Încrederea consumatorilor în economia românească a ajuns la maximul ultimilor trei ani, datorită euforiei Euro 2024. „Românii își bagă deja adânc mâna în buzunar”

bani, lei, finante, bancnote, bani numarati Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Indicatorul Sentimentului Economic (ESI) a urcat la 104,2 în iunie, de la 102,5 în mai, datorită creșterii sentimentului consumatorilor și a moralului mai bun raportat de managerii din servicii și comerțul cu amănuntul, care au compensat încrederea mai slabă din industria prelucrătoare, în timp ce sentimentul din construcții a fost puțin schimbat, arată o analiză Erste.

Media ESI a fost de 103,8 în T224 față de 102,5 în T124. Erste estimează o creștere secvențială a PIB real de +1,7% t/t în al doilea trimestru din 2024 față de o creștere de 0,4% de la trimestru la trimestru în T1 2024, pe baza unor date soft mai solide și a unor cifre concrete mai bune în producția industrială, vânzările cu amănuntul și sectorul construcțiilor la începutul trimestrului al doilea.

Banca previzionează o accelerare treptată a creșterii economice până la +2,6% în 2024 și +3,4% în 2025 față de +2,1% în 2023. Consumul casnic robust, determinat de creșterea puternică a salariilor reale și a creditelor de consum, împreună cu investițiile în infrastructură finanțate din fonduri UE, ar trebui să fie principalele motoare ale creșterii în acest an. În ceea ce privește anul viitor, îmbunătățirea cererii externe din zona euro ar trebui să sprijine creșterea, în timp ce riscurile de scădere provin din consolidarea fiscală așteptată și deja întârziată.

Încrederea în industria prelucrătoare a scăzut la -0,7 în iunie, de la -0,3 în mai, din cauza așteptărilor mai scăzute privind producția, în timp ce portofoliile de comenzi s-au îmbunătățit marginal, în ciuda unei scăderi accentuate a portofoliilor de comenzi pentru export, iar stocurile s-au modificat puțin.

Încrederea în servicii a crescut la 6,1 în iunie, de la 5,4 în mai, ca urmare a cererii mai bune așteptate pentru următoarele trei luni, în timp ce componentele retroactive s-au stabilizat reciproc la o contribuție neutră.

Încrederea consumatorilor a atins cel mai ridicat nivel din ultimii trei ani, ajungând la -10,6 în iunie față de -15,4 în mai. Încrederea consumatorilor s-a îmbunătățit în toate componentele, deși a fost determinată în principal de creșterea așteptărilor cu privire la situația economică viitoare în următoarele 12 luni și la intențiile majore de cumpărare viitoare.

Creșterea puternică a salariilor reale și poate euforia Euro 2024 au împins intențiile de achiziții majore viitoare la cel mai ridicat nivel de la debutul pandemiei Covid, în timp ce românii își bagă deja adânc mâna în buzunar, achizițiile majore actuale fiind la cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani. Consumatorii se așteaptă ca atât șomajul, cât și prețurile să scadă în continuare.

Încrederea în comerțul cu amănuntul a crescut la 7,8 în iunie de la 6,0 în mai, managerii raportând o activitate de afaceri mai bună în trecut și devenind mai optimiști cu privire la perspectivele de afaceri viitoare.

Încrederea în sectorul construcțiilor a rămas practic neschimbată, la -6,9 în iunie față de -6,8 în mai.

Așteptările privind prețurile de vânzare au scăzut în industria prelucrătoare și în construcții, au crescut în sectorul serviciilor și au rămas stabile în comerțul cu amănuntul.

Indicatorul așteptărilor privind ocuparea forței de muncă (EEI) a scăzut la 103,5 în iunie față de 108,6 în luna precedentă. Toate sectoarele, cu excepția industriei prelucrătoare, au raportat intenții de angajare mai scăzute.

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *