INTERVIU Cum s-a pregătit eMAG de Black Friday pentru a ocoli blocajele mondiale de aprovizionare. Stejara Pircan, vicepreședinte: Scumpirile la energie și containere vor fi resimțite în prețul final al produselor în prima parte a anului viitor

Elena Deacu nov. 10, 2021 0 comentarii
Stejara Pircan eMAG

Anul acesta a fost cel în care eMAG a început cel mai devreme negocierile pentru pregătirea Black Friday, în contextul problemelor globale de aprovizonare, astfel că la final de septembrie stocurile erau deja în depozite. În acest fel, compania a reușit să evite și scumpirile cauzate de criza prețurilor la energie, de creșterile de prețuri la materii prime și de lipsa de containere pentru transportul mărfurilor. Cu toate acestea, majorările acestor costuri vor începe să fie resimțite în prețul final al produselor în prima parte a anului viitor, a declarat într-un interviu pentru Economedia Stejara Pircan, vicepreședinte al eMAG.

Black Friday la eMAG are loc în acest an în data de 12 noiembrie, iar compania susține că a pregătit peste 4,5 milioane de produse, reducerile fiind în valoare totală de peste 330 de milioane de lei. Produsele IT au explodat anul trecut ca urmare a nevoii de a lucra de acasă și a școlii online și de Black Friday 2021 ele vor fi de asemenea în top categorii vândute.

Economedia: Vineri, pe 12 noiembrie, începe Black Friday la eMAG. Cât de dimineață începe și cum pot afla clienții primii care este ora de începere a campaniei, ca să fie „pe fază”?

Stejara Pircan: Pe 12 noiembrie este eMAG Black Friday, ziua cu cele mai multe reduceri din an. Nu este o oră fixă, pentru că atunci nu ar mai fi o surpriză. Însă este dimineața devreme, astfel încât apoi clienții să se poată ocupa de alte activități.

În schimb, cel mai important lucru este pregătirea înainte de Black Friday. Evident, primul lucru este să ai cont, să îți descarci aplicația eMAG, ca să poți să primești acele notificări în timp real, de preferat să îți salvezi și cardul de cumpărături și chiar să îți alegi produsele favorite, astfel încât atunci dimineața să nu mai stai să le alegi.

În timpul nopții clienții vor primi un email pe care îl vor găsi în inbox dimineața ca să vadă care din produsele lor favorite fac parte din oferta de Black Friday și le pot analiza înainte să înceapă evenimentul.

Pentru clienții Genius vom avea și un push notification în aplicație la startul campaniei, astfel încât pot reacționa foarte rapid.

Ce produse sunt reduse anul acesta cel mai mult, câte sunt în total și care este diferența față de anul trecut?

Sunt peste 4,5 milioane de produse în stoc. Reducerile sunt în valoare totală de peste 330 de milioane de lei și oferta este foarte variată, de la produse electronice, laptopuri, televizoare, electrocasnice mari și mici, la produse de casă și grădină, produse de fashion, cosmetice, produse pentru copii, peste 600.000 de jucării, scutece, echipamente sportive.

Cum v-ați pregătit pentru afluxul de comenzi de anul acesta, ținând cont de criza aprovizionării? Ați făcut stocuri mai mari și cu cât?

Noi spunem că a doua zi după Black Friday deja începe următorul Black Friday. Mai în glumă, mai în serios, cam așa este.

Anul acesta a fost anul în care am demarat cel mai devreme negocierile pentru acest eveniment, astfel că deja în vară aveam deja o parte din marfă adusă în țară, în depozit. Până spre final de septembrie am reușit să aducem cam tot ce ne-am dorit. Criza generată de lipsa componentelor, de creșterea costurilor de transport, a materiilor prime, s-a accentuat foarte mult în a doua parte a anului. Stocurile sunt așadar mult mai mari decât anul trecut, pe toate categoriile de produse și am reușit să beneficiem de prețuri de achiziție foarte interesante înainte ca toate aceste lucruri să înceapă să aibă impact în prețurile de achiziție.

Anul trecut, din total de produse vândute din oferta de Black Friday, peste 90% din ele au avut cel mai mic preț din 2020. Anul acesta încercăm să ajungem la același nivel, cu toate constrângerile.

Vă așteptați la întârzieri, ținând cont că ne confruntăm și cu un val 4 al pandemiei, mai are vreun impact pe ultima sută de metri?

La marfă nu, marfa deja este în depozitele noastre și ale partenerilor, dacă vorbim despre selleri din marketplace. Am investit foarte mult în logistică, în operațiuni. Tocmai am deschis un hub logistic la Joița unde am investit peste 100 de milioane de euro, cu o suprafață totală de 130.000 de metri pătrați, am reușit să terminăm clădirea în vară și o parte din mărfuri au ajuns direct acolo. În total avem undeva la 250.000 de metri pătrați, deci dublu față de anul trecut. Asta ne permite, pe lângă zona de stocare, să fim mult mai eficienți în procesarea comenzilor clienților de Black Friday.

Vom reuși să scoatem toate comenzile din depozite în timp util, astfel încât să ajungă la clienți până pe 26 noiembrie. Am dublat rețeaua de lockere easybox, de la 1.000 de lockere anul trecut, la 2.000 de lockere anul acesta în toată țara. Avem în plus încă 5 showroom-uri, deci un total de 21 de showroom-uri. Ne așteptăm ca anul acesta să livrăm peste 99% din comenzi la timp și să fie doar mici excepții pe care să le tratăm punctual.

Ce produse caută românii în acest an? Există trenduri date de pandemie, de work from home?

Sunt două trenduri mari care s-au conturat în ultimul an. Primul trend este acela că mulți români au făcut pasul spre cumpărături online și astfel avem cumpărători noi în online, cei care fac prima comandă. Al doilea trend este legat de cei care erau cumpărători în online și înainte, însă, ca urmare a restricțiilor pandemice, au fost nevoiți să stea mai mult acasă. La ei se observă un trend diferit, și anume lărgirea categoriilor cumpărate din online, mergând foarte mult spre produse de necesitate zilnică (de la produse de curățenie, produse pentru copii), iar încetul cu încetul extinzându-se și spre alte nevoi, de la produse de fashion, produse pentru casă și grădină.

Referitor strict la Black Friday, un studiu Kantar făcut la început de octombrie arată că la întrebarea „Ce produse ați dori să cumpărați de Black Friday?”, câteva din categoriile care înregistrează creșteri mari față de anii anterior sunt electrocasnice mici (de la aspiratoare, espressoare), produse cosmetice, fashion, produse pentru casă și apoi, în trendul clasic, rămân foarte sus în preferințe televizoarele și produsele IT. Produsele IT au explodat anul trecut ca urmare a acestei nevoi de a lucra de acasă sau a școlii online și continuă să se afle foarte sus în interesul clienților și ne așteptăm ca și în Black Friday ele să fie în top categorii vândute.

Cum arată bugetul mediu de Black Friday anul acesta?

Bugetul este peste 2.200 de lei, conform aceluiași studiu, în creștere față de anul trecut. Mulți români își doresc să cumpere anul acesta mai mult decât anul trecut.

La ce încasări vă așteptați la ediția din acest an?

Bugetul este undeva la 615 milioane de lei, în creștere față de anul trecut. Însă avem stocuri pentru mai mult decât această valoare, pentru că este posibil să avem o cerere crescută poate neanticipată în acest buget.

Cam cât din stocurile acumulate în fiecare an de Black Friday rămân nevândute?

Din produsele achiziționate special de Black Friday, peste 90% din ele se vând, pentru că ele sunt la cele mai mici prețuri din an. Practic, este o echipă întreagă de achizitori care aleg produs cu produs și gândesc fiecare ofertă.

Există, evident, în fiecare an și câteva produse pentru care noi vedeam un potențial foarte mare și ele nu au succes, însă nu este ceva semnificativ și încercăm să găsim soluții ulterioare împreună cu partenerii, astfel încât să lichidăm stocurile.

Câți selleri ați atras anul acesta în campania de Black Friday?

În general, rata lor de participare este foarte mare. Ne uităm la ofertele pe care ei reușesc să le aducă și pot spune că avem o ofertă crescută față de anul trecut, atât număr de produse diferite, precum și stocurile din spatele acestor produse, dar și cu un pricing foarte bun.

În pandemie am văzut că din ce în ce mai mulți români au adoptat plata cu cardul. La ce vă așteptați de Black Friday?

Anul trecut am avut aproximativ 55% din comenzi plătite cu cardul, în creștere masivă față de 2019, evident, fiind și unul din efectele pandemiei. Anul acesta ne așteptăm să crească în continuare, estimările sunt între 60-65% plăți cu cardul, poate chiar 70%. Avem peste 4,5 milioane de aplicații eMAG instalate.

Cam ce procent din vânzări este realizat prin aplicație?

Procentul diferă foarte mult în funcție de categorie. Dacă ne referim la consumabile, adică produse de folosință zilnică, aici procentul este de 50-60%, pentru că timpul alocat ca să faci cumpărături este de doar câteva minute. Dacă vorbim de produse de complexitate mai mare, cum sunt electrocasnicele, vedem un share mai mare din zona de mobile și în varianta desktop. Pentru Black Friday în special, share-ul de trafic, adică de vizite, va fi peste 75% din aplicație în acea zi.

Per total business al eMAG România, la ce afaceri vă așteptați anul acesta?

Din păcate nu pot fi foarte specifică. Asta pentru că acest trimestru IV este trimestrul cu cele mai mari valori din an, este trimestrul în care avem Black Friday și sezonul de Crăciun. Ne așteptăm la o creștere versus anul trecut, însă este greu de spus în acest moment cât.

Pentru că am ajuns la Crăciun, am văzut că în ultimele luni mulți specialiști au avertizat oamenii să își realizeze cumpărăturile de Sărbători din timp, pentru că altfel vor ajunge de Paște la ei. Ați făcut stocuri speciale și pentru această perioadă de Sărbători?

O parte din marfa preconizată a fi vândută în decembrie deja este în depozitele noastre. Mai sunt puține stocuri de venit, între 15 și 30 noiembrie. Da, într-adevăr, și recomandarea mea este ca în aceste zile clienții să își facă lista de favorite inclusiv pentru Crăciun, deoarece în general când planificăm și suntem organizați din timp nu mai intrăm în febra aceea de dinainte de Crăciun în care ne gândim ce mai găsim să cumpărăm. Este foarte posibil ca în apropierea Crăciunului, anumite produse foarte dorite să rămână cu stocuri mici.

Tot legat de această criză care a marcat ultimul an, v-au crescut costurile din cauza blocajelor, din cauza costurilor mai mari cu containerele, cu transportul, per total în ultimul an și jumătate?

Costurile de transport și costurile pentru containerele venite din Asia în special au crescut extrem de mult. Știu că acum doi ani un container era undeva la 2.000-2.500 de dolari și au ajuns anul acesta și la 13-14-15.000 de dolari. Cu siguranță pe termen scurt nu vor reveni la nivelul acela de 2.000 de dolari.

O parte din aceste costuri, pentru business as usual, probabil că deja încep să fie resimțite în prețul final al produselor. Însă estimarea noastră este că în prima parte a anului viitor va fi un impact și mai semnificativ pentru că se combină prețul crescut al energei, prețul crescut al gazelor, prețul crescut al componentelor și al materiei prime, plus acest cost de transport.

Strict pe oferta de Black Friday, nu suntem impactați, tocmai pentru că am anticipat această a doua jumătate de an foarte dificilă și am reușit să aducem marfa înainte să vedem un impact semnificativ. Însă lucrul acesta nu se va păstra pentru lunile următoare.

V-ați orientat cumva și către alte piețe de aprovizionare decât cele din care făceați în mod normal achizițiile, în această perioadă?

Achizițiile le facem în general din multiple surse. Avem producători europeni cu care lucrăm, avem și producători din alte regiuni, aducem marfă evident și din Asia. Însă, în general, atunci când există un shortage și nu există marfă pe o anumită categorie de produse, este o situație la nivel mondial și este foarte greu să găsești stocuri când este un impact de o asemenea amplitudine.

În pandemie a accelerat puternic și trendul de digitalizare. Cum s-a manifestat el în cadrul eMAG?

Pentru client, ce am văzut ca și trend este o creștere a folosinței telefonului mobil prin aplicația eMAG, în ceea ce privește atât vizitele, cât și cumpărăturile. Toate eforturile noastre de dezvoltare au fost direcționate înspre a aduce noi beneficii clienților, astfel încât să le facem experiența de shopping cât mai facilă.

eMAG este o companie de tehnologie, deci aș zice că aveam zona de digitalizare la cote înalte. Însă suntem în work from home de un an și jumătate, lucru care la început a părut dificil. Acum a devenit absolut normal și este al doilea Black Friday în care vom avea muncă hibrid – o parte dintre colegi la birou și o mare parte dintre ei vor lucra de acasă.

Cum vezi piața de e-Commerce din România, comparativ cu cea din regiune și cu cea din vestul Europei, din punct de vedere al dimensiunii pieței, al ratei de penetrare, la tipuri de produse? Au existat schimbări în ultimul an și jumătate?

Pandemia a accelerat creșterea e-Commerce-ului la nivel mondial, lucru care s-a întâmplat și în România. Practic, într-un singur an – 2020, piața de e-Commerce a crescut cam cât era nivelul așteptat pentru următorii trei ani. Iar anul acesta este în continuă creștere versus 2020. Însă la nivel de penetrare, dacă este să ne uităm la țări din vest, precum Franța, Germania, UK, există încă foarte mult loc de creștere. Estimările pentru piața de e-Commerce din România pentru anul acesta sunt de aproximativ 6,5 miliarde de euro. Însă, evident, cu diferite rate de penetrare. Electro-IT-ul, deci produsele de consumer electronics, au rate de penetrare mult mai mari. Însă există foarte mult loc pentru zona de fashion, pentru zona de casă și grădină și pentru produsele consumabile. Ulterior, și zona de food, de livrări de groceries, cum face și Freshful by eMAG. Este o piață care va crește foarte, foarte mult în anii următori.

La ce noi servicii să ne așteptăm de la eMAG?

La eMAG Genius tocmai am lansat „Genius Trial”. Clienții care vor să se bucure de beneficii în mod gratuit timp de 3 luni, au posibilitatea de a activa Genius fără a face plata. Vom continua să venim cu noi feature-uri pentru clienții Genius. Avem deja peste 250.000 de clienți activi.

În zona de servicii de plată am lansat de curând serviciul „buy now, pay later”, în care, pe baza unui scoring prefăcut, clienții se pot bucura de achiziția de produse fără să le plătească. Practic, dacă vrei să îți cumperi din zona de îmbrăcăminte, încălțăminte produse pe care vrei să le probezi, le trimiți acasă, le probezi și plătești după 15 zile doar produsele pe care decizi să le păstrezi.

Urmează să mai lansăm servicii noi în zona de facilități de plată, chiar în luna noiembrie a acestui an.

Sursa foto: eMAG

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.