Asociația Importatorilor și Distribuitorilor de Motociclete și Motocicluri din România (AIDMM) avertizează că suspendarea intempestivă a programului Rabla cu doar o zi înainte de start, pune în pericol definitiv piața auto și moto autohtonă.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Faptul că nu e gata noul guvern nu este un impediment pentru AFM să respecte planificarea făcută și bugetată deja. Practic, în acest moment, absolut toate prognozele de business făcute de jucătorii de pe piețele auto și moto sunt date peste cap. În scenariul cel mai negru în care Programul RABLA pentru persoane fizice va fi anulat total, piața auto și moto nu va putea recupera până la final de an sub nicio formă scăderea pe care o înregistrează deja. Lipsa unui instrument vital de stimulare subminează cererea, afectează distribuitorii locali și pune în pericol locurile de muncă din acest sector”, a declarat Andrei-Sebastian Ivan, reprezentant al AIDMM.
Asociația amintește că, în ultimii ani, piața moto din România a crescut spectaculos, în principal datorită impulsului dat de ecotichetul Rabla Moto. Numai în 2024, vânzările de motociclete noi au fost cu 53% mai mari decât în 2023. În ultimii ani, cu un avans de peste 40%, piața moto din România se plasează pe primul loc în UE.
De asemenea, Asociația transmite că impactul RABLA la nivelul pieței auto a fost și el uriaș, în ultimele două decenii, în România fiind casate peste 1 milion de vehicule vechi care au fost înlocuite de peste 700.000 vehicule noi datorită Rabla Clasic și Plus. State precum Belgia, Polonia, Cehia, Finlanda și Scandinavia nu dispun de scheme de casare similare, iar vânzările de vehicule noi au rămas la niveluri stagnante, în contrast cu dinamica pieței românești — doar Germania și Slovacia au înregistrat creșteri vizibile după programe de casare temporare (2009–2010).
„Oprirea subvențiilor nu doar că va conduce la prăbușirea piețelor auto-moto, dar va avea exact efectul opus: România se va umple din nou de vehicule vechi, din import, care nu respectă normele de poluare și care vor pune în pericol siguranța în trafic, ulterior sfârșind abandonate în orașele și satele noastre”, a adăugat Andrei-Sebastian Ivan.
AIDMM amintește că, în luna mai, vânzările de autoturisme noi s-au prăbușit cu peste 30% din cauza incertitudinilor legate de lansarea Programului RABLA 2025. Pe ansamblul primelor cinci luni, achizițiile făcute de persoane fizice sunt cu 26 % sub nivelul din 2024, în timp ce importurile de vehicule second-hand – majoritar nefiscalizate – au crescut cu aproximativ 30%.
În acest context, AIDMM solicită AFM și viitorului Guvern al României:
1. Reluarea imediată a sesiunii Rabla pentru persoane fizice, pentru a evita derapajele economice pe piața auto-moto.
2. Extinderea și stabilizarea ecotichetelor pentru motociclete și scutere, pentru a susține segmentul cu cea mai rapidă creștere din UE.
3. Plan pe termen mediu, în colaborare cu sectorul privat, pentru digitalizare, sustenabilitate și echilibru bugetar transparent.
„Fără acțiune imediată, România riscă un dublu faliment: economic – prin pierderea unor industrii strategice – și social – prin șomaj și regres tehnologic”, conchide Asociația.