Insula Mykonos a căzut victimă a propriului său succes și îi îndepărtează pe vizitatori/ Este al doilea an de scădere a rezervărilor pentru sezonul turistic

Mykonos Sursa foto: Businessdestinations.com

În ciuda semnelor promițătoare pentru alte părți ale țării în ceea ce privește numărul de zboruri și rezervările de locuri pentru sezonul turistic 2024, Mykonos înregistrează un declin al ambilor indici pentru al doilea an consecutiv, scrie Kathimerini.

Mai exact, conform planurilor de programare pentru perioada martie-octombrie ale transportatorilor care deservesc destinația, se prevede o scădere de 9,2% a numărului de locuri în acest an, comparativ cu anul trecut, care a înregistrat, de asemenea, o scădere a rezervărilor și a zborurilor. În schimb, pentru întreaga Grecie, numărul de locuri de avion planificate pentru sezonul martie-octombrie a crescut cu 10,2% față de 2023, arată cifrele de la Airdata Tracker al Institutului Confederației de Turism din Grecia (INSETE).

Și mai revelator pentru umbrele care planează asupra Mykonos este faptul că rezervările active de locuri de avion făcute de la începutul lunii pentru restul anului au scăzut cu 26,1% față de anul trecut, când totalul la nivel național a crescut cu 7,5% față de 2023. Acest declin se adaugă la o scădere anuală de 5,9% a traficului de pasageri veniți pe insulă din străinătate față de 2022, potrivit datelor Fraport Grecia.

Așadar, de ce se îmbolnăvește Mykonos? Este vorba de turismul excesiv, de prețurile ridicate, de infrastructura inadecvată și de criminalitatea în creștere, care vin ca urmare a succesului răsunător al atâtor destinații internaționale?

“Mykonos se află în mod clar într-o fază de corecție încă de anul trecut, rezultată din politicile de prețuri extrem de exigente ale tuturor întreprinderilor turistice de pe insulă, precum și din defăimarea vizitatorilor și din greșelile inevitabile”, a declarat pentru Kathimerini, sub rezerva anonimatului, un hotelier cu un număr semnificativ de unități în această și alte destinații estivale.

“Atunci când lupa social media este asupra ta pentru toate motivele corecte, aceasta va atrage de asemenea o atenție egală, dacă nu mai mare, asupra lucrurilor rele”, a declarat un alt om de afaceri care lucrează pe insulă.

Cu toate acestea, amândoi sunt optimiști că performanțele din acest an nu vor fi atât de slabe pe cât indică datele de până acum, dar și că o autocorecție în sectorul privat va duce la o revenire.

Mult mai mulți cred că brandul Mykonos este prea puternic pentru a eșua și că poate depăși ceea ce ar putea fi doar o criză de scurtă durată. Totuși, de unde provine sentimentul negativ? Este rezultatul unei combinații de factori. Într-un caz, de exemplu, fotomodelul Gigi Hadid a fost jefuită în timp ce își petrecea vacanța pe insulă în 2019 și și-a sfătuit milioanele de urmăritori să nu călătorească pe insula grecească.

Infrastructura inadecvată este o altă problemă, așa cum mulți turiști au văzut în anii precedenți, când sistemul de gestionare a deșeurilor de pe insulă s-a revărsat. Criminalitatea, în special jafurile, este o altă problemă care a fost menționată ca fiind cea care contribuie la scăderea atracției Mykonos.

Pe de altă parte, satisfacția față de infrastructura hotelieră din Mykonos rămâne printre cele mai ridicate din Marea Mediterană, conform concluziilor INSETE.

Publicitatea negativă și scăderea cererii de călătorii pe insulă este, prin urmare, interpretată și ca un reproș pentru serviciile oferite dincolo de hoteluri, cum ar fi la anumite baruri și restaurante de pe plajă sau magazine. “Un măr stricat poate strica întregul butoi”, a declarat un hotelier grec de primă ligă care crede că Mykonos suferă de o problemă de reputație.

Alții cred că această scădere este rezultatul inevitabil al turismului excesiv și al prețurilor ridicate. “Fenomenul nu este endemic pentru Mykonos. Am văzut că același lucru s-a întâmplat și în alte destinații celebre, cum ar fi Ibiza din Spania, de exemplu”, a declarat un alt hotelier de pe insulă care, la fel ca ceilalți, a vorbit cu Kathimerini sub rezerva anonimatului.

“O mână de oameni de afaceri, restauratori și administratori de cluburi de plajă nu au acordat atenția cuvenită standardelor serviciilor pe care le oferă și s-au concentrat doar pe a face cât mai mulți bani”, a spus același hotelier, adăugând că “în lumea de astăzi, este doar o chestiune de secunde până când fiecare omisiune și incident este făcut cunoscut în întreaga lume datorită rețelelor de socializare”.

Facturile scandalos de mari, politicile de prețuri netransparente, serviciile de proastă calitate și problemele de securitate se numără printre problemele care primesc multă publicitate pe platformele de socializare.

“Ca și alte destinații înaintea ei, Mykonos a căzut victimă succesului său, deși temporar”, a susținut un om de afaceri local, argumentând că sosirea setului de super-bogați pe insulă a adus adepții săi, dar și elemente criminale. Hoții de buzunare, hoții care strecoară ceasuri scumpe de la încheieturile oamenilor în timp ce aceștia se plimbă pe strada Matogianni, plină de lume, sau petrec la un club de noapte, dar și hoții, care pătrund în camerele și vilele oamenilor pentru a lua tot ce pot, indiferent dacă chiriașul este sau nu înăuntru, și problemele cauzate de droguri sunt cel mai frecvent subiect al plângerilor privind creșterea criminalității pe insulă.

Acest lucru este atribuit, de asemenea, lipsei de poliție, care a devenit pe larg evidentă anul trecut și a determinat autoritățile de aplicare a legii să trimită o unitate specială în Mykonos.

Cu toate acestea, inițiativa a fost orientată mai mult spre protejarea lucrătorilor de stat împotriva violenței decât spre combaterea criminalității în general.

“Mykonos este o victimă a defăimării, dar își va reveni mai puternic, deoarece oamenii de afaceri de pe această insulă sunt profesioniști serioși care au diagnosticat cu succes problema și fac ceea ce este necesar pentru a o îndrepta”, a declarat pentru Kathimerini un economist specializat în turism. “Inițiativele de autocorecție sunt deja în curs de desfășurare, iar profesioniștii serioși și afacerile sănătoase exercită presiuni asupra celor care nu reușesc să înțeleagă ce trebuie făcut.”

Investiții și măsuri

Acest optimism în ceea ce privește viitorul Mykonos este împărtășit de multe fonduri de investiții grecești și străine și de firme de gestionare a hotelurilor de lux, care sunt în curs de a realiza investiții majore, în valoare de sute de milioane de euro, în noi complexe turistice cuprinzătoare.

Pentru alții, supradezvoltarea și construcțiile înfloritoare reprezintă o parte esențială a problemei.

Oricum ar fi, nimeni nu poate nega faptul că imaginea idealizată a Mykonosului, cu casele sale din cuburi de zahăr, mori de vânt pitorești și bărci de pescuit colorate care se balansează pe apele albastre și strălucitoare, riscă să se piardă în mulțimea de vizitatori care coboară pe insulă în fiecare an.

Mai mult, mulți dintre acești vizitatori sunt turiști de o zi care nu contribuie aproape deloc la cifra de afaceri a economiei turistice.

Potrivit unor surse, se depun într-adevăr eforturi pentru a stabili un plafon pentru numărul de nave de croazieră și de pasageri de croazieră care se opresc în Mykonos.

 

Sursa foto: Businessdestinations.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *