Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) consideră nejustificată înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar SA, solicitând restabilirea unui mediu concurenţial optim şi echitabil, prin aplicarea Deciziei CE privind rambursarea de către societatea CFR Marfă a ajutorului de stat ilegal primit în perioada 2010-2018, transmite Agerpres.
Potrivit unui comunicat al OPSFPR, operatorii privaţi de transport feroviar trag un semnal de alarmă privind Proiectul de Hotărâre a Guvernului de înfiinţare a Carpatica Feroviar propus pentru dezbatere publică.
“Membrii OPSFPR consideră că argumentele aduse înfiinţării companiei de stat nu au niciun temei şi propun factorilor de decizie să analizeze situaţia, în vederea respectării prevederilor europene în vigoare şi a regulilor necesare asigurării unui mediu concurenţial echitabil pe piaţa transportului feroviar de marfă”, se menţionează în comunicat.
Totodată, operatorii privaţi de transport feroviar consideră drept neîntemeiate argumentele prezentate în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ şi apreciază că există 10 motive care susţin respingerea acestei iniţiative.
Conform sursei citate, Carpatica Feroviar “va fi de facto continuatorul activităţii CFR Marfă”.
“În ultimii 15 ani, CFR Marfă a acumulat pierderi cumulate de aproximativ 970 milioane euro, iar Carpatica Feroviar nu va fi altceva decât un continuator al activităţii ineficiente şi al administrării defectuoase a societăţii de stat. Această stare de fapt este confirmată şi de preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, care a declarat anul trecut că “noua companie de cale ferată continuă, în esenţă, activitatea lui CFR Marfă” şi va prelua contractele profitabile pentru CFR Marfă şi activele necesare derulării acestora. Restul echipamentelor vor fi valorificate pentru a acoperi parţial datoria companiei către stat, însă suma care nu va putea fi acoperită “va fi o pagubă a bugetului de stat”, a precizat atunci preşedintele CC.”, se menţionează în comunicat.
Potrivit organizaţiei, Comisia Europeană a stabilit prin decizia nr. C (2020) 1115/24.02.2020, că statul român este obligat să recupereze integral de la CFR Marfă ajutorul de stat ilegal în valoare de 2,6 miliarde lei, plus dobânzi.
“La finalul anului 2022, valoarea datoriei era de 4,2 mld. lei, ca urmare a acumulării de dobânzi şi penalităţi. Aşa cum se menţionează în Nota de Fundamentare, “statul român are obligaţia de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene”, însă acest lucru nu s-a întâmplat, deşi termenul stabilit de CE era de 6 luni de la comunicarea deciziei. În condiţiile în care noua companie ar putea prelua contractele şi activele profitabile de la CFR Marfă, acest lucru poate însemna că statul se va afla în imposibilitatea de a recupera datoria. În consecinţă, dacă suma nu a fost recuperată în integralitate, nu se justifică înfiinţarea unei noi companii.”, susţine organizaţia.
Pe de altă parte, argumentul privind interesul strategic al Carpatica Feroviar nu este acceptat de Comisia Europeană.
“De la emiterea Deciziei de recuperare şi până în prezent, autorităţile române au purtat negocieri cu reprezentanţii Comisiei Europene în vederea aprobării unei modalităţi alternative plăţii cash pentru rambursarea ajutorului de stat ilegal. Modalitatea propusă vizează transferul de active în locul plăţii şi direcţionarea activelor transferate către o companie nou constituită, cu istoric curat – Carpatica Feroviar. Motivaţia acestui transfer constă chiar în aşa-zisul interes strategic al înfiinţării noii companii. În ciuda încercărilor repetate şi a îndelungilor negocieri, Comisia Europeană nu a acceptat până la acest moment argumentul interesului strategic al Carpatica Feroviar.”, se mai precizează în comunicat.
Totodată, interesul strategic şi militar susţinut pentru înfiinţarea Carpatica Feroviar nu se justifică, iar cei 2 ani de război din Ucraina demonstrează asta, precizează sursa citată.
“Operatorii feroviari privaţi şi-au asumat responsabilitatea şi au demonstrat că au capacitatea de a susţine şi a rezolva orice tip de transport special, strategic sau militar pe calea ferată, fără vreo recomandare din partea Ministerului Transporturilor sau a Guvernului României. Nu au existat situaţii în care un operator privat să refuze un transport special. Pur şi simplu, operatorii feroviari nu au uitat că au fost numiţi “A doua Armată a ţării”, susţine organizaţia.
În plus, din totalul estimat de 8.400 vagoane active pe care îl deţine CFR Marfă, doar aproximativ 300 vagoane se pot folosi pentru transporturi speciale, ceea ce înseamnă sub 4% din flota de material rulant.
“Membrii OPSFPR sunt dispuşi să asigure în condiţii de echitate şi transparenţă transporturile speciale. Însă, aceste transporturi parvin CFR Marfă în mod neconcurenţial prin alocare directă. Statul român trebuie să ofere tuturor operatorilor şansa de a participa la o procedură de selecţie a furnizorilor pentru aceste categorii de transporturi, prin organizarea de licitaţii publice.”, se mai spune în comunicat.
Potrivit sursei citate, operatorii privaţi de transport feroviar de marfă au o cotă de piaţă de peste 70% şi pot acoperi nevoile apărute în situaţii de criză.
“În nota de fundamentare pentru înfiinţarea Carpatica Feroviar, pe lângă interesul strategic, se specifică faptul că această companie va acoperi nevoia de transport în caz de criză. Însă, operatorii privaţi au o cotă de piaţă cumulată de peste 70% şi pot acoperi astfel de nevoi fără probleme. Mai mult, în prezent, din totalul transporturilor de mărfuri calificate prin nota de fundamentare drept strategice, CFR Marfă operează un procent de cca. 25%, restul mărfurilor fiind transportate de operatorii privaţi.”, precizează organizaţia.
Pe de altă parte, majorarea capitalului social al Carpatica Feroviar cu aport de locomotive, vagoane şi numerar ar putea fi considerată un nou ajutor de stat ilegal, într-o piaţă concurenţială. Potrivit actului de înfiinţare, capitalul social iniţial al Carpatica Feroviar este de 125.000 lei.
“La articolul 2, se specifică faptul că, ulterior, se va realiza o majorare de capital social. Ce va presupune această majorare de fapt şi cum se va efectua? În cazul în care majorarea capitalului se va face prin transfer de material rulant sau numerar de la CFR Marfă şi într-o piaţă concurenţială, operaţiunea ar putea fi interpretată drept un nou ajutor de stat ilegal şi sancţionată ca atare. Odată rambursat ajutorul de stat în integralitatea sa şi restabilite condiţiile de mediu concurenţial echitabil, Ministerul Transporturilor este liber să folosească excedentul de capital al CFR Marfă pentru orice operaţiuni (inclusiv capitalizarea Carpatica), criteriul discontinuităţii economice devenind redundant.”, susţin reprezentanţii organizaţiei.
Potrivit acestora, CFR Marfă a perturbat piaţa de transport de marfă, practicând tarife de dumping către clienţi, motiv pentru care compania a înregistrat pierderi financiare în fiecare an, în ultimii 15 ani.
Operatorii privaţi de transport feroviar mai susţin că, în nota de fundamentare pentru justificarea înfiinţării Carpatica Feroviar, se motivează obligaţia asumată prin PNRR de a face sectorul feroviar competitiv, însă intrarea în vigoare a Statutului personalului feroviar a crescut costurile operatorilor cu peste 10%, iar anul acesta se doreşte mărirea Tarifului de Utilizare al Infrastructurii cu aproximativ 15%, acţiuni ce sunt contrare acestui obiectiv asumat.
“Dacă Guvernul ar lua măsurile necesare pentru eficientizarea activităţii CFR Marfă, motivele invocate pentru înfiinţarea Carpatica Feroviar nu ar mai avea fundament. Actuala companie de stat ar putea îndeplini toate obiectivele trasate de Ministerul Transporturilor în Nota de fundamentare”, precizează organizaţia.
Totodată, operatorii de marfă privaţi se întreabă care sunt rezultatele studiului de impact asupra mediului concurenţial care a stat la baza deciziei Guvernului.
“Membrii OPSFPR consideră că este nevoie de transparenţă în ceea ce priveşte rezultatele studiului privind impactul asupra mediului concurenţial şi al impactului asupra mediului de afaceri, dar şi al testului investitorului privat prudent în economie, în baza cărora s-a luat decizia înfiinţării Carpatica Feroviar”, se menţionează în document.
Recent, după încercările din 2022 și 2023 prin Ordonanță de Urgență, Ministerul Transporturilor a publicat un nou Proiect de Hotărâre de Guvern pentru înființarea Carpatica Feroviar companie viabilă și ,,de interes strategic pentru nevoile de apărare ale țării”. Pentru a fi adoptat în Guvern, actul normativ are nevoie de aviz CSAT și de la Consiliul Concurenței.
Nota de Fundamentare pune accent pe situația războiului de la granițe, nevoia de mobilitate militară, transport de trupe și armament ale României și partenerilor strategici și mai puțin pe rațiunile comerciale. Totuși, în actul normativ se prevede că ,,Societatea se va privatiza după încheierea primilor doi ani financiari, în condițiile legii, prin diminuarea participaţiei statului cu un procent de 20% din valoarea acţiunilor capitalului social iniţial/Acţiunile emise de Societate pot fi cotate la bursă şi tranzacţionate liber pe piaţa de capital.”
Argumentele militare pentru înființarea Carpatica Feroviar
,,Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:
- transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
- transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
- transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.
Totodată, Mobilitatea Militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021 – 2027, acesta fiind inclus și în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 – 2027 (CEF 2.0). Statul român și-a asumat creșterea mobilității militare prin aderarea la cooperarea structurată permanentă (PESCO) și în cadrul Summit-ului NATO din luna iunie 2018.
În vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate, Societatea are următoarele obligaţii:
- a) să participe împreună cu ceilalţi factori responsabili la întocmirea şi la punerea în aplicare a planului de mobilizare;
- b) să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;
- c) să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă necesare în caz de război cu personal cu obligaţii militare;
- d) să asigure protecţia civilă a personalului propriu, a călătorilor şi a bunurilor încredinţate pentru transport în cazul unor situaţii speciale, inclusiv al calamităţilor.
Situația CFR Marfă
,,Statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat. Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării.
Capitalul social al Societății este de 125.000 lei şi se constituie prin vărsare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Transporturilor și Infrastructurii pentru anul 2024, iar banii vin din Fondul de Rezervă al Guvernului.