Scăderea la jumătate a accizei la carburanți va face ca România să încalce prevederile unei directive europene care stabileşte limite minime pentru accize, ceea ce înseamnă o posibilă confruntare cu Comisia Europeană sub forma unei proceduri de infringement.
Liderii coaliției de guvernare PSD-PNL-UDMR au convenit marți mai multe măsuri pentru atenuarea crizei energetice, printre care înjumătățirea accizelor la carburanți timp de 3 luni, potrivit surselor G4Media. Ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, a declarat de asemenea că propune coaliției scăderea temporară cu 50% a accizei la combustibil, măsura ce ar reduce prețul la pompă imediat cu peste 1 leu.
Însă Uniunea Europeană impune, printr-o directivă europeană, un nivel minim al accizelor care nu poate fi încălcat decât cu derogare. Mai precis Directiva 2003/96/CE a Consiliului privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice şi a electricităţii stabileşte ratele minime de impozitare care sunt obligatorii pentru toate statele membre.
În esenţă, Directiva impune un nivel minim al accizelor de 359 euro/mia de litri în ceea ce priveşte benzina fără plumb și de 330 euro/mia de litri pentru motorină, nivel calculat la cursul publicat în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul anterior.
Pentru conversie, am folosit așadar un curs de 4,9479 lei/euro, anunțat de Banca Națională a României pentru data de 1 octombrie 2021.
Drept urmare, nivelul minim al accizei impus de Uniunea Europeană este de 1.776,29 lei/mia de litri pentru benzină fără plumb și de 1.632,8 lei/mia de litri pentru motorină.
În prezent, în România, nivelul accizei este de 1.892,72 lei pentru 1.000 de litri de benzină fără plumb, potrivit nivelului stabilit de Ministerul Finanţelor în anul 2022. Pentru motorină, acciza este de 1.734,66 lei pentru 1.000 de litri de carburant.
Așadar, o înjumătățire a accizei ar însemna că românii vor plăti acciză de 946,36 lei la benzină fără plumb și 867,33 pentru motorină.
Înjumătățirea accizei duce așadar nivelul acesteia sub cel stabilit de directiva europeană, ceea ce înseamnă că România nu va respecta legea europeană dacă ia această decizie și s-ar putea confrunta cu un infringement. Orice scădere a accizei sub nivelul minim impus de UE va necesita o derogare acordată de Comisia Europeană.
„Conform art 4 (1) din Directiva 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice și a electricității, cu modificările și completările ulterioare: Ratele de impozitare pe care statele membre le aplică produselor energetice și electricității enumerate în articolul 2 nu pot fi inferioare ratelor minime de impozitare prevăzute în prezenta directivă. Ratele minime sunt prevăzute în Anexa I din aceasta Directivă. România este în prezent la acele rate minime din Anexa I. Ne așteptăm ca România să ceară o derogare temporară de la această regulă din partea Comisiei Europene, astfel încât să poată folosi rate mai mici”, a declarat pentru Economedia Daniela Neagoe, Senior Manager, Global Trade Advisory la compania de consultanță EY România.
O situație similară a avut loc și în anul 2019, când Guvernul a decis să elimine supra-acciza la carburanți, iar acciza a scăzut sub nivelul minim impus de UE. Așadar, eliminarea supra-accizei a trebuit compensată ulterior printr-o creștere a accizei, pentru a ne conforma regulilor UE.
De altfel, ministrul Finanțelor Adrian Câciu a declarat marți că vor urma discuții cu Comisia. „Propunerea a fost validată în ședința de azi, ceea ce înseamnă că în perioada imediat următoare, Guvernul va avea discuții cu Comisia Europeană și marile companii distribuitoare de carburanți pentru prețurile la combustibil să fie reduse la un nivel suportabil pentru toți consumatorii, indiferent dacă sunt persoane fizice sau companii”, a scris el, pe Facebook.
Liderul PNL Florin Cîțu a transmis, marți, că impactul bugetar legat de reducerea accizei la combustibili este de 3-4 miliarde lei pentru trei luni, conform estimărilor sale. Acesta spune că dacă nu exista garanția că prețul combustibilului va scădea, el personal nu ar lua această decizie.