Cel mai mare producător mondial de produse alimentare ambalate, Nestle, şi gigantul din domeniul lactatelor Danone, se bazează pe veniturile din Franţa mai mult decât în orice altă ţară din Europa Occidentală, cea ce sporeşte importanţa mizei la negocierile de preţ care vor începe luna viitoare, transmite agenția Reuters, citată de Agerpres.
Conform datelor firmei de cercetare de piaţă IBISWorld, Franţa a depăşit de mult timp Germania, Italia, Spania şi alte ţări, devenind cea mai mare piaţă a produselor de băcănie din UE în funcţie de veniturile supermarketurilor.
Dar în vederea asigurării unor reduceri de preţuri până la mijlocul lunii ianuarie, Guvernul francez negociază până în 15 octombrie preţurile anuale între retaileri şi furnizorii lor.
Retailerii, cum ar fi Carrefour, au acuzat furnizorii globali de bunuri de larg consum, inclusiv Nestle, Unilever şi Pepsico, că “nu cooperează”.
Şi preşedintele francez Emmanuel Macron a criticat duminică seara companiile pentru că menţin preţurile ridicate, în pofida reducerii inflaţiei.
“Îngheţarea preţurilor nu funcţionează. Trebuie să venim toţi la masa negocierilor şi să ajungem la un acord privind marjele de profit”, a declarat oficialul francez.
Carrefour, care are putere de negociere în privinţa preţurilor, fiind al doilea operator de supermarketuri din Franţa, afişează avertismente de preţ pe o serie de produse, de la ciocolata Lindt la Lipton Ice Tea, pentru a spori presiunile asupra furnizorilor de bunuri de larg consum Nestle, PepsiCo şi Unilever să reducă inflaţia, înaintea discuţiilor privind contractele.
Carrefour pune etichete pe produsele care au dimensiuni mai reduse, dar costă mai mult, chiar după ce s-a atenuat creşterea preţurilor la materiile prime, în vederea obţinerii sprijinului consumatorilor, într-un moment în care retailerii se pregătesc să negocieze cu cele mai mari mărci din lume. Negocierile vor începe curând şi se vor finaliza până în 15 octombrie.
Datele analizate pentru Reuters de Bernstein arată că Franţa era responsabilă anul trecut pentru aproximativ 8% din vânzările totale ale Danone şi pentru aproape 4% din vânzările anuale ale Nestle. Pe locul doi se află piaţa din Marea Britanie.
Pentru Unilever, cu peste 400 de mărci, Franţa este a treia mare piaţă din Europa Occidentală, fiind responsabilă pentru aproximativ 2,2% din vânzările anuale. Pe primele locuri sunt pieţele din Marea Britanie şi Germania.
Laurent Cenatiempo, de la Asociaţia brandurilor europene AIM, crede că furnizorii de bunuri de larg consum se tem de represaliile din partea retailerilor.
Ceea ce contează este puterea de negociere şi faptul că marile branduri trebuie să fie prezente pe rafturile retailerilor importanţi…Unilever, Coca-Cola, toţi au mâinile legate deoarece cotele de piaţă ale retailerilor sunt indispensabile”, a adăugat Cenatiempo.
Grupurile de supermarketuri din Franţa ar putea cere producătorilor de produse alimentare reduceri de preţuri între 2% şi 5% în cadrul următoarelor negocieri, a declarat săptămâna trecută în Parlament Thierry Cotillard, preşedintele retailerului Les Mousquetaires.
Retailerii francezi au criticat furnizorii de bunuri de consum, inclusiv Unilever şi Nestle, pentru majorările de preţuri, susţinând că nu sunt justificate. De asemenea, Guvernul pune presiune pe producătorii de bunuri de consum să reducă preţurile.
Costurile mai scăzute cu materiile prime şi energia fac ca fabricarea de produse alimentare şi alte bunuri de consum să fie mai puţin costisitoare, susţine Cotillard, iar preţurile convenite în cadrul negocierilor ar trebui să reflecte asta.
“Ar trebui probabil să putem cere marilor grupuri (de bunuri de consum) să reducă preţurile cu 2% – 5%”, a declarat Cotillard, adăugând că divizia din Portugalia a reuşit să negocieze preţuri mai scăzute cu furnizorii de bunuri de consum deoarece negocierile privind preţurile nu sunt limitate la o fereastră anuală.
Les Mousquetaires operează în Portugalia sub brandul Os Mosqueteiros.
“Solicitarea noastră este să putem negocia tot anul, aşa cum se întâmplă în Portugalia şi Spania”, a explicat preşedintele retailerului Les Mousquetaires.
Franţa, care are reglementări ce prevăd o fereastră anuală pentru negocierea preţurilor – de la 1 decembrie la 1 martie – ia în considerare modificarea legislaţiei.
“Vă cerem, în cadrul relaţiilor pe care le aveţi cu furnizorii de bunuri de consum, să aveţi încredere în noi şi să ne lăsaţi să negociem”, a afirmat directorul general al Carrefour, Alexandre Bompard.
Experţii au declarat pentru Reuters că efectele negocierii preţurilor din Franţa s-ar putea resimţi şi în alte locuri din Europa.
“Carrefour negociază la nivel internaţional. Producătorii de bunuri de consum care nu colaborează pentru optimizarea preţurilor se vor confrunta cu dificultăţi”, susţine Laurent Thoumine, de la Accenture.