectul unor replici dure între actualul ministru Sorin Grindeanu și fostul șef de la Transporturi, Cătălin Drulă (detalii aici). Vechimea medie a locomotivelor CFR Călători este de 44 ani. Operatorul de stat are în total 1.100 de locomotive, însă doar aproximativ 400 sunt efectiv în circulație.