Giganţii auto din Europa nu vor avea prea mult timp pentru a-şi restructura operaţiunile şi liniile de produse pentru a concura cu producătorii de automobile chinezi, iar tarifele mai rigide nu vor face nimic pentru a proteja starea de fapt, au declarat directori din industrie în timpul unui eveniment organizat de Reuters în această săptămână, transmite News.ro.
Autorităţile europene de reglementare a comerţului de la Bruxelles au declarat că ar putea impune noi tarife vehiculelor electrice din China, pe baza rezultatelor unei investigaţii privind subvenţiile guvernului chinez.
Preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat marţi că Europa va adopta o ”abordare personalizată” a anchetei sale şi că orice posibile taxe vor fi ”corespondente cu nivelul daunelor”.
Acesta va informa producătorii chinezi de vehicule electrice care suportă tarife provizorii până pe 5 iunie.
Dar directorii din industrie au spus că Bruxellesul nu poate împiedica impactul costurilor mai mici ale vehiculelor electrice fabricate de China asupra producătorilor auto europeni şi furnizorilor lor tradiţionali.
Producătorii de maşini chinezi, care deţin un avantaj de 30% sau mai mult faţă de rivalii europeni, au ocupat anul trecut 19% din piaţa de vehicule electrice din Europa, în creştere de la 16% în 2022, potrivit grupului Rhodium.
“Şi fereastra se închide. Din punctul meu de vedere, avem doi sau trei ani. Dacă nu suntem rapizi… va fi foarte greu (pentru industria germană) să supravieţuim”, a declarat Thomas Schmall, membru al consiliului de administraţie la producătorul de automobile Volkswagen, la conferinţa Reuters Events Automotive de la München.
”Astăzi, nu mai este dimensiunea cea care garantează supravieţuirea, ci viteza”, a spus el pentru Reuters.
CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, a spus că producătorii de maşini ”nu au prea mult timp” pentru a-şi ajusta afacerile şi depind de eliminarea ”haosului de reglementare şi a birocraţiilor pe care le avem în curtea noastră”.
Creşterea exporturilor chineze şi perspectiva fabricilor chineze în Europa îi forţează pe producătorii auto actuali de pe continent să exploreze parteneriate cu rivali de lungă durată, să exercite presiuni asupra furnizorilor pentru a reduce costurile şi să intensifice discuţiile cu sindicatele europene cu privire la viitorul fabricilor şi locurilor de muncă, au spus directorii.
Unele dintre aceste tactici se poticnesc. Renault şi VW au renunţat săptămâna trecută la discuţiile pentru a dezvolta vehicule electrice cu costuri mai mici din cauza dezacordurilor cu privire la locul de fabricaţie al maşinilor.
Producătorii de automobile europeni se confruntă cu ”o formă de asimetrie competitivă” nu numai cu China, ci şi cu subvenţiile SUA pentru vehicule curate, a declarat pentru Reuters CEO-ul Renault, Luca de Meo, în marginea summitului VivaTech de la Paris.
”În cele din urmă, cel mai bun lucru pe care îl poţi face este să fii competitiv”.
Subliniind amploarea ambiţiei Chinei în străinătate, fondatorul producătorului chinez de maşini electrice NIO William Li a declarat joi că intenţionează să continue extinderea în Europa, chiar şi cu incertitudinea privind tarifele. Acesta a fost la Amsterdam pentru a deschide un nou showroom în cea mai aglomerată zonă a oraşului.
Reducerea costurilor cu forţa de muncă nu a fost niciodată uşoară în Europa, unde sindicatele au pârghii politice şi legale pentru a bloca disponibilizările.
”Calitatea dialogului pe care îl avem cu sindicatele europene este destul de ridicată. Ei văd capcana şi văd cum încercăm să gestionăm şi să traversăm această situaţie”, a spus Tavares.
Ameninţarea cu mai puţine locuri de muncă în sectorul auto i-a mobilizat pe politicieni europeni precum premierul italian Giorgia Meloni, care doreşte ca Stellantis să-şi crească producţia anuală în Italia la un milion de vehicule de la aproximativ 750.000 în 2023, mai degrabă decât să mute producţia în ţări cu costuri reduse.
Fiat Chrysler, care a fuzionat cu grupul francez PSA în 2021 pentru a crea Stellantis, a produs ultima dată peste un milion de vehicule în ţară – inclusiv autoturisme şi vehicule comerciale uşoare – în 2017.
De la fuziune, Stellantis şi-a redus forţa de muncă europeană cu 13%, până la aproximativ 125.000, mai ales prin disponibilizări voluntare convenite cu sindicatele şi cu mai mult de jumătate în Italia.
Volkswagen are obiectivul de a reduce costurile cu 10 miliarde de euro (10,8 miliarde de dolari) până în 2026, iar unele dintre aceste economii ar putea veni prin pensionarea anticipată a lucrătorilor, a declarat directorul financiar Arno Antlitz, la conferinţa Reuters Events de joi.
”În mod specific, fabricile noastre germane trebuie să se pregătească pentru o competiţie mai dură”, a spus Antlitz.
Stellantis lansează un Citroen electric mic la 20.000 de euro, despre care Tavares a spus că este ”la preţul corect” pentru a concura cu producătorii de automobile chinezi, al căror avantaj semnificativ de cost este prea clar pentru rivalii lor europeni datorită parteneriatelor dintre companii.
Şeful pentru achiziţii globale al Stellantis, Maxime Picat, a declarat într-un interviu la Munchen că producătorul auto îşi presează furnizorii să-şi egaleze costurile cu cele ale furnizorilor chinezi, parţial folosind datele culese din parteneriatul său cu Leapmotor din China.
Tarifele pot micşora sau elimina temporar avantajul de cost pe care producătorii auto chinezi îl obţin din lanţurile lor de aprovizionare. Dar producătorii de automobile germani avertizează că acest lucru ar putea avea un preţ mare dacă China merge dincolo de ameninţările de a impune taxe asupra coniacului francez şi ripostează cu tarife la vehiculele Mercedes-Benz, VW sau BMW fabricate în Europa. Mercedes generează aproximativ 16% din veniturile sale globale în China, mai relatează analiza Reuters.